2007-12-08, 15:31
Medlem
w84funs avatar
Jag sökte men fann ingen tråd. Flytta den om jag letat dåligt! Hur som helst, nu är det tid att få era bästa recept på sill inför julen. Låt oss alla få njuta av era hemliga familjerecept.
Citera
2008-12-19, 17:25
Medlem
rayraviolis avatar
Jag lånar den här tråden och hoppas att jag får lite mer respons än trådskaparen... Jag håller på att förbereda lite sill inför julen och har ett par frågor. Jag har köpt hel sill (för att jag fått för mig att jag får ut finare bitar genom att filéa själv) och undrar nu om jag ska vattna ur sillen hel eller i filéer. Så, sillexperter, hur gör ni? Mottar också gärna era synpunkter på hur länge sillen ska ligga i blöt, och fina tips på inläggningar förstås!
Citera
2008-12-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag lånar den här tråden och hoppas att jag får lite mer respons än trådskaparen... Jag håller på att förbereda lite sill inför julen och har ett par frågor. Jag har köpt hel sill (för att jag fått för mig att jag får ut finare bitar genom att filéa själv) och undrar nu om jag ska vattna ur sillen hel eller i filéer. Så, sillexperter, hur gör ni? Mottar också gärna era synpunkter på hur länge sillen ska ligga i blöt, och fina tips på inläggningar förstås!

Sillen skall fileas innan du vattnar ur den , saltet gör den fast och således enklare att filea , Du behöver inte bena ur den.

Filen bör vattnas ur i 24 timmar , byt gärna vatten efter 12.
gör en silllag på 1 liter vatten ½ liter ättika samt 1dl socker.
krydda med kryddpeppar,lagerblad och nejlikor.

Byt lag efter 2 dygn mot ny. Sila bort kryddorna , Tillsätt morötter och rödlök.
låt dra i 1-2dygn till. Och du har perfekt sill på julafton.

20 dec nu. Gör det idag och du har fin sill på

700kg sill har jag gjort den senaste veckan , Kunderna uppskattar den mycket...
Citera
2008-12-20, 10:42
Medlem
Sill har man ju gjort en del i sina år Denna kallde vi Mormorssill och är kanske mer en midsommarsill men sanslöst god och brukar tilltala de som normalt inte äter så mycket sill...

3 matjesfileer (skurna i lagom bitar)
1 grannysmithäpple (behåll skalet och skär i tunna bitar)
1 rödlök (tunna bitar)
2 msk konc äppeljuice
Dill (hackad)
lite grovstött kryddpeppar
Detta blandas med en sås på hälften majonäs och hälften creme fraiche, citron, salt och peppar. Ta bara så mycket sås så det binder ihop sillen. Låt stå 24 timmar. En sill som smakar gott och ser trevlig ut på julbordet.
Citera
2008-12-21, 12:10
Medlem
rayraviolis avatar
Tack för responsen! Är lite sent ute i vanlig ordning. Idag ska jag salta ur, imorgon går själva inläggningen av stapeln. Det blir en vanlig löksill, en limesill samt en krämig currysill. Kanske blir den en kort rapport om resultatet efter jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in