2007-12-10, 09:10
Bannlyst
I helgen satt jag och åkte bil med en kompis. Vi lyssnade på radion när det plötsligt började ett program med en radiopratare som inte kunde svenska. Jag hörde inte vad han sa och han bröt något hemskt. Vet någon vilket program det rör sig om? Hur kan en person som inte ens kan prata svenska få sitta i radion och tramsa?
Citera
2007-12-10, 09:21
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
I helgen satt jag och åkte bil med en kompis. Vi lyssnade på radion när det plötsligt började ett program med en radiopratare som inte kunde svenska. Jag hörde inte vad han sa och han bröt något hemskt. Vet någon vilket program det rör sig om? Hur kan en person som inte ens kan prata svenska få sitta i radion och tramsa?

Det kan nog ha varit "Din gata" som går på P3 fredagseftermiddagar(?). Vidrig berikarpropaganda där dom bland annat "intervjuade" en tjej som företrädde SD . . . genom att kalla henne tillmälen som "nazist" och frågade "hur många språk hon kunde tala" (!!??) Radio när den är som sämst.
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/index.asp?programID=2576

Gör som nästan alla andra - byt kanal.
Sveriges Radio - "politiskt fri" brukar dom påstå i sin propaganda. Jo tjena.
Citera
2007-12-10, 11:55
Medlem
Schnyggves avatar
Sånt där stör mig sjukt jävla mycket! Kulturnyheterna på SVT har någon Abdul också som bryter så inåt helvete, och jag blir bara så jävla arg när jag hör honom! Visst att det jobbar invandrare inom media, men perfekt, eller nära nog perfekt svenska skall ta mig fan vara ett krav!
Citera
2007-12-10, 12:25
Bannlyst
SVT/SR är otroligt oproffsiga när de tar in personer med kraftig brytning som programledare och nyhetsuppläsare.

Ta tex BBC. Om man sluter ögonen vet man inte om det är en Brun, gul eller vit som sitter och talar. PERFEKT Engelskt uttal. Det är proffsigt.

SR är en lekstuga.

Brytning ÄR ett handikapp i radio och TV och sådana personer borde inte få jobbet. Det kryllar av invnadrare utan brytning.

För övrigt hade det varot roligare med lite dialekter istället.
Citera
2007-12-10, 12:50
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
SVT/SR är otroligt oproffsiga när de tar in personer med kraftig brytning som programledare och nyhetsuppläsare.

Jo men syftet är ju att trycka ner mångkulturen i halsen på lyssnarna.

En sak till retar mig oerhört med SVT/SR. Alla utländska namn, länder, företag mm försöker dom uttala på förekommet språk - oftast engelska.
Men ett ord bara måste dom uttala som ett jävla fjärdeklassare. Ordet FBI!

Dom säger typ "eff, be, ij" istället för som det ska låta Eff, bi, aj. Jävla amatörradio/TV.
Aldrig att jag betalar licens till denna öststatsinstution.

Edit:stavning
Citera
2007-12-10, 12:56
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Det kan nog ha varit "Din gata" som går på P3 fredagseftermiddagar(?). Vidrig berikarpropaganda där dom bland annat "intervjuade" en tjej som företrädde SD . . . genom att kalla henne tillmälen som "nazist" och frågade "hur många språk hon kunde tala" (!!??) Radio när den är som sämst.
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/index.asp?programID=2576

Gör som nästan alla andra - byt kanal.
Sveriges Radio - "politiskt fri" brukar dom påstå i sin propaganda. Jo tjena.

Ja det är ju helt oväsentligt vilka språk hon kan. Och sen kastar ju berikaren sten i glashus när han kommer in på språk när han själv inte lärt sig svenska ordentligt. Ja sån här husneger propoganda stör mig med.
Citera
2007-12-10, 17:41
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Jo men syftet är ju att trycka ner mångkulturen i halsen på lyssnarna.

Visst är det så. Men sen frågar man sig om det inte har motsatt effekt. Ett mer strategiskt val av dem vore ju att ha någon som "visar att invandrare kan också" eller vad man nu ska säga.

Man behöver inte vara invandringskritiker för att tycka det är oproffsigt att ha en nyhetsuppläsare/hallåa/programledare/etc som talar med brytning. Sånt får bara folk att ifrågasätta vad som händer i Sverige.
Tror mycket av PK-mentaliteten finns där just på grund av att folk inte kommer i kontakt med invandrare i nån högre grad. Men börjar de synas i media så kommer de in i folks verklighet och vardag. Då vill det till att invandrarna följer normerna om folk inte ska irritera sig på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in