2009-12-04, 18:19
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Det betyder alltså att dom som beställt och bor i Sverige har brutit mot lagen. men vilken lag då isf?

Dessa, såvitt jag förstått saken rätt.

Lag: http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19880868.htm
Förordning: http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19881145.htm

Räddningsverkets allmänna råd: http://www.raddningsverket.se/RSDoc/SRVFS_2008-6.pdf
och ett par stycken till. Du hittar rubbet här: http://www.srv.se/templates/RSCategoryPage____529.aspx
2009-12-04, 19:14
Medlem
Okej lite för er som vill veta

Jag beställde i Fredags:
50st Petards TC-5W (Big Tiger)
50st Petards TC-5B (Achtung)

Betalade med visakort och gjorde färdigt den beställningen, skickade sen en beställning till och valde advance paument och beskrev att jag hade betalat och skrev mitt betalnings nummer och bad dom konfirmera att dom att dom har fått pengarna. Fick svar en dag efter(lördag) att det hade dom fått och mina grejor skickas på måndag.
På måndag stod det "pending" på beställningen.

Idag hämtade jag mitt paket på ICA, allt packat i en låda med svart sopsäckplast runt och min adress. inga varningar eller liknande som gör att dom blir misstänksamma i tullen. Jag känner en som jobbar på schenker som har levererat paketet till ICA så därför visste jag att det hade kommit dit idag, har inte fått någon lapp på posten om att jag kan hämta det. Antar att den kommer på Måndag.

Så beräkna att det tar 7-10 dagar för eran beställning att komma fram.
Och angående "pending" så står det fortfarande så nu när jag har lådan här hemma.

Har självklart hunnit testa och big tiger blev jag lite besviken på, liten smäll i stor behållare:P Men achtung däremot var som dom gamla goda Thunderking i smällen tyckte det iaf trots att det var ett tag sen man sköt Thunderking^^

Och slutligen en bild!

http://img228.imageshack.us/img228/1354/dsc00104oe.jpg
Senast redigerad av ostis 2009-12-04 kl. 19:17.
2009-12-04, 19:18
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostis

Jag beställde i Fredags:

Betalade med visakort och gjorde färdigt den beställningen, skickade sen en beställning till och valde advance paument och beskrev att jag hade betalat och skrev mitt betalnings nummer och bad dom konfirmera att dom att dom har fått pengarna. Fick svar en dag efter(lördag) att det hade dom fått och mina grejor skickas på måndag.

Idag hämtade jag mitt paket på ICA, allt packat i en låda med svart sopsäckplast runt och min adress. inga varningar eller liknande som gör att dom blir misstänksamma i tullen. Jag känner en som jobbar på schenker som har levererat paketet till ICA så därför visste jag att det hade kommit dit idag, har inte fått någon lapp på posten om att jag kan hämta det. Antar att den kommer på Måndag.

Och angående "pending" så står det fortfarande så nu när jag har lådan här hemma.

Har självklart hunnit testa och big tiger blev jag lite besviken på, liten smäll i stor behållare:P Men achtung däremot var som dom gamla goda Thunderking i smällen tyckte det iaf trots att det var ett tag sen man sköt Thunderking^^

Och slutligen en bild!

Du har inte lust att ta en bild på allt du köpte?
2009-12-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
...Det betyder alltså att dom som beställt och bor i Sverige har brutit mot lagen. men vilken lag då isf?
Det där är lite luddigt. Jag skulle tro att det mest handlar om innehav av icke godkänd pyroteknisk vara för köparen och olaga överföring och felaktig transportmärkning för försäljaren.
2009-12-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Du har inte lust att ta en bild på allt du köpte?

Köpte som sagt 50 av varje eller ja 50 st smällare av varje, 10 paket av var blir det vell!

Låg i en vanlig papp-kartong map svart plast runt. snyggt packeterat.
2009-12-04, 21:34
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Mitt paket har kommit idag Men det vägde 30kg så posten levererar inte det till mig utan DBSchenker eller vad dom heter. Så jag får det på Måndag och då kommer här upp bilder och sånt.

Gott att höra!

Ta massa bilder och sånt mumsigt sen då
2009-12-04, 21:44
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Köpte som sagt 50 av varje eller ja 50 st smällare av varje, 10 paket av var blir det vell!

Låg i en vanlig papp-kartong map svart plast runt. snyggt packeterat.

Men det är alltid kul med fyrverkeribilder/smällarbilder
2009-12-04, 22:22
Medlem
Måste ändra mig angående Big Tiger...

Va ute och testade en till nu, tänkte visa farsan på en av dom lite "svagare" smällarna, han sa att det är ju så sent så inte ska du väcka hela bygden nu?(bor på landet) Men sa att det var bara en svag en. Men hade fel För den första ja testade förut måste ha varit feltillverkad för den här var 5ggr så hög som den andra:P
2009-12-04, 22:24
Medlem
Citat:

Jag beställde i Fredags:

Och slutligen en bild!

Hur mkt blev slutsumman?
2009-12-04, 22:24
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Måste ändra mig angående Big Tiger...

Va ute och testade en till nu, tänkte visa farsan på en av dom lite "svagare" smällarna, han sa att det är ju så sent så inte ska du väcka hela bygden nu?(bor på landet) Men sa att det var bara en svag en. Men hade fel För den första ja testade förut måste ha varit feltillverkad för den här var 5ggr så hög som den andra:P

Ja jag tänkte det, för enligt folk som har haft Big Tiger ska dom vara jävligt bra
2009-12-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det där är lite luddigt. Jag skulle tro att det mest handlar om innehav av icke godkänd pyroteknisk vara för köparen och olaga överföring och felaktig transportmärkning för försäljaren.

Läste lite i lagen som WirelessGkit2 länkade om, där står det också att straffet är böter eller fängelse i ett år. men det lär ju helt klart ha betydelse för hur mycket man har tar in, om man är straffad tidigare för liknande brott. Men man behöver inte oroa sig för nått tror jag iof att jgs även packar det och märker det som det inte skulle vara nått att höja ögon brynen för.

Men jag tycker det är roligt att många beställer från jgs, det är ju helt klart bra grejer. Längtar redan till jag kan lägga en till beställning . Måste så klart få mina första grejer innan dess.

Är det bara jag som är osäker angående den "nya?" tändning på vissa av dom, alltså att det inte finns stubin, utan det andra man ska dra mot tändsticks ask..
Senast redigerad av EndlessLove 2009-12-05 kl. 12:52.
2009-12-05, 13:28
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag har ju (givetvis) dissikerat ett par av smällarna. De är konstruerade aå att rivsatsen tar upp en millimeter. Sedan kommer en centimeter långsambrinnande svartkrut. Sedan är det några millimeter flash. Sedan kommer bottenpluggen, som tar upp mer än halva smällarens längd. Ingen fördämning mellan krut och flash. Så håller man i den bakre halvan, och den smäller av, så klarar sig fingrarna med säkerhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in