2007-12-20, 19:16
Bannlyst
Citat:
...alls inte ointressant att söka kausala förklaringar till socialta beteenden. Men problemen är två:
1. Att förklaringar ofta i praktiken kommer att användas som ursäkter.
2. Att man utgår från en enkelriktad kausal förklaring. Alltså, att om det visar sig att fattiga människor begår brott, så är förklaringen att om människor är fattiga tenderar de at i högre grad begå brott. Förklaringen kan mycket väl vara den omvända! Den som har en brottslig disposition kommer att bli fattig, eftersom han inte bara saknar förmåga att göra rätt, han är också oduglig att skapa sin egen välfärd. Om detta blior svaret - vilken politik skall vi då föra?

1. Att se orsaker till ett agerande får aldrig användas som en ursäkt till agerandet. Däremot är det viktigt att se orsaker om man vill förändra...

2. Det finns ingen som föds till brottsling - det är väl den första invändningen jag har till ditt resonemang. Dessutom menar jag att de största brottslingarna kan man hitta i samhällets topp. En politik där alla föds till samma förutsättningar är en bra politik tycker jag! Då - men först då kan man prata om att alla har samma förutsättningar. Idag är det mammas eller pappas nätverk som avgör hur lätt du har för att klara dig...

Tillbaka till "lejonet"!

Det är något lurt med hela den här historien. Upphovsmannen säger att "jag tror på chefen för Nordic Battle Group när han säger att han själv har tagit beslut om att stympa lejonet".

Upphovsmannen äger halva rätten till bilden FM äger den andra halvan. Allt enligt upphovsmannen själv.
Citera
2007-12-21, 07:32
Medlem
Bonzo666s avatar
Befälet ifråga uttryckte en normal önskan att vapnet ska representera båda könen och vikten av jämställdhet (m.m.) i sitt yrkesområde, samt operativa arbete. Han vidarebefordrade sin önskan. Han framstår som lugn, sansad och verkar anse detta vara en mycket liten sak att tjafsa om. Dramatiken verkar komma ifrån heraldikern och .. MEDIA. När dessa möttes i P1 så verkade det snarare vara så att "FOLKET RASAR"-biten från media knappast var proportionerlig utan att heraldikerns vilja till penis (fniss) var dramatiken i ett nötskal blandat med sensationalistisk mediabullshit.

Befälet ifråga anser alltså att jämlikhet/jämställdhet osv är en viktig sak att diskutera och utöva i sitt yrke. Eftersom sexuella övergrepp är en vanlig händelse vid krig och konflikt, och att en soldats moral måste stå över grobian-nivå så är jag helt med. Men att göra lejonpenis-vapnet till en stor sak (....) känns rätt.. trist/ointressant?
Citera
2008-02-22, 20:35
Medlem
Hahhaha...denna historia visar ju bara att vissa delar av den feministiska rörelsen försöker "göra stora poänger" av symbolfrågor. Delar av rörelsen ropar ut nu "titta vad vi lyckades med"...*hurra*. Jag säger bara *wow* (med ironi).

Å andra sidan så är heraldiska symboler ingen "hjärtefråga" för min del - men jag har viss förståelse för att det är så för vissa i militära kretsar med mera.

Jag tycker att den feministiska rörelsen bör fokusera sig på verkliga problem istället - såsom omotiverade löneskillnader - unken företagskultur/organsationskultur med mera.

Det är överlag så också att så fort som den feministiska rörelsen- eller delar av den blir kritiserad, så används denna kritik som "bevis" på hur "rätt" den feministiska rörelsen har. Jag menar...
Denna tendens kan ju också leda till att reaktionära element i samhället kan använda detta emot den feministiska rörelsen ....myntets två olika sidor vet ni...
Senast redigerad av ewert 2008-02-22 kl. 20:54.
Citera
2008-02-22, 21:51
Bannlyst
Vi döper om styrkan till The Northern Framstjärts. Sen pratar vi ej längre om insatsstyrkor, vi pratar istället fontänsprutsskvadroner. Hur länge till innan resten av världen skickar ut Sverige långt ut i rymden? Hur JÄVLA urbota dumt tillåts det att bli?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in