• 1
  • 2
2007-12-12, 20:17
Medlem
här är en kartbild över området, mast är inringad, vet inte hur exakt dock, hade ingen riktig referens pga all skog som skymmer kåken som ligger brevid.
http://xs.to/xs.php?h=xs222&d=07503&...olleberget.JPG

Hur långt ifrån själva masten kan ingång/ingångar kunna finnas ?
sedan måste det ju nästan finnas någon sorts ventilation till anläggningen oxå tycker jag.
Antennkablarna kan ju inte vara hur långa som helst.
Citera
2007-12-13, 03:20
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdx365
Hur långt ifrån själva masten kan ingång/ingångar kunna finnas ?

Masterna brukar stå så att kablarna via en stigort, ibland kombinerat med nödutgång, kan gå direkt ner i anläggningen. Huvudingången kan sedan vara 100-200 meter därifrån. Du får leta!

/capmac
Citera
2007-12-20, 22:18
Medlem
Inte för att jag vet något om masten, men när jag var mindre brukade jag och mina kompisar höra kulsprutor och diverse andra militäriska ljud från bolleberget. Vet inte om vi inbillade oss, men kan det vara så att de hade militärövningar där?
Citera
2007-12-21, 20:20
Medlem
Just på den sidan av bolleberget vet jag inte om något övningsfält eller liknande, men på andra sidan, inte långt därifrån finns en skjutbana (civil) men oxå en hel del grusvägar som går ut i skogen med några militärförråd, varav iaf ett av dom är larmad och bevakad.
Angående radiomasten läre jag försöka spåna vidare, har avsökt området på andra sidan vägen kring golfbanan utan resutat, nästa ettapp blir att utforska skogen kring elljusspåret.
Det är lite konstigt att ingen vet något om masten, har hört mej för lite grann, men ingen vet nått, den står ju trots allt väldigt konstigt placerad, och nästan för nära bebyggelse.
Skulle masten tippa omkull så hamnar nog toppen på masten på den där gamla kåkens gårdsplan.
Citera
2008-01-26, 23:11
Medlem
Liten uppdatering:
Jag har nu hört mej för, och en som jag snackade med sa att det skulle finnas någon form av Civilförsvars HC/KC under själva Bollegården som hör till fritidsanläggningen,detta är dock inget som är verifierat men verkar ganska logiskt,men då bör det röra sej om en väldigt liten och "billig" anlägging...

Vet nån om det finns liknande Civilförsvarsanläggningar där de är inhysta i källarlokaler till "offentliga byggnader" ??
Det är tidigare kommunen som ägt byggnaden men är nu privatägd.
både antennmasten och Bollegården verkar vara byggda någon gång på 60-talet.
Masten står ca 150-160 meter ifrån byggnaden på andra sidan vägen.

Med tanke på mastens storlek och antalet antenner så tycker man att anläggningen bör vara större, eller dom kanske kör med lika master/antalet antenner oavsett hur stor/liten anläggningen är?
Citera
2008-01-28, 09:49
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Liten uppdatering:
Jag har nu hört mej för, och en som jag snackade med sa att det skulle finnas någon form av Civilförsvars HC/KC under själva Bollegården som hör till fritidsanläggningen,detta är dock inget som är verifierat men verkar ganska logiskt,men då bör det röra sej om en väldigt liten och "billig" anlägging...

Vet nån om det finns liknande Civilförsvarsanläggningar där de är inhysta i källarlokaler till "offentliga byggnader" ??
Det är tidigare kommunen som ägt byggnaden men är nu privatägd.
både antennmasten och Bollegården verkar vara byggda någon gång på 60-talet.
Masten står ca 150-160 meter ifrån byggnaden på andra sidan vägen.

Med tanke på mastens storlek och antalet antenner så tycker man att anläggningen bör vara större, eller dom kanske kör med lika master/antalet antenner oavsett hur stor/liten anläggningen är?

Finns ett gäng ställen i sverigen där dom ligger i vanliga hus.
Mastenm brukar va samma oavsett storleken i dom flesta fallen.
Citera
2008-02-03, 02:32
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Finns ett gäng ställen i sverigen där dom ligger i vanliga hus.
Mastenm brukar va samma oavsett storleken i dom flesta fallen.

Civilförsvarsanläggning... ?

http://www.pixbox.se/alb555035

http://www.pixbox.se/alb551737
Citera
2008-03-19, 04:46
Medlem
Nu har jag fått det verifierat att anläggningen till masten finns under Bollegården, tänkt va mycket man kan hitta på webben
I Kommunstyrelsens egna protokoll står det:

Frivilliga Försvarets Kursgård Stagården med begäran om kommunal borgen för förvärv av tomträtten till fastigheten Bollnäs Björktjära 4:94 (Bollegården)

Detta stärkte misstänkarna rejält och en ny googling tog fram detta:

F d ledningscentralen (LC) under Bollegården inom fastigheten Björktjära 4:94 förvärvades av FVRF/Stagården
under 1999 från Bollnäs kommun. I samband med ett stopp i Bollegårdens köksavlopp i mitten av juli i år, med marksättning
och därav påkallad grävning, uppdagas att gjutjärnsledningen för svartvatten (toalettvatten)
från ledningscentralen är helt avbruten. Stagårdens kursgård begär bidrag med 40.000 kronor + moms för åtgärdandet av felet.

Nu står det förvisso "Föredetta ledningscentralen", men man kan ju fråga sej varför FVRF/Stagården förvärvade den så sent som 1999...dom kanske har några planer för anläggningen?
Citera
2008-03-20, 13:52
Medlem
Citat:
Nu har jag fått det verifierat att anläggningen till masten finns under Bollegården, tänkt va mycket man kan hitta på webben
I Kommunstyrelsens egna protokoll står det:

Frivilliga Försvarets Kursgård Stagården med begäran om kommunal borgen för förvärv av tomträtten till fastigheten Bollnäs Björktjära 4:94 (Bollegården)

Detta stärkte misstänkarna rejält och en ny googling tog fram detta:

F d ledningscentralen (LC) under Bollegården inom fastigheten Björktjära 4:94 förvärvades av FVRF/Stagården
under 1999 från Bollnäs kommun. I samband med ett stopp i Bollegårdens köksavlopp i mitten av juli i år, med marksättning
och därav påkallad grävning, uppdagas att gjutjärnsledningen för svartvatten (toalettvatten)
från ledningscentralen är helt avbruten. Stagårdens kursgård begär bidrag med 40.000 kronor + moms för åtgärdandet av felet.

Nu står det förvisso "Föredetta ledningscentralen", men man kan ju fråga sej varför FVRF/Stagården förvärvade den så sent som 1999...dom kanske har några planer för anläggningen?

FVRF hade vid den tidpunkten omfattande kursverksamhet på Stagården och en expansiv ledning ville utveckla Stagården till FVRFs stora kurs/konferensanläggning. Kanske skulle man kunnat bedriva utbildning inom BasC- och KCtjänst där.
Citera
2013-06-14, 10:17
Medlem
Står masterna kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem