2007-12-11, 18:56
Medlem
Loodies avatar
Det här har jag funderat på riktigt länge. Sover alla djur? Finns det några djur som aldrig sover? Hur länge sover de som sover minst? Längst? Finns det några som bara vilar och inte sover? Sover insekter? Sover alla däggdjur eller bara vissa?

Upplys mig! Jag har funderat på detta sen barnsben men aldrig hittat nåt bra ställe att fråga på. Blev en jävla massa frågor men ni fattar nog vad jag är ute efter
Citera
2007-12-11, 19:11
Medlem
Dan-Banans avatar
En sak jag finner lite intressant är valar och delfiners sömn. De måste alltid vara vakna eftersom de själva måste "planera" sin andning, ta sig upp till ytan osv, så därför tror man att de kan sova med olika delar av hjärnan i olika perioder, medan resten av hjärnan är aktiv.
Det känner jag att jag skulle kunna använt mig av ibland på jobbet, och spara min hjärnaktivitet till att göra nånting roligt.

Du kan läsa mer om sömn här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep
Citera
2007-12-11, 23:34
Avslutad
Vet att hundar, hästar och liknande sover, men liks förbannat har jag ALDRIG kommit på något utav mina husdjur att ligga och sova. De är alltid vakna även ifall man är uppe 24 timmar och enbart studerar dem. Jag hade gärna velat komma på min hund eller mina kommande marsvin med att sova...
Citera
2007-12-11, 23:48
Medlem
Tjohildas avatar
Hehe, skaffa katt då. De sover JÄMT!
Citera
2007-12-11, 23:52
Medlem
Tror att koaler sover typ 22 tim/dygnet. Rätt slappa djur!
Citera
2007-12-12, 03:22
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Virginiapungråttan använder 18 timmar av ett dygn till att sova. Koalan är alltså inte det djur som sover mest.

Står det på ett ställe, medans nästa hävdar tvärtimot. Men länge sover dock båda.
Sen finns det något djur som sover med halva hjärnan åtgången. (albatross?)

Sen borde alla djur sova. Men sover dagsländor? Vilket slöseri.
Citera
2007-12-12, 04:01
Medlem
Night Stalkers avatar
Jag kikade på Animal Planet och där var det en fågel, jag minns inte vilken, som flög omkring i cirka två år utan att landa, den gjorde allt i luften. När den skulle sova flög den extremt högt och slumrade till för att sedan vakna och flaxa till lite så den inte skulle störta.
Citera
2007-12-12, 04:13
Medlem
DDKs avatar
Läste en artikel i en gammal Illustrerad Vetenskap om just insekter. De sover egentligen inte men vilar vissa stunder, typ att flugor har en period på natten när de håller sig stilla. Samma skulle gälla för fiskar.

Verkar otroligt att Rytterstedt aldrig sett sina hundar och hästar sova. Du klampar förmodligen när du går. Dina "kommande marsvin", vad det nu är för ras eller sexuell läggning, kommer troligen att sussa gott i 2-3 omgångar per dygn.
Citera
2007-12-12, 04:37
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
En sak jag finner lite intressant är valar och delfiners sömn. De måste alltid vara vakna eftersom de själva måste "planera" sin andning, ta sig upp till ytan osv, så därför tror man att de kan sova med olika delar av hjärnan i olika perioder, medan resten av hjärnan är aktiv.
Det känner jag att jag skulle kunna använt mig av ibland på jobbet, och spara min hjärnaktivitet till att göra nånting roligt.

Du kan läsa mer om sömn här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep

Delfiner simmar ju också i grupp, där ofta bara en av delfinerna har ekolodet igång, de andra simmar synkroniserat med den delfinen, och "sover" samtidigt. Coola djur det där alltså.
Citera
2007-12-12, 04:50
Medlem
Big Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Vet att hundar, hästar och liknande sover, men liks förbannat har jag ALDRIG kommit på något utav mina husdjur att ligga och sova. De är alltid vakna även ifall man är uppe 24 timmar och enbart studerar dem. Jag hade gärna velat komma på min hund eller mina kommande marsvin med att sova...
Va? Har du aldrig sett din hund sova? De vaknar lätt och det är kanske därför du tror de inte sover.
Citera
2007-12-12, 05:16
Medlem
Eskapist_s avatar
Mina katter brukar sova ofta.
Citera
2007-12-12, 08:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Big M
Va? Har du aldrig sett din hund sova? De vaknar lätt och det är kanske därför du tror de inte sover.

Klart jag har sett mina hundar sova när de var valpar, men aldrig när de var/är vuxna. Självklart sover de, men de vaknar extremt lätt så jag kommer aldrig på dem med att sova :P.

Tjohilda, aldrig i livet att jag skaffar en äcklig katt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in