2007-12-12, 01:06
Medlem
svennens avatar
De stora skolorna stoltserar hit och dit med framtids föreställningar där det ska vara brist på 60 000 högskoleingenjörer 2011.
Ingångslönen ligger på 39 000 och sekreteraren ger dig minst fem avsugningar per dag, tjänsteflygplan är standard i branchen osv...
Kort sagt ni förstår vad jag menar, det är en massa överdrifter, och från företagens sida handlar det väll mkt om att överdriva den egna efterfrågan för att i framtiden få ett större urval?
Detta är mycket tråkigt då folk går på dessa, i vissa fall, medvetna lögner och spenderar 3-7 år av sitt liv, och stora summor pengar, för få in en fot i branchen, när det slutar med att de sätter foten på arbetsförmedlingen.

Skulle uppskatta om någon, objektiv och sund, röst kunde dela med sig av sin syn och kunskaper för dagens, och framtidens, utsikter för en ingenjör eller logistiker utbildad på ngn av de större skolorna!

MVH
Citera
2007-12-12, 09:33
Medlem
Sartres avatar
De offciella slagorden äro: På högskoleingenjörer är det en reell brist. Men på civilingenjörer är det i stort sett balans.

Vad är det som då händer i svenskt näringsliv? Svensk gymnasieskola har inte utbildat en gymnasieingenjör sedan någon gång på nittiotalet. Det råder helt enkelt brist på gymnasieingenjörer, näringslivet vill dessutom fylla gymnasieingenjörsjobben med högskoleingenjörer, för att ligga på plus vad gäller den formella kompetensen. En viss brist på högskoleingenjörer råder, speciellt de svåra högskoleingenjörslinjerna såsom elektro etc.

Vad gäller då för civilingenjörer? De har generellt alltid haft svårt att få jobb ifall de inte kan sälja sig själva och sin potentiella arbetsförmåga. Sverige utbildar civilingenjörer i stort sett varenda jävla buske, men det är bara två skolor som står för toppkvalitè i svenskt näringsliv. Nämligen CTH och KTH. Även idioter som lyckats ta examen från dessa lärosäten får jobb. Prognosen är nog faktiskt riktig vad gäller att de är i balans. Det råder ett ryck på ingenjörer inom vissa branscher idag, men vill man bara ha ett jobb och skiter i vart bör man nog åka till norge, det är mer ryck där efter bra (även idioter) folk.
Citera
2007-12-12, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
De offciella slagorden äro: På högskoleingenjörer är det en reell brist. Men på civilingenjörer är det i stort sett balans.

Vad är det som då händer i svenskt näringsliv? Svensk gymnasieskola har inte utbildat en gymnasieingenjör sedan någon gång på nittiotalet. Det råder helt enkelt brist på gymnasieingenjörer, näringslivet vill dessutom fylla gymnasieingenjörsjobben med högskoleingenjörer, för att ligga på plus vad gäller den formella kompetensen. En viss brist på högskoleingenjörer råder, speciellt de svåra högskoleingenjörslinjerna såsom elektro etc.

Vad gäller då för civilingenjörer? De har generellt alltid haft svårt att få jobb ifall de inte kan sälja sig själva och sin potentiella arbetsförmåga. Sverige utbildar civilingenjörer i stort sett varenda jävla buske, men det är bara två skolor som står för toppkvalitè i svenskt näringsliv. Nämligen CTH och KTH. Även idioter som lyckats ta examen från dessa lärosäten får jobb. Prognosen är nog faktiskt riktig vad gäller att de är i balans. Det råder ett ryck på ingenjörer inom vissa branscher idag, men vill man bara ha ett jobb och skiter i vart bör man nog åka till norge, det är mer ryck där efter bra (även idioter) folk.

Angående vilka skolor som är bra:

- I Ny Tekniks undersökning för några nummer sedan visade det sig att 10/25 av de ingenjörerna som tjänar bäst i Sverige gick på Lith

- Y-linjen på Lith blev årets teknikutbildning förra året

- I den där rapporten angående jobb efter examen (minns ej vem som gjorde den) hade Lith högst andel som fick jobb inom relevant område (inom 6 mån efter examen) samt näst högst medellön för nyexade
Citera
2007-12-12, 10:35
Medlem
Sartres avatar
xwicx: Det är skillnad på pris och pris. Det är skillnad på skola och skola. Må hända att vissa utbildningar är bäst osv, men helt ärligt så skulle det förvåna mig grovt ifall någon utomlands hade en aning om vad lith är för något.
Citera
2007-12-12, 11:01
Bannlyst
Nej det är ett problem, har fått uppfattningen att vissa (I'are) från Lith har fått kämpa extra hårt för bra jobb utomlands.

Jag talar främst om hur grundutbildningen leder till bra jobb och karriärsmöjligheter i Sverige då TS undrade det. I sådana sammanhang har jag faktiskt aldrig sett CTH toppa några listor.

offtopic: Dessutom verkar I på CTH vara kasst, dels genom den informationen du har delgivit oss samt att ryktena säger att de läser mycket matte och teknik light men väldigt lite (i förhållande mot andra I-programm) ekonomi och ledarskap, vilket egentligen är meningen med utbildningen.
Citera
2007-12-12, 11:57
Medlem
Skattesmitarns avatar
Jag jobbar utomlands sen 7 ar. Inom min branch (elektroteknik/reglerteknik) är
KTH och LTH (även LiTH men bara i reglerteknik) de mest klart mest välkända utomlands. Färre känner till Chalmers.

Det utexamineras fler och fler doktorer, och generellt tror jag att Tekn. doktorer tar de jobben som civilingenjörer gjorde förr. Civil och Högskoleingejörer tar jobben som gynmasieingenjörer gjorde förr.

Till TS - det är fortfarande värt att studera till ingenjör, vilken niva du än väljer.
Utbildningen har substans och om du klarar den, har du bevisat att du är relativt begavad och kan söka jobb även utom teknikomradet.
Citera
2007-12-14, 02:15
Medlem
svennens avatar
Tack för era svar!
Låter märkligt att högskoleing. och civil skulle vara de som ersätter gymn.ing?
Det är väll främst högskoleing. som gör detta?
Citera
2007-12-14, 03:16
Medlem
Sartres avatar
Jag tycker också det är märkligt att civilingenjörer anses ta över jobb som gymnasieingenjörer gör. Jag kan med berått mod säga att det gör de inte, har bara inte haft tid att dementera denna uppgift. Civilingenjörer sitter inte som processoperatörer eller experimenterar sig fram till en produkt på samma sätt som gymnasieingenjörer gjorde. De simulerar en del, experimenterar en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in