Citat:
...alls inte ointressant att söka kausala förklaringar till socialta beteenden. Men problemen är två:
1. Att förklaringar ofta i praktiken kommer att användas som ursäkter.
2. Att man utgår från en enkelriktad kausal förklaring. Alltså, att om det visar sig att fattiga människor begår brott, så är förklaringen att om människor är fattiga tenderar de at i högre grad begå brott. Förklaringen kan mycket väl vara den omvända! Den som har en brottslig disposition kommer att bli fattig, eftersom han inte bara saknar förmåga att göra rätt, han är också oduglig att skapa sin egen välfärd. Om detta blior svaret - vilken politik skall vi då föra?
1. Att förklaringar ofta i praktiken kommer att användas som ursäkter.
2. Att man utgår från en enkelriktad kausal förklaring. Alltså, att om det visar sig att fattiga människor begår brott, så är förklaringen att om människor är fattiga tenderar de at i högre grad begå brott. Förklaringen kan mycket väl vara den omvända! Den som har en brottslig disposition kommer att bli fattig, eftersom han inte bara saknar förmåga att göra rätt, han är också oduglig att skapa sin egen välfärd. Om detta blior svaret - vilken politik skall vi då föra?
1. Att se orsaker till ett agerande får aldrig användas som en ursäkt till agerandet. Däremot är det viktigt att se orsaker om man vill förändra...
2. Det finns ingen som föds till brottsling - det är väl den första invändningen jag har till ditt resonemang. Dessutom menar jag att de största brottslingarna kan man hitta i samhällets topp. En politik där alla föds till samma förutsättningar är en bra politik tycker jag! Då - men först då kan man prata om att alla har samma förutsättningar. Idag är det mammas eller pappas nätverk som avgör hur lätt du har för att klara dig...
Tillbaka till "lejonet"!
Det är något lurt med hela den här historien. Upphovsmannen säger att "jag tror på chefen för Nordic Battle Group när han säger att han själv har tagit beslut om att stympa lejonet".
Upphovsmannen äger halva rätten till bilden FM äger den andra halvan. Allt enligt upphovsmannen själv.