2010-04-21, 19:57
Bannlyst
Är det någon som vet om de är bra att power-walka i eller är dem bara till för att gå i normal takt? Har prövat nu i två dagar och mina smalbens muskler är jättespända. Ska det vara så eller?
Citera
2010-04-21, 20:34
Medlem
Slackoffs avatar
Blir tibialis anterior ansträngd av dem?
Kanske in te så bra om man har tendens till komparment syndrom?
Citera
2010-04-21, 20:36
Medlem
pezrulezhaakons avatar
ItsNotMeItsYou

De är tänkt som rehabträning för underbenets muskler och inte att gå några längre sträckor i. Är man ovan att gå i dem får man rejäl träningsvärk. Utöka användningstiden successivt under några månader.
Citera
2010-04-21, 22:28
Bannlyst
Jag såg i någon kändistidning om alla hollywoodkändisar som har några konstiga skor med suspekt sula.
Är detta vad som avses?

Det var en massa trams om att det skulle förbättra exempelvis träning.
Sen var det nån brud som hade gått ner en massa för att hon börjat gå i dom... men det framgick inte om hon gick lika mycket tidigare. Vilket hon sannolikt inte gjorde.

Kan det vara detta som avses?
Citera
2010-04-23, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Blir tibialis anterior ansträngd av dem?
Kanske in te så bra om man har tendens till komparment syndrom?

KOnstigt nog brukar jag inte få det av andra skor.
Tibialis anterior, häftigt. Lärde mig ett nytt ord
Citera
2010-04-23, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
ItsNotMeItsYou

De är tänkt som rehabträning för underbenets muskler och inte att gå några längre sträckor i. Är man ovan att gå i dem får man rejäl träningsvärk. Utöka användningstiden successivt under några månader.

Jaha ok, jag gör det mer i syfte till kondition och förbränning. Fan, så har man slösat 2500 i onödan. Jag kan använda dem på jobbet istället. Ergonomi? skor är alltid bra att ha.
Citera
2010-04-23, 13:37
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Ja är grymt intresserad av dessa skor.
Men vet någon hur de funkar om man väger mycket?
Ja väger in på nästan 129 kg.
Kudden under hälen måste ju bli extremt mer ihop pressad för mig än för en 70 kg, och där med så måste min gång bli annorlunda än den ska ?
Citera
2010-04-23, 13:54
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsNotMeItsYou
Är det någon som vet om de är bra att power-walka i eller är dem bara till för att gå i normal takt? Har prövat nu i två dagar och mina smalbens muskler är jättespända. Ska det vara så eller?

Jo, det går men man ska ta det lugnt i början:

Kan man jogga i MBT?

MBT kan användas för lätt jogging, på platta underlag samt löpband. Ta det lugnt i början och tillämpa gärna intervallträning, d.v.s. växla mellan att gå och jogga. Börja med intervall om cirka 30 sekunder och öka gradvis när du hittat rätt teknik och byggt upp styrka i dina muskler. Se dock till att du har lärt dig korrekt gång med MBT och känner dig säker innan du provar lätt jogging - minst 12 veckors tillvänjning.

Löpsteget i MBT är kortare än vid vanlig jogging. Foten ska möta marken under kroppen så att man hela tiden har en upprätt hållning. Låt fotleden jobba så att du får den rullande rörelsen genom varje steg. Var försiktig med våta och hala underlag.

Mer instruktioner hittar du på den DVD som medföljde när du köpte dina MBT.

Kom ihåg:

* lågt tempo
* upprätt hållning
* högre stegfrekvens och kortare steglängd jämfört med vanlig jogging.
* rulla från hälen till framfoten (spring inte på framfötterna).

http://se.mbt.com/Header/Help/FAQ.aspx?lang=sv-SE

Nu ska man ju inte likställa powerwalking med att jogga iofs men som sagt var, du har förmodligen tagit i lite för mycket och musklarna har inte vant sig än.
Senast redigerad av Wueterich 2010-04-23 kl. 13:58.
Citera
2010-04-23, 14:00
Medlem
Wueterichs avatar
Själv kommer jag inte lägga 2500.- för ett par nya utan köpa (nya) på ebay, ligger på runt 500-1000 för ett par nya beroende på hur mycket tålamod man har...
Citera
2010-04-25, 01:57
Medlem
GRYMT för rehab mot fot/underbensskador! Jag körde balansplatta mm som rehab för ett saftigt benbrott och mjukdelsskador i cirka ett år. Men kände att gångsteget på den foten aldrig blev normalt. Köpte MBT-skor just för detta,och problemet blev jättetydligt. Den skadade foten liksom daskade fram som en halvt förlamad ankfot medan den friska rullade fram fint över sulan. Men efter ett par månader i MBT på jobbet - precis samma gångstil för båda fötterna!

Jag har också haft problem med kompartement syndrome. Löste det med dagliga tortyrsessions genom att spola iskallt/hett vatten över smalbenen och massera med tigerbalsam och bära såna där strypstrumpor tanter har för att motverka åderbråck. Det försvann. Och det kominte tillbaka med MBT-skorna.

Träningsvärk och bättre hållning var utlovad av försäljaren, men jag tränade ju redan som en tok och hade bra hållning, så jag märkte inget sånt. Men visst känns det att man jobbar mycket mer med småmusklerna runt anklarna, speciellt när man står stilla på balansplattan i sulan - det måste säkert kosta energi, frågan är bara om det är så mycket att det spelar roll? Kanske mer värt för många att springa tio minuter extra på löpbandet istället för att hosta upp 2500:-?
Citera
2010-05-12, 21:29
Medlem
rauk82s avatar
Om man har sne rygg, kan MBT skor hjälpa eller se till att man belastar rätt??? har problem med sne rygg och knän som värker
Senast redigerad av rauk82 2010-05-12 kl. 21:32.
Citera
2011-09-21, 23:53
Medlem
Bajskatts avatar
Bumpar den här tråden då jag skaffat ett par mbt skor

Ok dom kanske inte är så snygga, men nya modellerna är rätt diskreta.(skit samma egentligen)
Hur som helst, har bara haft dom i 2 dagar, men man tvingas till en mera upprätt gång och att ta kortare steg än vanligt.

Tydligen ska uppfinnaren sett att bushfolk hade sån fin hållning och tänkt till, dom går barfota över ojämna underlag , vilket sulan ska simulera.

Länk för den som aldrig hört talats om dom

http://se.mbt.com/Home/Benefits.aspx

Känns som dom här kan hjälpa mot min dåliga hållning och ryggproblem , bland annat.

Man borde ge alla ett par skor så skulle morgonrusningen i sthlm se helt annorlunda ut, tror fan dom funkar mot stress med i och med att det är svårt att gå snabbt eller springa med dom.

Ni som testat dessa skor, vad tycker ni ? Hur ofta använder ni dom ? Har dom hjälpt ?
i såna fall mot vad ?

Ordet är fritt diskutera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in