• 1
  • 2
2007-12-10, 05:02
Medlem
Snyfts avatar
Hallå det är så att i många filmer kan man se folk ha kråkor eller duvor som husdjur mest vanliga är självklart duvan som brukar flyga och lämna brev. Min fråga är alltså är det svårt att tämja en kråka? Antar att en duva är lättare men går det att tämja en kråka? Hur fångar man en kråka/duva på bästa sätt? Antar att det är lättare att fånga en duva då de är dummare men har ni något tips på att fånga en kråka/duva? Är det olagligt att fånga en kråka/duva och ha som husdjur? Tacksam för svar.
Citera
2007-12-10, 08:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det är i praktiken omöjligt att tämja en från början vild fågel. Men tar du ett ägg från boet så är det inga problem. Bara att kläcka och mata upp ungen med köttfärs, mask m.m. (eller ta en riktigt nykläckt unge) Observera att duvor inte gärna vill ha denna diet, då deras ungar lever på ett kesoaktigt sekret som utsöndras ur föräldrarnas kräva.

Lämpliga fåglar att ta ägg ifrån är: Kråka, Korp, Råka, Skata, Kaja, Fiskmås, Skrattmås, Trut, Nötskrika och Koltrast.

Det är numera olagligt att ha dessa vilda djur som husdjur, om du inte lyckas få ett speciellt djurparkstillstånd...
Citera
2007-12-10, 18:44
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har haft en tam kråka. Hade den inte inne visserligen. Den var halvvuxen och uttorkad + hungrig en het sommar. Den orkade mao inte flyga iväg när jag hittade den sittande utanför.

Matade den med mjuk kattmat på grillpinne samt gav den vatten med en medicin-munspruta för barn. OBS! Fågelungar ska inte ha vatten, det räcker med vätskan i kattmaten.

Det var inte min direkta avsikt att tämja den, men den lärde sig snabbt känna igen mig och brukade ropa på mig när den var hungrig (fönstren stod öppna pg av värmen). Efter ungefär en vecka lärde den sig flyga igen, men kom och satte sig vid mina fötter så fort jag visade mig...det kändes verkligen kul att ha denna kontakt med ett vilt djur.

Sen blev det lite svalare och jag insåg att den måste förvildas igen innan hösten kom. Gav den mat mer sällan, började med att peta in maten under trädbark så den skulle plocka själv. La ut lite mat, men försökte stänga öronen när den ropade på mig...det är inte kul när bebisar lämnar boet Jag hoppas du klarade dig Kråkis...och blev en stor och duktig fågel...
Citera
2007-12-10, 19:03
Medlem
chucknorris_s avatar
Hade varit roligt att ha en egen attackkråka. Får se till att hitta ett lämligt objekt för det
Citera
2007-12-10, 19:12
Medlem
panterpupps avatar
Min åsikt är att en kaja är lättast att tämja, men det måste vara en ungfågel som precis har lämnat boet.
Annars är det så gott som omöjligt att få vilken fågel som helst tam.
Citera
2007-12-10, 19:13
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris_
Hade varit roligt att ha en egen attackkråka. Får se till att hitta ett lämligt objekt för det
Kråkis brukade skita i huvudet på folk han inte gillade. Inte på mig dock, vilket jag tog som en komplimang
Citera
2007-12-10, 19:18
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Min åsikt är att en kaja är lättast att tämja, men det måste vara en ungfågel som precis har lämnat boet.
Annars är det så gott som omöjligt att få vilken fågel som helst tam.

Förutom kråkfåglar är talgoxar de lättaste att tämja. En gammal släkting till mig lärde mig handmata talgoxar när jag var mycket liten. Det funkade bäst om man hade nötter eller ost att bjuda på. De är mycket intelligenta och några lärde sig tom knacka på fönstret med näbben för att få nötter. En bofink hade vi också "i familjen" som skuttade in i huset när den hörde kylskåpet öppnas, de är annars lite svårare.
Citera
2007-12-10, 19:21
Medlem
Bajsfacistens avatar
Brevduvor är ingen vild duva man bara tagit, utan en avlad duva som människan avlat fram för bra flyg & orienteringsegenskaper. Sällan (aldrig) har man 1 duva utan flera stycken upp till flera hundra då när man skickar meddelande så får man räkna med att en del blir dödade av rovfåglar, sjukdomar osv.
Citera
2007-12-10, 19:38
Medlem
Avva66s avatar
Kajan är väl lättast att tämja har jag för mej,
intelligenta är dom i alla fall.
Citera
2007-12-11, 22:04
Medlem
chucknorris_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Kråkis brukade skita i huvudet på folk han inte gillade. Inte på mig dock, vilket jag tog som en komplimang
Hehe så du kallade den Kråkis? Vilken fint och orginellt namn på en kråka!
Citera
2007-12-11, 23:54
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris_
Hehe så du kallade den Kråkis? Vilken fint och orginellt namn på en kråka!

Ja mycket originellt, eller hur?? Men jag började med det i hastigheten när jag upprättade den första kontakten "försök och ät lite Kråkis, så blir du snart piggare och kan flyga", och så blev arbetsnamnet permanent....
Citera
2007-12-14, 11:36
Medlem
ownz0res avatar
Fan va nice med en fågel som man har tämjt Ska prova det någon gång !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in