2007-12-17, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av thezood
Jag har bott i Karlskrona och kan konstatera att man väldigt snabbt drabbas av social klaustrofobi. Samma drägg dag ut och dag in i Hoglands park, samma gator, samma människor och samma ljud. Man marknadsför sig dessutom som "bilstad", vilket har fått effekten att hela centrum är belamrat av bilar som skumpar runt alldeles för snabbt på kullerstensbelagda vägar från 1700-talet.
Om du däremot är ute efter en någorlunda lugn miljö vid kusten, så är kanske Karlskrona något för dig. Det är ganska lätt att få bostad i ytterområdena, och även i stan om du har gott om pengar. Stora delar av centrum (Trossö och kringliggande öar) är prov på väldigt fin gammal arkitektur. Vissa hus har extremt fina små bakgårdar med stora gamla träd och kullersten. Det finns även en hel del fin natur i skärgården utanför stan.
Människorna präglas av pillemasarattityder (en pillemasare är en varvsarbetare som har som ordspråk "det gaur inte"), vilket är typ allt annat än charmigt. Annars är mentaliteten liksom andra småstäders en hybrid mellan bondskt och urbant.
Om du däremot är ute efter en någorlunda lugn miljö vid kusten, så är kanske Karlskrona något för dig. Det är ganska lätt att få bostad i ytterområdena, och även i stan om du har gott om pengar. Stora delar av centrum (Trossö och kringliggande öar) är prov på väldigt fin gammal arkitektur. Vissa hus har extremt fina små bakgårdar med stora gamla träd och kullersten. Det finns även en hel del fin natur i skärgården utanför stan.
Människorna präglas av pillemasarattityder (en pillemasare är en varvsarbetare som har som ordspråk "det gaur inte"), vilket är typ allt annat än charmigt. Annars är mentaliteten liksom andra småstäders en hybrid mellan bondskt och urbant.
Intressant svar, tackar thezood

Har efter lite mer eftertanke kommit fram till att Karlskrona får vänta för min del, kanske kan bli en stad att flytta till som äldre ifall man vill bo fint och lugnt vid vattnet. Just nu känns det bättre med något lite större än Karlskrona kommun.
Får göra ett besök där till sommaren (ifall man har tid) för att se hur det ser ut. Verkar sannerligen vara en väldigt fin gammal stad som är värd ett besök då vädret tillåter.

Faktiskt en av få städer i Sverige som jag har missat att besöka.