2007-12-11, 16:19
Bannlyst
Har precis sagt upp mig på mitt förra jobb som andre kock på ett ställe i norge. Bor för närvarande kvar här. Men hur de blir me de får man se.
Har ingen redig utbildning som kock bara nått års erfarenhet i branchen.

Har länge velat ut på sjön och jobba någon som vet något ang utbildning och jobbmöjligheter. Är väl mest intresserad av fraktfartyg eller dylikt.
Vet om att man iaf minst behöver en grundläggande säkerhetsutbildning för att få jobba på båt. Men hur lång tid sträcker den sig över och vad kan man få för jobb efter enbart den.
Citera
2007-12-11, 16:53
Medlem
Deannas avatar
Jag tror att det ska finnas redan skrivna trådar om just restaurang på sjön.. Använd sökfunktionen..
Citera
2007-12-11, 17:09
Medlem
RyssJävels avatar
Jag skulle gissa på att det endast krävs basic safety cert för att jobba som kock ombord. Varför inte maila/ringa någon rederi och fråga?
Citera
2007-12-11, 17:55
Medlem
Du måste få ett jobb innan du kan gå den grundläggande säkerhetsutbildningen eftersom rederiet betalar den

Ring TallinkSilja eller Viking, behövs alltid kockar.

I ditt fall kanske det är svårare då du saknar utbildning.........
Citera
2007-12-12, 01:18
Bannlyst
Skall testa att ta kontakt med ett par rederier. Måste inte tvunget va kock eller något inom restaurang. Har sökt lite men hittade inget som redigt handlade om detta. Vill bara ut på sjön och jobba. Vill dock inte ha nått städarjobb eller
Citera
2007-12-12, 03:58
Bannlyst
Men om vi säger så här dah. Vilket jobb krävs minst erfarenhet/utbildning till. Skulle vilja ut snarast möjligt på sjön.
Citera
2007-12-12, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0din
Men om vi säger så här dah. Vilket jobb krävs minst erfarenhet/utbildning till. Skulle vilja ut snarast möjligt på sjön.

Tja, det är antingen en lagertjänst eller diskare. Lagertjänsterna är svåra att få och går främst till folk som redan jobbar på båten.
Citera
2007-12-12, 09:02
Moderator
Falukropps avatar
Jo, du behöver minst basic safety. Men den kursen är några dagar lång, så det enda jobbiga med den är väl att få något rederi att betala den.
Som jag har uppfattat det har flunkeriet på vissa båtar hand om en del annat kring säkerhetsutrustning och sånt också, så det är möjligt att det krävs interna extrakurser också.

Du kanske kan söka tjänst som mässman om du inte kan få tjänst som kock. Visst, det är ett skitjobb, men det verkar på dig som du bara vill ut på sjön.

Men testa att ringa runt på rederierna. Det känns som att i den mån det är möjligt att få jobb med din erfarenhetsnivå så är det helt rätt tillfälle att försöka nu. De har svårt att hitta folk som vill vara på sjön, det skulle inte förvåna mig om det är samma sak bland flunkarna.
Du har ju om inte annat ingenting att förlora på att försöka i alla fall.
Citera
2007-12-12, 11:01
Medlem
RyssJävels avatar
Ett annat alternativ är att sitta ett par år bakom skolbänken och skaffa sig en ordentlig utbildning som nautiker/mekaniker. Då får man all utbildning, praktik och de certifikat man behöver. Helt gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in