2007-12-10, 02:01
Medlem
Takeshis avatar
Hade en disskusion med en kompis om dessa två riken här om dagen. Jag har för mig att det romerska riket var före det persika, grundades före. Perserna hade ett imperium före Rom men imperium och rike är inte samma sak. Perserna kom med sitt rike efter Rom har jag läst i lite olika böcker. Någon som kan hjälpa mig med detta ? :P
Citera
2007-12-10, 02:42
Bannlyst
Den romerska riket var sen i antiken, Perserna var långt förre Romarna. Dom gamla egypterna och mesopotamier var praktiskt taget borta innan romarna organiserade sig och skaffade sig ett rike. Anledningen till att den romerska riket är så "hypad" idag i västvärlden är för att den var en av dom få antika civilisationer på europeiskt mark. Jag tror endast den och Grekland, men bägge två var i kulturellt bemärkelse mer öst-orienterade än europiskt, det var endast nyligen som dom gamla Romarna och Grekland (Hellas) blev "honourble europeans".
Citera
2007-12-10, 10:37
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akhenaton
Den romerska riket var sen i antiken, Perserna var långt förre Romarna. Dom gamla egypterna och mesopotamier var praktiskt taget borta innan romarna organiserade sig och skaffade sig ett rike. Anledningen till att den romerska riket är så "hypad" idag i västvärlden är för att den var en av dom få antika civilisationer på europeiskt mark. Jag tror endast den och Grekland, men bägge två var i kulturellt bemärkelse mer öst-orienterade än europiskt, det var endast nyligen som dom gamla Romarna och Grekland (Hellas) blev "honourble europeans".

Sedan finns det ju också grejen med att Romerska riket var betydligt större än både de riken du nämner som exempel. Det var större än persiska riket. Sedan är det romerska riket viktigt för all historia kring medelhavet och Europa.
Citera
2007-12-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takeshi
Hade en disskusion med en kompis om dessa två riken här om dagen. Jag har för mig att det romerska riket var före det persika, grundades före. Perserna hade ett imperium före Rom men imperium och rike är inte samma sak. Perserna kom med sitt rike efter Rom har jag läst i lite olika böcker. Någon som kan hjälpa mig med detta ? :P
Vilket perserrike talar du om? Finns rätt många att välja mellan.

Achaemeniderna, det urgamla perserriket, var långt före ja. Men Partherriket uppkom efter att Rom hade börjat dominera.
Citera
2007-12-10, 19:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
...men imperium och rike är inte samma sak.
The Roman empire brukar översättas med romerska riket. Döm själv. :)

Både romarriket och perserriket genomgick flera metamorfoser. Kontinuiteten var dock lite större på den romerska sidan.
Citera
2007-12-10, 20:08
Medlem
Citat:

Där är du igen med din antieuropeiska agenda. Det tidiga Romarriket influerades mer av de keltiska gallerna i norra Italien, samt de iberiska stammarna i nuv. Spanien, än av exempelvis perserriket.
Citera
2007-12-10, 21:19
Medlem
Samwises avatar
Om du är över 18 år eller över(vilket krävs för detta forum) borde du gått grundskola och gymnasium.
Där lär man sig att romerska riket var under sen-antiken och perserna var före(om du tänker på de perserna som grekerna krigade mot), annars kunde du bara googlat det.

Lås tråden
Citera
2007-12-11, 02:24
Medlem
Takeshis avatar
Tack för alla svar förutom det sista Har också läst att persiska riket var uppdelat i olika riken uner olika tidspunkter. Men av det jag läst i NE så skiljer det inte så mycket mellan riket Kyros II grundade och romariket, det skiljde ca 40 år. (pers= 549 f.kr. och rom =509) Läste sedan vidare att romerska kungariket fanns långt före kejsarriket, ca 700-800 F.kr.
Citera
2007-12-11, 16:54
Bannlyst
Citat:
Tack för alla svar förutom det sista Har också läst att persiska riket var uppdelat i olika riken uner olika tidspunkter. Men av det jag läst i NE så skiljer det inte så mycket mellan riket Kyros II grundade och romariket, det skiljde ca 40 år. (pers= 549 f.kr. och rom =509) Läste sedan vidare att romerska kungariket fanns långt före kejsarriket, ca 700-800 F.kr.
I dagens Iran fanns inte enbart persiska riket, innan dess fanns en annan avancerad högkultur, Elam.
Sedan så var perserna som mest aktiv i samma tidsveva som Grekerna, Romarna var ett irrelevant byfolk under deras zenith. Också så var Grekerna väldigt imponerade av perserna och såg upp till dom, det räcker bara att läsa Herodotus eller Xenophons kvarlämnade texter, medans dom betraktade Romarna som bara ett annat "barbar" folk.
Citera
2007-12-11, 17:47
Medlem
Citat:

Romerska republiken kanske grundades 509, men det var obetydligt på den tiden. Italien blev t.ex. inte romerskt förrän på 300-talet fKr. Den förste romerske kejsaren var Augustus, från 27 fKr. och framåt.

Persien var så klart stort långt innan Rom blev ett världsrike.
Citera
2007-12-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Sedan finns det ju också grejen med att Romerska riket var betydligt större än både de riken du nämner som exempel. Det var större än persiska riket.

Persien under bl.a. Darius var klart större än Romarriket. Det stämmer nog även för Persien under Khosrow. Jag tror inte du riktigt har koll på hur den asiatiska geografin ser ut. Rom existerade bara runt Medelhavet, som du säger, men Persien täckte hela landmassan mellan Grekland och Indien.
Citera
2007-12-12, 00:49
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Anledningen till att den romerska riket är så "hypad" idag i västvärlden är för att den var en av dom få antika civilisationer på europeiskt mark. Jag tror endast den och Grekland, men bägge två var i kulturellt bemärkelse mer öst-orienterade än europiskt, det var endast nyligen som dom gamla Romarna och Grekland (Hellas) blev "honourble europeans".
Rom och Grekland var långt ifrån de enda antika civilisationerna på europeisk mark. Den ursprungliga definitionen av Europa är förresten kristendomens realm. Kristendomen spriddes och styrdes från just Rom, så att kalla romarna för européer är inte fel, även om det var ett Medelhavsrike de hade.

Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Persien under bl.a. Darius var klart större än Romarriket. Det stämmer nog även för Persien under Khosrow. Jag tror inte du riktigt har koll på hur den asiatiska geografin ser ut. Rom existerade bara runt Medelhavet, som du säger, men Persien täckte hela landmassan mellan Grekland och Indien.
Kolla upp det med Google Earth. Både avståndet från Romarikets nordvästra spets till den sydöstra samt avståndet från den sydvästra spetsen till den nordöstra är ungefär det samma som från Persiska rikets västra spets till dess östra spet, ca 4500 km. Jag tvivlar på att Persien var klart större om ens större alls. Hur som helst så är befolkningsstorlek en klart mer intressant siffra än antalet kvadratkilometer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in