2007-12-09, 02:12
Medlem
Tja!

Är det någon här som gått eller går en kartteknisk ky-utbildning/högskoleutbildning eller inom lantmäteri, och kan berätta lite om själva utbildningen och lite om arbetsuppgifter/yrken också? en sån utbildning kanske vore rätt för mig, tackhej
Citera
2009-03-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisgo598
Tja!

Är det någon här som gått eller går en kartteknisk ky-utbildning/högskoleutbildning eller inom lantmäteri, och kan berätta lite om själva utbildningen och lite om arbetsuppgifter/yrken också? en sån utbildning kanske vore rätt för mig, tackhej
har samma funderingar som du. vill ha mer information om "Datorstödd mätnings- och kartteknik, 82 KY-poäng"
lönen är den viktigaste frågan för mig, och s¨vill jag helst jobba framför datorn och inte ute i praktiken ?
Citera
2009-03-19, 01:22
Medlem
??
Citera
2009-03-19, 08:40
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag har pluggat ämnet och har även använt det i mitt examensjobb. Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på, men det du ska söka information om är GIS (Geografiska Informationssystem).

Kör även lite slöläsning (typ wikipedia) om lantmäteri och geodesi.

När det gäller GIS kan jag rekomendera "Geografisk informationsbehandling: metoder och tillämpningar" av Lars Eklundh. Väldigt lättläst och informativ bok som ger ganska bra överblick över ämnet. En av de få kursböcker jag faktiskt uppskattat läsningen av.

Vad gäller jobb finns det väldigt många olika vägval. Vanligt i Sverige är jobb på kommuner och landsting då de ofta behandlar geografiska data. Finns även en del jobb inom den privata sektorn både till lands och till havs. Därav kan jag inte svara på lönefrågan då den kan vara allt mellan himmel och helvete.

Sök på "GIS" på platsbanken så får du nog en uppfattning av arbetsmarknaden.

För övrigt är GIS ett väldigt intressant område med en hel del utvecklingsmöjligheter. Om du kan vara lite mer specifik i dina frågeställningar ska jag svara så gott jag kan.
Citera
2009-03-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jag har pluggat ämnet och har även använt det i mitt examensjobb. Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på, men det du ska söka information om är GIS (Geografiska Informationssystem).

Kör även lite slöläsning (typ wikipedia) om lantmäteri och geodesi.

När det gäller GIS kan jag rekomendera "Geografisk informationsbehandling: metoder och tillämpningar" av Lars Eklundh. Väldigt lättläst och informativ bok som ger ganska bra överblick över ämnet. En av de få kursböcker jag faktiskt uppskattat läsningen av.

Vad gäller jobb finns det väldigt många olika vägval. Vanligt i Sverige är jobb på kommuner och landsting då de ofta behandlar geografiska data. Finns även en del jobb inom den privata sektorn både till lands och till havs. Därav kan jag inte svara på lönefrågan då den kan vara allt mellan himmel och helvete.

Sök på "GIS" på platsbanken så får du nog en uppfattning av arbetsmarknaden.

För övrigt är GIS ett väldigt intressant område med en hel del utvecklingsmöjligheter. Om du kan vara lite mer specifik i dina frågeställningar ska jag svara så gott jag kan.

Fråga 1) Har du pluggat i Kart o tek i haninge?
Frpga 2) Ifall ja, hur var det? svårt ? var data kursen svår resp. matematiken ?
Fråga 3) Jag tänkte läsa där till hösten 2009 och se hur det är, ifall jag gillar det så tänkte jag vidareutbilda mig till magister eller något liknande.
Vill som sagt ha en ingångslön på minst 23000kr före skatt.
Citera
2009-03-21, 22:20
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
Fråga 1) Har du pluggat i Kart o tek i haninge?
Frpga 2) Ifall ja, hur var det? svårt ? var data kursen svår resp. matematiken ?
Fråga 3) Jag tänkte läsa där till hösten 2009 och se hur det är, ifall jag gillar det så tänkte jag vidareutbilda mig till magister eller något liknande.
Nej, jag har inte läst där, men om det är ArcGIS eller motsvarande du ska läsa behöver du inte oroa dig. Det är inte speciellt svårt i grunden. GIS innehåller däremot en stor mängd teori som kan vara lite seg att plöja igenom. Dock inget övermäktigt. Är du lagom skarp och pluggar flitigt klarar du det galant.

Hur svårt det blir är väldigt beroende av hur djupt du borrar. Jag har haft lärare som har forskat inom ämnet och då är det ingen barnlek direkt.

Lönen vågar jag inte uttala mig om, känner ingen som jobbar med GIS i dagsläget.
Citera
2009-04-27, 14:22
Medlem
Är i slutskedet av min treåriga GIS-ingenjörsutbildning och håller för tillfället på med examensarbete. Kan bara säga att GIS har blivit roligare och roligare i takt med att kunskaperna växt. Jag har själv inriktat mig mot programmering och kartografi, men GIS är väldigt brett så det finns många vägar att gå.
Citat:
Jag håller med om det där är en mycket bra bok, den tar upp det mesta på ett relativt enkelt sätt till skillnad mot mycket av övrig GIS-litteratur.
Citat:
Vad jag har hört så är det där ingångslönen brukar ligga, runt 23 - 24. Men det varierar nog ganska kraftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in