Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Jag vet inte riktigt ifall det här ska vara här eller i hårdvaruforat, men jag chansar och lägger det här.
jag behöver en ny dator, framförallt för musikinspelning. För närvarande har jag en lite äldre imac, tror det är en 1.2 GHz med 512 (utbyggt) minne.
Hur bra är de nya Mini-macarna? en Imac skulle också vara trevligt, men de är lite för dyra och prestandan verkade vara ungefär den samma.
Kan jag köra 2 skärmar med Mini-macen eller är det bara en som gäller?
Den nya minin är en mycket kompetent dator vad gäller musikproduktion. Så länge dina produktioner inte kräver mer än 3-4GB ram-minne kommer du att klara dig långt. Den största flaskhalsen är att hårddisken snurrar i 5400 var per minut, och det kan vara för långsamt om du skall spela in många spår samtidigt. Den bästa lösningen är en extern hårddisk. En extern hårddisk är vettigt i vilket fall som helst, eftersom du tar upp ungefär halva den interna om du installerar Logic studio på den.
Jag sitter jobbar med en G5a, och blir lika berövad varje gång jag märker att kompisens nya mini för 6000kr springer om min 2 år gamla G5a för 30 000kr!
Tänk på att du behöver en skärm, mus och ett tangentbord till minin, grejor som alla tre följer med i imacen. Om du inte har de grejorna redan så är nog imac ett lite bättre val, eftersom den är marginellt snabbare samtidigt som du får en större hårddisk m.m.