Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Det var det här jag svarade på:
Jag förstår verkigen att det verkar konstigt eftersom jag inte skrev hur jag tänkte (eller inte tänkte
) men jag försökte säga att jag inte alls tror att krig är misslyckad byråkrati. Krig handlar om makt - därför drog jag till med det yttersta beviset på makt som män visar varandra i krig. Jag ber om ursäkt för mina luddiga tankegångar.
Nej inte alls märkligare. Däremot är våldtäkt i fredstid ett sätt att visa sin makt över kvinnan. medan vådtäkt i krig ytterst syftar till visa sin makt över mannen. Men det handlar om makt i båda fallen.
Enligt internationella regler skall civila som ingår i kriget skyddas av mänskliga rättiheter. Sjukvården hamnar där exempelvis. Vi vet dock att vissa begår krigsförbrytelser genom att inte följa reglerna. Vissa får stå till svars för sina brott andra klarar sig. Men det är aldrig acceptabelt att dra in civila som inte ingår i kriget...
När det gäller din syn på "det stympade lejonet" så håller jag med helt och hållet! Fast jag är inte så säker på att vi har fått reda på sanningen...
Jag förstår verkigen att det verkar konstigt eftersom jag inte skrev hur jag tänkte (eller inte tänkte
) men jag försökte säga att jag inte alls tror att krig är misslyckad byråkrati. Krig handlar om makt - därför drog jag till med det yttersta beviset på makt som män visar varandra i krig. Jag ber om ursäkt för mina luddiga tankegångar. Nej inte alls märkligare. Däremot är våldtäkt i fredstid ett sätt att visa sin makt över kvinnan. medan vådtäkt i krig ytterst syftar till visa sin makt över mannen. Men det handlar om makt i båda fallen.
Enligt internationella regler skall civila som ingår i kriget skyddas av mänskliga rättiheter. Sjukvården hamnar där exempelvis. Vi vet dock att vissa begår krigsförbrytelser genom att inte följa reglerna. Vissa får stå till svars för sina brott andra klarar sig. Men det är aldrig acceptabelt att dra in civila som inte ingår i kriget...
När det gäller din syn på "det stympade lejonet" så håller jag med helt och hållet! Fast jag är inte så säker på att vi har fått reda på sanningen...
Okej, då förstår jag hur du kom in på det då.
Det skrevs inte för att tas så bokstavligt. Lite bättre skrivet är krig resultatet av misslyckad byråkrati. Lyckas du inte vid konferensbordet får du väll skicka dina små gröna gubbar mot den andre.
Krig är inte ett sätt att visa att du har makt, krig är att med våld försöka tvinga någon att lyda. Militärparader är ett försök att visa sin makt.
Jämför det med att person B försöker hota person B till att lyda. A hotar B genom att visa att A kan göra B illa. Då visar A sin makt.
När A slår B så tvingar A B till att göra som A vill med våld.
Där har du skillnaden, och anledningen till att jag inte tycker krig är uppvisning. Sorry för konstanterna, det blev en del matte innan man satte sig vid tangentbordet.
Våldtäkt i krig är mer av ett sätt att visa sin makt, eller i alla fall ett sätt att försöka "komma åt" sina manliga motståndare.
Sen kan man också undra vad som gör en soldat argast, att du våldtar hans fru eller att du skjuter hans bror.
Kan inte tänka mig vad jag skulle göra med någon som med berått mod dödat ett av mina syskon. Inga trevliga saker, så mycket är säkert.
Sanningen, hela sanningen och enbart sanningen kan man aldrig förvänta sig,
men av det jag läst är jag på det klara med vad jag tycker. Man kan ju hoppas att tidningarna tycker att det var intressant nog att ta upp fler gånger, och då att de kanske t.o.m. har mer information om saken. Tills dess står jag däremot still.