Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-11, 18:31
Bannlyst
Tjena.
Jag har en dator som har Windows 2003 Server som operativ system. Nu när jag förskökte installera Eset Nod32 så fick jag ett fel meddelande att det inte gick pga. opperativsystemet. Och jag hade tänkt att köara en crack som gjorde att jag hade trial version hela livet.

Nu undrar jag om det finns något BRA antivirus som är bra för serversdatorer? Helst Nod32 då.

Jag använder inte datorn som server, utan jag använder den som en helt vanlig dator.

Tack!
Citera
2007-12-11, 18:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Panda , F-Secure , Avast , Symantec , BitDefender är några.

Ta del på respektive hemsida för mer info.
Citera
2007-12-11, 23:55
Medlem
lakritssnörets avatar
sök
http://www.google.se/search?hl=sv&q=windows+2003+antivirus&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
Citera
2007-12-12, 01:48
Medlem
bergsturks avatar
Anledningen är att antivirustillverkarna ofta har serverprodukter som är mer passande för sådant bruk, och dessa kostar hysteriskt mycket mer, de vill givetvis hellre sälja dessa. Så det är en "artificiell" begränsning. En iofs ganska motiverad sådan eftersom ett server-OS inte är tänkt att användas som workstation.
Citera
2007-12-12, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Anledningen är att antivirustillverkarna ofta har serverprodukter som är mer passande för sådant bruk, och dessa kostar hysteriskt mycket mer, de vill givetvis hellre sälja dessa. Så det är en "artificiell" begränsning. En iofs ganska motiverad sådan eftersom ett server-OS inte är tänkt att användas som workstation.

Men du tror inte att det finns någon "tillverkare" som ger gratis antivirus? Och varför funkar inte vanliga Antivirus till servers?
Citera
2007-12-12, 18:50
Medlem
bergsturks avatar
Du kan använda AVG, som efter vad jag kommer ihåg funkar utmärkt på "servrar". Vad gäller din fråga: De skulle egentligen "funka", men för slutanvändarbruk så att säga, och eftersom en server ska ha minimalt med användarinteraktion och i normalfallet alltså behöver helt andra typer av antivirussystem (integrerade med mailservern etc) så behövs det inte. Om man kunde installera ett "konsumentantivirus" på en server skulle det till och med kunna vara negativt, eftersom nybörjaradministratörer skulle kunna få för sig att användarna var skyddade mot virus ("vi har ju antivirus på servern").

Kommersiell programvara marknadspositioneras inte för piratkopierare (som är de enda som kör 2k3 som workstationoperativ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in