2007-12-11, 23:20
Medlem
ZiggZaggs avatar
har precis laddat hem Ubuntu 7.10, lagt in det på cd. startar om bootar från cdn och installerar.
fint så långt, men när jag blir ombed att starta om och gör så får jag välja OS. (har även windows xp Home)

finns tre ubuntu alternativ
1. ubuntu 7.10 - generic
2. ubuntu 7.10 - generic (system test) något i den stilen iaf
3. ubuntu 7.10 memtest
4. other os
5. microsoft windows xp home edition

väljer det första alternativet här ovan, och när jag har gjort det så stänger min skärm av sig och det blir helt svart, han går i energi sparläge och det händer inget mer!

har en PC a la Robban
cpu: 3400+ athlon 64
ram: 1024
grafik: radeon x800xt

vad kan vara fel?
finns det en install guide på svenska, om någon har!
hur ska jag göra för att få det att funka?
har googlat men hittar inget specielt användbart.
tacksam för svar//Rob
Citera
2007-12-12, 17:20
Medlem
noonelses avatar
Ändrade du skärmupplösningen manuellt under installationen?

Det du kan göra är att trycka alt + f1 så du kommer till consolen. Ge den lite tid att starta upp först. Sedan kan du konfigurera om xservern och låta den köra på de inställningar som den föreslår själv och se om det fungerar. Fungerar det kan du börja mixtra med den för att få igång den upplösningen du vill köra senare. Använd google och ubuntuforums.org. Det är ALLTID någon som haft ditt problem tidigare.

För att konfigurera om xservern:
Kod:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg 
Citera
2007-12-13, 01:26
Medlem
ZiggZaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Ändrade du skärmupplösningen manuellt under installationen?

Det du kan göra är att trycka alt + f1 så du kommer till consolen. Ge den lite tid att starta upp först. Sedan kan du konfigurera om xservern och låta den köra på de inställningar som den föreslår själv och se om det fungerar. Fungerar det kan du börja mixtra med den för att få igång den upplösningen du vill köra senare. Använd google och ubuntuforums.org. Det är ALLTID någon som haft ditt problem tidigare.

För att konfigurera om xservern:
Kod:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg 

mjo då! men jag har inte tästat att ställa in det ibörjan! men jag ställde in x-servern på olika varje gång! tästa med 1024 x 768 och högre och även det som va förinställt när jag väl kom dit! har googlat som en tok tycker jag! men jag får väl söka vidare!

det jävliga är att när jag väl har startat om så stänger skärmen av sig precis som han gör när man inte har någon kontakt med pc´n! vet ej hur det är på alla skärmar men på min LG så har jag en lysdeod som lyser görnt när jag har kontakt och orange när jag inte har det men strömmen är på!´
pc´n tänker inte äns! tänkte om det kanske är fel någonstans i installationen eller cd´n!? men jag ska kolla ubuntuforum.org
är även tacksam för svar även här!
Citera
2007-12-13, 09:12
Medlem
Hade samma problem för ett tag sedan (har även postat en tråd om det i detta forumet). Slutade med att jag gav upp (är nybörjare) och det gick snabbare att installera om Kubuntu och eftersom jag har en /home spelar det inte så stor roll.

Tror mitt problem kom när jag installerat mitt ATI-kort och pillat med upplösningar och TV-out.
Citera
2007-12-14, 22:24
Medlem
krijgenics avatar
Är det 64 bit du installerar? Testa isåfall att ta bort "splash --" från boot-raden. Det gör du genom att trycka F6 eller F7 när grub kommer upp.
Citera
2007-12-17, 21:43
Medlem
ZiggZaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
Är det 64 bit du installerar? Testa isåfall att ta bort "splash --" från boot-raden. Det gör du genom att trycka F6 eller F7 när grub kommer upp.

ja det är 64bit.. ska tästa tack så mycket
Citera
2007-12-17, 22:23
Medlem
Flärps avatar
Skit i 64-bit. Fördelarna väger knappast upp med alla nackdelar. Kör på 32 istället.

Och det stavas "testa".
Citera
2007-12-18, 15:22
Medlem
ZiggZaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Skit i 64-bit. Fördelarna väger knappast upp med alla nackdelar. Kör på 32 istället.

Och det stavas "testa".

okej tack för korregeringen av min stavning!
varför ska jag köra på 32bitars ist då?
Citera
2007-12-18, 15:47
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggZagg
okej tack för korregeringen av min stavning!
varför ska jag köra på 32bitars ist då?

För att det finns många program som inte fungerar på 64-bits. Du förlorar bara ca 1-3% i prestanda om du kör 32bitars, så det är absolut värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in