• 1
  • 2
2007-12-13, 16:00
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Som vanligt förordas att de små barnens tillvaro på alla sätt skall vara vadderas utan inslag av konkurens och "sortering". Problemet är att detta är kontraproduktivt, om barnen aldrig lär sig att anstränga sig eller möta motgångar kommer de aldrig att klara sig som vuxna. Som David Ebenhard skriver så bryter vissa 20-åringar idag ihop totalt för att deras förhållande brister, när de sedan är stressade och möter motgångar på jobbet, då blir de utbrända. Allt detta är enligt mig en produkt av att barnen blir överdrivet omhändertagna.

Min inställning är att vi bör ge barnet en grundtrygghet i familjen, sedan skall de i skolan, idrotten och på andra områden succesivt lära sig att konkurens är en del av livet. Och att man måste anstränga sig för att komma någonstan.
Helt korrekt, men det gör man inte genom att t.ex. bänka en 12-åring vilket en tidig elitsatsning ofelbart leder till.
Ett överdrivet omhändertagande är absolut inte bra för vare sig barn eller ungdomar, men det hör egentligen inte till den här diskussionen...

Som en parentes kan du fundera på vad ett barn som är mindre bra i idrott lär sig av att alltid bli petad osv.
Citera
2007-12-13, 16:13
Medlem
Kan säga att en form av elitsatsning finns redan bland de yngsta. Min bror spelade för en stor fotbollsklubb i Stockholm när han var sju år gammal. De flesta hade börjat några år tidigare och tränarna satsade först och främst på dessa. För brorsan var ju fotboll helt nytt och saknade viss grundläggande fotbollskunskap. Han fick väl 5 minuter här och där i vissa matcher, men tränarna skrek mest på honom att han skulle slå bort bollen så fort han fick den för att undvika misstag. Knappast rätt sätt att utveckla hans fotbollsförmåga, va?

Det blev värre sen. Vi fick inte information om vissa träningar och vi märkte att detta även hände 3-4 andra pojkar, som inte heller var så duktiga. Jag är säker på att detta inte var slump. Efter mycket tjafs med dårarna till tränare lyckades vi kräva tillbaka medlemsavgiften och satte killen i "normalt" lag. Nu har han spelat där i tre år och tar för sig mycket mer. Hans självförtroende är tillbaka och han får spela rätt mycket. Ju mer självsäker han blir, desto bttre spelar han. Han hade aldrig spelat som han gör nu om han hade varit kvar i "elitklubben".

Jag hoppas innerligen att inte alla storklubbar hanterar sina minsta på det sättet utan att det var en engångsföreteelse.
Citera
2007-12-13, 16:27
Medlem
Jockegrillars avatar
Gäller att ha tränare som är duktiga, speciellt på att hantera barn och ungdommar, och inte idioter när det gäller sånt här.
Citera
2007-12-13, 16:50
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Helt korrekt, men det gör man inte genom att t.ex. bänka en 12-åring vilket en tidig elitsatsning ofelbart leder till.
Ett överdrivet omhändertagande är absolut inte bra för vare sig barn eller ungdomar, men det hör egentligen inte till den här diskussionen...

Som en parentes kan du fundera på vad ett barn som är mindre bra i idrott lär sig av att alltid bli petad osv.

Du har en poäng i det du säger. För en ungdomstränare så är det viktigt att tänka på att det inte i första hand är lagets resultat som är det viktiga. Viktigast är att utbilda duktiga individer.

Jag är för att de som är riktigt duktiga skall få spela mer med dem som är äldre. Det är inte så utvecklande att vara så överlägsen så att man kan jogga omkring på träning och match men ändå dominera. Flyttar man upp de bästa till äldre lag slipper man också i princip problematiken med alltför mycket toppning då det blir mer jämna lag.
Citera
2007-12-13, 17:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Du har en poäng i det du säger. För en ungdomstränare så är det viktigt att tänka på att det inte i första hand är lagets resultat som är det viktiga. Viktigast är att utbilda duktiga individer.

Jag är för att de som är riktigt duktiga skall få spela mer med dem som är äldre. Det är inte så utvecklande att vara så överlägsen så att man kan jogga omkring på träning och match men ändå dominera. Flyttar man upp de bästa till äldre lag slipper man också i princip problematiken med alltför mycket toppning då det blir mer jämna lag.
Att flytta upp barnen till äldre grupper är ett sätt att ge dem rätt motstånd. Då kan de inte glida omkring och vara bäst, utan att anstränga sig. Det gäller bara att vara lite försiktig så att det inte blir för tufft, eftersom effekten då kan bli tvärtom mot det man önskar.

Problemet med många barn- och ungdomstränare är att de tror att det gäller att vara bäst redan som ung, istället för att vara bäst när man blir äldre. Ett annat problem är att föräldrar ställer krav på ledarna att de ska göra si eller så bara för att laget ska vinna...
Citera
2007-12-13, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Okej, tänk så här... Tror du att du idag hade varit sämre inom din idrott om du hade börjat träna hårt och endast en idrott (om det var så för dig) när du var 15 år istället för vid 10 år?

Det tror jag absolut, med tanke på att jag inte är mycket äldre än 15 år.
Citera
2007-12-13, 21:39
Medlem
Håller helt med CH, har själv hållt på med ungdomsfotboll som ledare i 10 år nu och alldeles för många ledare och föräldrar som vill själv för mycket.
Tvinga alla att hålla på med minst 2 sporter, en sommar och en vinter, de lär komplitera varandra.

Tyvärr har ju både ishocky och fotboll blivit åretrunt sporter och det försvårar för ungdomarna och tvingar om att välja aldeles för tidigt.

Som ledare kan man omöjligt se på barn om dom har möjlighet att bli elit idrottsmän, då går att se om har mer eller mindre goda förutsättningar för det, men jag har sett aldeles för många goda idrottsmän lägga av aldeles förtidigt.

Låt barnen vara barn, stegra i långsam takt och är det någon som exceptionell, lyft upp en årskull.
Lägg fokus på teknik och låt styrka och kondition komma uppmot tonåren.
Citera
2007-12-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roarw
Det tror jag absolut, med tanke på att jag inte är mycket äldre än 15 år.

btw, hoppas du är minst tre år äldre....
Citera
2007-12-13, 23:58
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
btw, hoppas du är minst tre år äldre....

ajdå..ajöss roarw
Citera
2007-12-14, 00:06
Medlem
Antevantes avatar
Elitsatsningar bör i vilket fall som helst inte ske före 13-14 års ålder. Att elitsatsa vid 7-8 års ålder och hänvisa till att ungarna själv vill är ju fan skrattretande.. Vad fan vet de om elitsatsning. Skärpning för helvete. Jävla idioter som påstår något sådan. Stryk ska ni ha.
Vid 7-8 års ålder fattar man inte bättre.

Barn är hur man än vänder och vrider på det inte färdigvuxna förrens de är 16-19 års ålder.
Så någonstans mellan 13-19 års ålder är nog ok. Och då är det nog väldigt individuellt.
Nej, då är det bättre att blanda åldersgrupper istället. Mixa ihop de som är hyfsat jämnbra.
Citera
2007-12-14, 08:42
Medlem
Rocky69s avatar
"Långa bollar på Bengt"

Den gamla tidens elitsatsning som inte kallades för elitsatsning då tränarna oftast var farsor som inte fattade bättre.
Hur många P10-lag körde inte med samma elva en hel säsong förutom vid skador eller sjukdom på 70 och 80-talet?
Vinna med i snitt 10-0 är roligt för laget, de elva i laget som får spela.

Där försvann det antagligen en del blivande elitspelare, för inte kan man med säkerhet säga att en 9-10 åring blir grym som tonåring och vuxen.
Många "stjärnor" försvinner runt 13-14 när kroppens hormoner börja spela i kroppen.
Helt plötsligt är Bengt 10 kg lättare än alla lagkamrater och helt bortplockad i rinken eller på planen.
Rena elitsatsningar för barn går bort, men om föreningarna vill ha öppna träningar med specialinriktning så är det ok att ungarna som vill får köra 7 dgr/veckan.
Citera
2007-12-14, 09:01
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
"Långa bollar på Bengt"

Den gamla tidens elitsatsning som inte kallades för elitsatsning då tränarna oftast var farsor som inte fattade bättre.
Hur många P10-lag körde inte med samma elva en hel säsong förutom vid skador eller sjukdom på 70 och 80-talet?
Vinna med i snitt 10-0 är roligt för laget, de elva i laget som får spela.

Där försvann det antagligen en del blivande elitspelare, för inte kan man med säkerhet säga att en 9-10 åring blir grym som tonåring och vuxen.
Många "stjärnor" försvinner runt 13-14 när kroppens hormoner börja spela i kroppen.
Helt plötsligt är Bengt 10 kg lättare än alla lagkamrater och helt bortplockad i rinken eller på planen.
Rena elitsatsningar för barn går bort, men om föreningarna vill ha öppna träningar med specialinriktning så är det ok att ungarna som vill får köra 7 dgr/veckan.
Jag håller med dig, förutom sista delen... Jag förstår nog vad du menar egentligen, men man ska komma ihåg att barn inte orkar träna sju dagar i veckan om de ska klara av skolan och övrig fritid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in