2008-02-19, 10:12
Medlem
ViceSquads avatar
Det finns inte bevis förens vi hittar det.
Citera
2008-02-20, 10:53
Bannlyst
Om man räknar på sannolikhet så är det ju 100% säkert att det finns i alla fall. Nån mer än mig som kommer ihåg förklaringen rymdsnubben gjorde i "boston tea party" ?? i korta drag:

Universum är oändligt
0.000001% av alla solsystem har en planet med samma avstånd till sol o.s.v som jorden har. men 0.000001% av oändligt är fortfarande oändligt många sådana planeter.

0.000001% av de ovan nämnda planeterna har kanske intelligent liv, men 0.0000001% av 0.0000001% av oändligheten är fortfarande oändligt osv...

ganska intressant teori faktiskt

(siffrorna är f.ö helt tagna ut luften men, you get the point)
Citera
2008-02-20, 19:57
Medlem
ShadowCats avatar
Det finns 0.000% bevis på att det finns annat liv i universum, men den som har en liten bit hjärna att tänka hur förjävligt stort allting är och hur "oändligt" många planeter det finns, kan nog tänka ut att någonstanns där ute finns det en liten amöba eller liknande på en annan planet.
Fast förrens man försöker hitta liv på andra planeter kan man ju försöka hitta intellegent liv på jorden.
Citera
2008-02-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinsucker
Om man räknar på sannolikhet så är det ju 100% säkert att det finns i alla fall. Nån mer än mig som kommer ihåg förklaringen rymdsnubben gjorde i "boston tea party" ?? i korta drag:

Universum är oändligt
0.000001% av alla solsystem har en planet med samma avstånd till sol o.s.v som jorden har. men 0.000001% av oändligt är fortfarande oändligt många sådana planeter.

0.000001% av de ovan nämnda planeterna har kanske intelligent liv, men 0.0000001% av 0.0000001% av oändligheten är fortfarande oändligt osv...

ganska intressant teori faktiskt

(siffrorna är f.ö helt tagna ut luften men, you get the point)
Mackan gjorde en ordentlig miss där. Universum är oändligt men materian är inte det.
Men jag tror ändå att det finns liv därute.
Citera
2008-02-20, 23:10
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyHarij
Mackan gjorde en ordentlig miss där. Universum är oändligt men materian är inte det.
Men jag tror ändå att det finns liv därute.

Universum är inte heller oändligt, däremot är det jävligt stort. Så pass stort att man brukar säga att materian i universum fyller rymden lika bra som tre sandkorn fyller Notre-Dame katedralen.

Dessutom kan universum ha en sådan geometri att om man hade åkt rakt fram tillräckligt länge, hade man kommit tillbaka till var man startade ifrån till slut.

Och nej, hittils inga bevis. Men det är bara att fortsätta lete...
Citera
2008-02-21, 13:24
Medlem
Du kan ha hur stor hjärna du vill, ren teoretisk möjlighet innebär inte att det fins bevis, det tror jag alla förstår.

SÅ bevis först sen är det 100% säkert, inte före.

Man kan inte hoppa över en sådan sak rakt av och mena att det är 100% säkerhetsstält att det finns liv i universum utom här på jorden.

Svaret är alltså fortfarande NEJ på den ursprungliga frågan.

Universum är heller troligen inte alls oändligt, många tror att Universum är som en jätteglob helt enkelt, så du till slut om du reste så skulle du följa krökningne och komma ett varv runt.
Citera
2008-02-21, 14:05
Medlem
pjalles avatar
Ingen har sagt att det kan finnas liv med intelligens, men liv finns det säkert, som håller på att utvecklas/är utvecklade långt före oss.
Citera
2008-02-21, 14:23
Medlem
Med risk för att bli tjatig.

NEJ, inget bevis finns, vilket vad var trådstartaren ville höra, och då menar jag bevis på något som helst annat levande i Universum utom här.

Sen kan man givetvis teorietiskt säga att det borde finnas liv, att chansen är väldigt stor osv, och det tror jag med, men bevis finnes icke ännu
Citera
2008-02-22, 18:49
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Det var ju det där med att resa fortare än ljuset, vilket då fysiskt inte ska vara möjligt.

Antingen går detta genom att man använder hål i universum som samankopplar punkter, det blir dock då inte så exakt.
Alltså typ svarta hål, har de en baksida med som mynnar ut långt långt bort?

Eller så blir det sci-fi grejen med Kryokammare och vara nedsövd och inisad under färden.

Eller så hejdlöst jobbigt att vi måste bygga ett jätteskepp som är självförsörjande och där får vi leva i generationer tills vi når dit vi ska, om vi tex fått indikationer på att liv ska finnas på en mer bestämd punkt.

Svårt att hitta på så mycket annat, dagens fysik fixar liksom inte vad som helst.

Ett alternativ, som bland annat används i Alastair Reynolds böcker (jag vet, det är Science Fiction, men byggd på en hyfsat solid vetenskaplig grund) är att accelerera konstant med 1G mot målet, tills man är halvvägs, då man vänder och börjar accelerera åt andra hållet med 1G (d v s bromsa). På så vis kommer man upp i en ganska ansenlig del av ljushastigheten, och kan resa mellan hyfsat närbelägna stjärnor på rätt kort tid (10-30 år sådär). Kräver visserligen att man har en motor som är så effektiv att man kan hålla igång den i 30 år utan uppehåll med det bränsle man har med sig.

Tyvärr är det ändå praktiskt taget noll chans att stöta på en utomjordisk civilisation så länge man färdas med underljusfart. Om de byggde jäkligt bra kanske vi hittar deras ruiner en dag.
Citera
2008-02-26, 15:21
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Universum är heller troligen inte alls oändligt, många tror att Universum är som en jätteglob helt enkelt, så du till slut om du reste så skulle du följa krökningne och komma ett varv runt.

Men vad skulle isåfall finnas utanför den påstådda globen då?
Det måste ju vara någonting mer.
Citera
2008-02-26, 15:22
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Med risk för att bli tjatig.

NEJ, inget bevis finns, vilket vad var trådstartaren ville höra, och då menar jag bevis på något som helst annat levande i Universum utom här.

Sen kan man givetvis teorietiskt säga att det borde finnas liv, att chansen är väldigt stor osv, och det tror jag med, men bevis finnes icke ännu

Dock är det ett jävligt intressant samtalsämne, eller hur?
Citera
2008-02-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sl1ver
Men vad skulle isåfall finnas utanför den påstådda globen då?
Det måste ju vara någonting mer.

Ingen vet, det är enbart en teori bland andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in