• 4
  • 5
2007-12-15, 20:10
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Ah, det är ungefär samma här. Min lokala turkkiosk tog jag ett snack med, och han slutade med det. Problemet var bara att jag förstod att han förlorade en del kronor varje gång jag handlade där, så nu har jag för dåligt samvete för att handla där, även om jag vet att jag har en juridisk rätt att köpa en banana skid för 2 spänn med kortet. Så nu skiter jag att handla där överhuvudtaget istället. Orka tjafsa eller känna sig elak varje gång.

På andra ställen så försöker jag inte ens längre. Det är inte värt att gå igenom en 10-minuters diskussion för att köpa en läsk på kortet. Vill folk vara oallmänbildade så får de vara det, jag springer till närmaste Pressbyrån istället.

På vilket sätt skulle du ha en juridisk rätt att få handla med ditt kort? Om affären inte vill sälja till dig så kan ingen tvinga dem.
Citera
2009-05-12, 13:41
Medlem
ºAluminiumºs avatar
Hejsan!

Spinner vidare lite på denna tråden. Jag använder Maestro just nu men funderar på att byta till Visa. Det står mellan mig och mitt visa kort är en årsavgift på 250:-

Visst det är inte mycket stålar utslaget på 1 år men ändå. Jag är nöjd med mitt Maestro, Jag kan betala på restaurang, taxi, betalat lite grejer på nätet, Kan tom köpa på kredit av SEB osv.

Men nu ska jag snart på semester och vill ha min lön när jag är där nere och trodde inte Maestro funkade utomlands MEN (SEB's hemsida) "Med Maestro i plånboken kan du betala i butiker med elektronisk kortläsare och göra kontantuttag världen över."

Funkar väl absolut inte på lika många ställen som Maestro men ändå.

Så.. ska jag skaffa Visa? Trots att jag inte reser mycket alls, och har klarat mig fint med Maestro hittills? Vill ju vara helt säker på att jag kan komma åt min lön där nere så kanske lika bra att skaffa Visa. Men jag har samma fråga som trådstartaren i princip, För jag har läst hela tråden och kan inte hitta någgra större skillnader :- )
Citera
2009-05-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ºAluminiumº
Så.. ska jag skaffa Visa? Trots att jag inte reser mycket alls, och har klarat mig fint med Maestro hittills? Vill ju vara helt säker på att jag kan komma åt min lön där nere så kanske lika bra att skaffa Visa. Men jag har samma fråga som trådstartaren i princip, För jag har läst hela tråden och kan inte hitta någgra större skillnader :- )
Skillnaden mellan Visa och Maestro är att det senare kräver en onlinekopplad terminal OCH att kontakt med din bank kan upprättas. Maestro hade därmed inte funkat på det hotell jag bodde på i Amsterdam i förra veckan eftersom deras terminal var trasig (de fick använda pappersnota). Det är nog inte rekommendabelt att använda vare sig Maestro eller Electron (Visa) som enda kort när man är ute och reser eftersom "online"-funktionen kan funka si och så även i automaterna. Varför inte skaffa ett gratis kreditkort som komplement så att du är säker på att du kan betala? Statoil resp GE Moneybank har kort kopplade till Mastercard utan årsavgift. Med Statoilkortet får du dessutom återbäring på alla köp (tror det är 0,5%).

Edit: Nackdelen med ett debet-kort (kort anslutna till konto) jämfört med kreditkort är att du riskerar att ditt konto töms av någon bedragare under en tid innan det hinner rättas till av banken. Med kreditkort kan inte det hända eftersom du får en faktura som du har tid att rätta till innan betalning. Om man skall hyra bil så krävs i många länder (bl a USA) ett kreditkort som säkerhet och inte ett debetkort.
Senast redigerad av hakanh 2009-05-12 kl. 14:07.
Citera
2009-05-12, 16:06
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
På vilket sätt skulle du ha en juridisk rätt att få handla med ditt kort? Om affären inte vill sälja till dig så kan ingen tvinga dem.

Läs reglerna kring kortbetalning om du nu misstror mig. Är du måhända turkkioskägare?
Citera
2009-05-12, 18:06
Medlem
Citat:
Läs reglerna kring kortbetalning om du nu misstror mig. Är du måhända turkkioskägare?
LOL, hans svar till dig kom för 1,5 år sedan. Varför ett svar från dig först nu? )
Citera
2009-05-12, 18:13
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
LOL, hans svar till dig kom för 1,5 år sedan. Varför ett svar från dig först nu? )

Jag har suttit i 500 dagar och smidit på ett riktigt bra svar.

(eller så såg jag det först nu när någon bumpade tråden)
Citera
2009-05-13, 00:14
Medlem
Citat:
Säger reglerna verkligen att butikinnehavaren inte har rätt att neka ett kortköp? Jag är skeptisk...
Citera
2009-05-13, 10:55
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Säger reglerna verkligen att butikinnehavaren inte har rätt att neka ett kortköp? Jag är skeptisk...

Inte med den motiveringen, nej. De har såklart rätt att neka mig om jag kommer in och är otrevlig och hotfull. Men frågar jag om de tar kort och sen börjar tala om avgift vilket jag påpekar är fel och de därför säger "då får du inte handla" då har de nekat mig på grund av kortproblematiken.

Det är min uppfattning i alla fall efter det jag läst i bankens papper och för den delen frågat banken själv. Jag orkar inte forska och bevisa något, läs på ni som tvivlar. Notera att jag talar om hur det är med VISA-kort. Hur det är med andra kort vet jag inte. Maestro-kort fick man förut ta avgifter på om man ville, det kan man inte längre idag tror jag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in