2007-12-10, 21:15
Medlem
slrslrs avatar
Har upptäckt att min macbook pro har ett eget liv. När jag är färdig med den och stänger igen luckan så sover den så lugnt och stilla, men ibland helt av sig själv så går det där korta motorljudet igång (det som låter när man antingen startar upp datorn eller fäller upp locket). Det här ljudet kan komma om och om igen fastän luckan är stängd, lampan slutar sova och lyser fast fastän jag inte har ens rört datorn, vad är det för fel?

KAn detta ha något att göra med alla hårddisk krascher på alla imac,macbook och macbook pro's att göra, har hört rykten om detta.
Citera
2007-12-10, 21:39
Medlem
Pallemans avatar
Du har inget som ligger och jobbar i bakgrunden, nåt schemalagt? Verkar ju som att något väcker datorn. Ingen katt som lägger sig på fjärrkontrollen?
Citera
2007-12-10, 21:57
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Du har inget som ligger och jobbar i bakgrunden, nåt schemalagt? Verkar ju som att något väcker datorn. Ingen katt som lägger sig på fjärrkontrollen?

Asså jag stänger ner locket så som jag alltid har gjort, brukar ha program som transmission, itunes, firefox, amsn och quicksilver igång. Tyvärr så har jag ingen katt :/
Citera
2007-12-10, 22:06
Medlem
Pallemans avatar
Så du har inga schemalagda aktiviteter, t ex att ett visst program ska starta en viss tid, alarm eller likn.?

Edit: Du har inte en mus ansluten som ligger på ett ojämnt underlag eller nåt?

Annars kan du kan prova resetta SMC och kolla om det hjälper. Hur du gör det läser du här. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319
Citera
2007-12-10, 22:32
Medlem
slrslrs avatar
MacBook, MacBook Pro

1. If the computer is on, turn it off.
2. Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.
3. Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.
4. Reconnect the battery and AC Adapter.
5. Press the Power button to restart the computer.

Jag testade den men det hände ju inget som verifierade att man lyckades. Inget ljud eller blinkning eller något :/
Citera
2007-12-11, 06:47
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
MacBook, MacBook Pro

1. If the computer is on, turn it off.
2. Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.
3. Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.
4. Reconnect the battery and AC Adapter.
5. Press the Power button to restart the computer.

Jag testade den men det hände ju inget som verifierade att man lyckades. Inget ljud eller blinkning eller något :/

Nä. Men har du gjort det som stod så har du resettat SMC. Nu är det bara att prova och se om den fortsätter sova.

Som sagt, har du någon mus eller nåt annat inkopplat?
Citera
2007-12-11, 10:32
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Nä. Men har du gjort det som stod så har du resettat SMC. Nu är det bara att prova och se om den fortsätter sova.

Som sagt, har du någon mus eller nåt annat inkopplat?

Nope har jag inte, men den har varit tyst nu under hela natten iaf :P
Citera
2007-12-11, 10:54
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Nope har jag inte, men den har varit tyst nu under hela natten iaf :P

Låter ju bra det.
Citera
2007-12-11, 22:27
Medlem
slrslrs avatar
Nu ahr den varit tyst i 24 timmar :P
Citera
2007-12-11, 22:31
Medlem
siarens avatar
SMC? På min tid hette det PMU!

Hursomhelst är en omstart av PMU/SMC en mirakelbehandling mot allt som rör hur dator beter sig i vila, uppstart m.m.
Citera
2007-12-12, 10:52
Medlem
slrslrs avatar
Det verkar funka bra iaf, 48h lugn och fin :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in