2010-04-05, 17:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkus
Medvetandet är resultatet av synapserna och nervcellerna i hjärnan.

Källa på det, tack!
Citera
2010-04-08, 15:35
Medlem
Finkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Andens sinnen är översinnliga!

Källa på det?
Citera
2010-04-08, 23:30
Medlem
Citat:

Dravel som vanligt. Kan du för en gångs skull skriva något vettigt istället för löjliga religiösa floskler som gurus och andra charlataner sprider omkring sig?
Citera
2010-04-09, 03:21
Medlem
För först ge ett svar till trådskaparen, angående din länk till sidan där de berättar om personlighetsförändringar på de som har fått en annan persons hjärta.

Om de nu får den personens själ, betyder det att deras egna dör? Eller lever två JAG där inne?Personligen så tycker jag det talar emot att vi har en själ och för att vi bara är biologiska robotar. För om man för över en hårddisk ifrån en dator till en annan, så förs ju givetvis den informationen med till den nya datorn, det borde det ju inte göra om vi nu har en riktigt själ.

Men JAGET är ändå ett mysterium, och de som påstår något annat, vill jag ha ett svar på hur det kommer sig att JAGET aldrig förändras under livets gång, medens allt annat gör det.

Men samtidigt, så försvinner JAGET varje natt, hur förklarar man det om man nu tror på att vi har en själ?
Citera
2010-04-18, 16:12
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Det där säger mig ingenting. Kan du förklara?
Citera
2010-04-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Men JAGET är ändå ett mysterium, och de som påstår något annat, vill jag ha ett svar på hur det kommer sig att JAGET aldrig förändras under livets gång, medens allt annat gör det.

Din upplevelse är givetvis att jaget inte förändras, men den upplevelsen är falsk. Lika lite som de snörknippen som påbörjar repet finns kvar i dess slutände, lika lite finns det jag kvar som du är nu om 10 år.

Jag överlever dock trots att min identitet förloras; mitt liv är "ständigt" del av den person som blir till i varje nytt ögonblick. Den person som till slut dör har (givet att denne minns det mesta som hänt under livet) en oerhörd mängd individer i sin "själ". Jag överlever i den bemärkelsen att mitt liv blir en del av den nya individ som jag är imorgon.

Läs Parfits "personal identity" för mer spännande tankegångar.
Citera
2010-04-18, 19:21
Medlem
Själen är ett av många korkade påhitt människan fabricerat för att kunna inbilla sig själv att de är något mer än en massa partiklar som på något sätt börjat samarbeta med varandra.

Det är vi inte.
Citera
2010-05-02, 15:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkus
Källa på det?

De heliga Veda-skrifterna!
Citera
2010-05-02, 15:46
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
För först ge ett svar till trådskaparen, angående din länk till sidan där de berättar om personlighetsförändringar på de som har fått en annan persons hjärta.

Om de nu får den personens själ, betyder det att deras egna dör? Eller lever två JAG där inne?Personligen så tycker jag det talar emot att vi har en själ och för att vi bara är biologiska robotar. För om man för över en hårddisk ifrån en dator till en annan, så förs ju givetvis den informationen med till den nya datorn, det borde det ju inte göra om vi nu har en riktigt själ.

Men samtidigt, så försvinner JAGET varje natt, hur förklarar man det om man nu tror på att vi har en själ?

Det är inte personens själ man får med hjärtat, utan personens cellminnen!

Man är fortfarande sitt eget Jag, bara det att man får som bonus den andra personens cellminnen...

Jaget försvinner inte under nätterna, utan Jaget tar sig ut i den astrala dimensionen, där våra drömmar pågår!
Citera
2010-05-02, 15:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Det där säger mig ingenting. Kan du förklara?

Vi själar kan se, höra osv, även utan vår fysiska kropp, och det beror på att sinnesförmågorna har själen som sin källa!
Citera
2010-05-02, 15:55
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Själen är ett av många korkade påhitt människan fabricerat för att kunna inbilla sig själv att de är något mer än en massa partiklar som på något sätt börjat samarbeta med varandra.

Det är vi inte.

Bevis, tack!
Citera
2010-05-02, 16:17
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Bevis, tack!
Hur bevisar man avsaknad av något? Kan inte du bevisa att den existerar istället. Du har inte lyckats så bra hittills!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in