2007-12-10, 17:26
Medlem
C M Burnss avatar
God kväll!

Jag håller på och letar på studera.nu efter olika juristutbildningar. Jag tänkte påbörja utbildningen HT 2008. Jag bor nära Lund så det självklara valet borde ju bli att läsa här, men jag tänkte först höra vad ni andra har att säga om de olika juristutbildningarna runt om i landet? Alla tips/idéer/funderingar är välkomna

PS: Jag har 18,2 i slutbetyg från gymnasiet. Kommer de betygen räcka för att komma in, eller bör jag även söka något andra alternativ?
Citera
2007-12-10, 17:33
Medlem
fenomenals avatar
Jag har ingen egen erfarenhet av det här ämnet, men min syster har. Jag vet att hon sökte till jurist-utbildningen på Handelshögskolan i Göteborg, det är enligt uppgifter svårast att ta sig in där. Om det är lika med att den är bäst, det kan jag inte svara på.

Jag har för mig att hon hade 19,5 i gymnasiet.

Lycka till!
Citera
2007-12-10, 17:40
Medlem
Centauris avatar
Jag tror inte det kommer räcka med ditt betyg. Skriv högskoleprovet vettja!
Citera
2007-12-10, 17:41
Medlem
TTKs avatar
Det finns massor av trådar om det här.

Det färskaste mätningen som jag sett gjordes av dagensjuridik.se som frågade sina läsare var sveriges bästa juristutbildning finns

Ort - procent av rösterna
Stockholm - 30
Uppsala - 24
Lund - 22
Göteborg - 16
Linköping - 2,6
Örebro - 1,7
Umeå - 1,7
Jönköping - 0,9

Sen är väl materialet så pass bristfälligt att det inte går att dra några slutsatser kring de säten som har resultat nära konkurrenternas, men nog tycker jag att man kan skönja att det åtminstone upplevs som att det finns första klassens och andra klassens skolor.

Edit: ett hum om antagningsstatistik får man lätt på http://antagningsstatistik.se sök på "jurist" eller "juri" beroende på om du vill ha de riktiga programmen eller de och de affärsjuridiska utbildningarna. Dock så kan man inte dra några slutsatser om hur bra programmen är baserat på antagningspoäng eftersom det i stort sett speglar mängden platser (få platser = högre antagningskrav).
Citera
2007-12-10, 17:51
Medlem
Paladias avatar
Stockholm, Uppsala, Lund och i viss mån även Göteborg brukar räknas som de som håller högst kvalitet. De andra anses i regel betydligt sämre.

Vilket av de tre man ska välja är inte lika bestämt, de har ju olika inlärningsmetoder så du bör nog gå efter den metod som passar dig bäst. Personligen valde jag Stockholm, främst tackvare att en mycket hög del av alla yrkesverksamma jurister finns där så det gör att steget till näringslivet känns mindre.
Citera
2007-12-10, 19:26
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag tror inte det kommer räcka med ditt betyg. Skriv högskoleprovet vettja!
Lunds juridikprogram kommer man in på med 1.7HP poäng, så 18 i gymnasiebetyg borde väl räcka tycker man...
Citera
2007-12-10, 19:48
Medlem
fordonsförarens avatar
Den färskaste(?) utvärderingen av landets juristutbildningar gjord av Högskoleverket.

http://www.hsv.se/download/18.5b73fe55111705b51fd80002115/0718R.pdf
Citera
2007-12-10, 20:02
Medlem
Förstår då inte hur folk kan säga att Örebro och Umeå är så mycket sämre än "de tre". Vad jag har förstått så föreläser diverse professorer och disputerade lärare från Stockholms Univeristet även i Örebro. Tror att den stora skillnaden är vilken bakgrund elverna på diverse programmen har. Andelen studenter vars föräldrar inte är jurister är nog högre på orter som Örebro och Umeå.

Tror inte du ska lägga för stor vikt vid vad som sägs här, utan jag tycker att du ska välja det du tycker känns bäst. Inget av programmen är dåligt, dessutom har nyare utbildningar som den i Örebro haft en chans, med erfarenhet från de äldre utbildningarna, att forma ett nytt program med ett upplägg som kanske passar bättre än vad de äldres upplägg gör.

I slutändan handlar det ju ändå om vad du gör det till. Kurslitteraturen ska läsas, och tentorna ska skrivas. Sen om du gör det i Lund eller Umeå, gör det verkligen så stor skillnad som många här på flashback vill tro?

Ser att det är många som gärna vill såga Umeås och Örebros utbildningar, vilket jag tycker att de många gånger gör utan att ha belägg för det. Det är så tråkigt med folk som surfar runt här på flashback enbart för att hitta trådar där de kan trycka ned andra människor.

Kan ju slänga ut en fråga till t.ex. Paladia
-Vad har du för erfarenhet av t.ex. Örebros Juristutbildning?

Det kan knappast bygga på empiriska studier av Juristernas prestationer, eftersom ingen utexaminerats därifrån ännu. Ärligt talat tror jag att du bygger din uppfattning på vilken status Universitetet anses ha. Tror inte att du vet något om hur det är i Örebro.
Citera
2007-12-10, 20:07
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villblijurist
Förstår då inte hur folk kan säga att Örebro och Umeå är så mycket sämre än "de tre". Vad jag har förstått så föreläser diverse professorer och disputerade lärare från Stockholms Univeristet även i Örebro. Tror att den stora skillnaden är vilken bakgrund elverna på diverse programmen har. Andelen studenter vars föräldrar inte är jurister är nog högre på orter som Örebro och Umeå.

Tror inte du ska lägga för stor vikt vid vad som sägs här, utan jag tycker att du ska välja det du tycker känns bäst. Inget av programmen är dåligt, dessutom har nyare utbildningar som den i Örebro haft en chans, med erfarenhet från de äldre utbildningarna, att forma ett nytt program med ett upplägg som kanske passar bättre än vad de äldres upplägg gör.

I slutändan handlar det ju ändå om vad du gör det till. Kurslitteraturen ska läsas, och tentorna ska skrivas. Sen om du gör det i Lund eller Umeå, gör det verkligen så stor skillnad som många här på flashback vill tro?

Ser att det är många som gärna vill såga Umeås och Örebros utbildningar, vilket jag tycker att de många gånger gör utan att ha belägg för det. Det är så tråkigt med folk som surfar runt här på flashback enbart för att hitta trådar där de kan trycka ned andra människor.

Det kan knappast bygga på empiriska studier av Juristernas prestationer, eftersom ingen utexaminerats därifrån ännu. Ärligt talat tror jag att du bygger din uppfattning på vilken status Universitetet anses ha. Tror inte att du vet något om hur det är i Örebro.

Förlåt, men säger du inte emot dig själv nu? Varför skulle en skola som inte har EN enda utexaminerad jurist vara lika bra som någon av de tre skolor som utbildat landets hela domarkår och advokatsamfund?
Citera
2007-12-10, 20:11
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villblijurist

Verkar som att någons gymnasiebetyg inte räckte till bättre än Örebro. Man skulle kunna byta ut Örebro mot Jönköping och Uppsala eller Stockholm mot HHS och få ett medelinlägg från en civilekonomaspirant på Jönköping "International Business School".

Nog för att belägg må saknas men å andra sidan saknar du troligen bevis på det motsatta. Även om det skulle vara cassandra-effekt på det här (Stockholm bäst för att alla tror att det är bäst) så ser verkligheten fortfarande ut som den gör.
Citera
2007-12-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Förlåt, men säger du inte emot dig själv nu? Varför skulle en skola som inte har EN enda utexaminerad jurist vara lika bra som någon av de tre skolor som utbildat landets hela domarkår och advokatsamfund?

Ursäkta om det var oklart. Påstår inte att den skulle vara precis lika bra. Vill bara påpeka att det går att bli en bra jurist även i Örebro och Umeå, att skillnaden inte är som natt och dag, och att om man känner för att studera vid någon av dessa orter så ska man göra det.
Citera
2007-12-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Verkar som att någons gymnasiebetyg inte räckte till bättre än Örebro. Man skulle kunna byta ut Örebro mot Jönköping och Uppsala eller Stockholm mot HHS och få ett medelinlägg från en civilekonomaspirant på Jönköping "International Business School".

Nog för att belägg må saknas men å andra sidan saknar du troligen bevis på det motsatta. Även om det skulle vara cassandra-effekt på det här (Stockholm bäst för att alla tror att det är bäst) så ser verkligheten fortfarande ut som den gör.

Istället för att vara sådan kan du ju vara lite uppmuntrande mot de som kämpar med en utbildning, även om det skulle vara på ett mindre anrikt universitet. Du målar upp det som att man är totalkörd på arbetsmarknaden med en utbildning från t.ex. Örebro. Vissa vill inte jobba 60h/vecka på Mannheimer, tänk på det..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in