2007-12-12, 21:56
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Det borde väl till och med du förstå att det inte är vem som helst som klarar av att skjuta en annan människa?

Du glömmer (kanske med vilja) att CP satt inne/var tidigare dömd för dråp på en annan människa innan tidpunkten för mordet?!

CP var definitivt kapabel att skjuta OP.
Citera
2007-12-12, 22:08
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Vad du läser i Aftonbladet och Expressen tycker jag att du ska ta med en nypa salt.

Säger du... och samtidigt baserar du dina egna teorier på foliehatts-sidor som Leupoldreport m.m. Du förstår väl att omvärlden ser dig som en ensam rättshaverist i samma liga som "privatspanarna". Du tror väl inte på allvar att någon tar det du säger seriöst?

Citat:
Det som stod i kvällstidningarna i mitten av 90-talet var att Sigge skulle ha lånat ut en magnumrevolver till Pettersson på hösten -85. Men med så mycket annat i Palmehärvan så blev det en vedertagen sanning.

Och du var med och vet med exakthet att det inte stämmer? Vad är det som säger att Cedergren är mindre trovärdig än vad du är?

Nä, jag vidhåller att skjutningen var ett verk av en amatör. CP eller inte låter jag vara osagt även om det mesta pekar på honom och polisen (som är en miljon ggr mer kompetenta än alla foliehattar tillsammans) anser brottet vara polisiärt uppklarat.
Citera
2007-12-12, 22:09
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du glömmer (kanske med vilja) att CP satt inne/var tidigare dömd för dråp på en annan människa innan tidpunkten för mordet?!

CP var definitivt kapabel att skjuta OP.

glömt? absolut inte. Kungsgatan julen 1970. Men vet väl lika bra som mig vad det är för skillnad på dråp och mord? Det är en sak att sticka ner en annan människa i vredesmod, en helt annan att planera ett mord.

Nej, CP var absolut inte kapabel att planera och genomföra mordet på OP.
Citera
2007-12-12, 22:15
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
glömt? absolut inte. Kungsgatan julen 1970. Men vet väl lika bra som mig vad det är för skillnad på dråp och mord? Det är en sak att sticka ner en annan människa i vredesmod, en helt annan att planera ett mord.

Äh, vafan... Mordet på OP var inte det mer planerat än det dråp han tidigare utfört. Han kom över revolvern och råkade i sitt sus & dus trilla över paret Palme som han beskyllde för en j-a massa och kramade avtryckaren.

Personligen står jag för att det är svårare att kniva ihjäl en person än att skjuta en person.
Citera
2007-12-12, 22:30
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Säger du... och samtidigt baserar du dina egna teorier på foliehatts-sidor som Leupoldreport m.m. Du förstår väl att omvärlden ser dig som en ensam rättshaverist i samma liga som "privatspanarna". Du tror väl inte på allvar att någon tar det du säger seriöst?

Vem har sagt att jag bildar mina åsikter av vad Anders Leopold skriver på sin hemsida? Inte jag iallafall. Så du får gärna sluta med att lägga åsikter i min mun. Han har väl dessutom varit reporter på Expressen i 20 år och 13 år på Aftonbladet. Så han borde väl passa dig bättre än mig.

Klart som tusan att poliserna i palmegruppen tycker att det är "polisiärt uppklarat", det var ju dom som kom på det här med Christer Pettersson som gärningsman. Men som du vet så friades Christer Pettersson i Hovrätten, 7 st för en friande dom, 0 st mot. Sen är jag mycket väl medveten om att medelsvensson som inte är så insatta i utredningen tror attCP ändå är skyldig. jag menar, det har ju stått i Aftonbladet, och Aftonbladet ljuger väl aldrig?

Citat:
Och du var med och vet med exakthet att det inte stämmer? Vad är det som säger att Cedergren är mindre trovärdig än vad du är?

Ja du får tro vad du vill om narkotikalangaren Sigge C. Du vet väl att han påstod att han såg mördaren fly från platsen? Och vet du vem han pekade ut? var det Christer Pettersson? nej, artisten Ted Gärdestad. Sen pekade han ut Lars-Inge Svartenbrandt som skyldig. Måste jag påpeka att båda hade alibi för mordnatten? Sen på hösten -88 pekar han ut Christer Pettersson. Först 95 kommer historien om den utlånade revolvern. Visst kan man välja att tro på en sådan person. Jag väljer att inte göra det.

Citat:
Nä, jag vidhåller att skjutningen var ett verk av en amatör. CP eller inte låter jag vara osagt även om det mesta pekar på honom och polisen (som är en miljon ggr mer kompetenta än alla foliehattar tillsammans) anser brottet vara polisiärt uppklarat.

Skulle vara kul att få se hur många poliser som verkligen tror att det var Christer Pettersson som mördade Palme. Några få tror säkert det, dom som inte tror det väljer nog att vara tyst. Det är enklast så. Så tillsvidare kan nog du och jag bara spekulera i om "polisen" verkligen tror att det är "polisiärt" uppklarat.
Citera
2007-12-12, 22:32
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Personligen står jag för att det är svårare att kniva ihjäl en person än att skjuta en person.

Det tror jag också, däremot tror jag att det är lättare att råka dräpa någon i stundens hetta än att planera ett mord.
Citera
2007-12-13, 05:48
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Det tror jag också, däremot tror jag att det är lättare att råka dräpa någon i stundens hetta än att planera ett mord.

Absolut, men jag tror ju inte avrättningen av Palme var planerad heller.

Mördaren fanns på platsen, av en slump mer eller mindre, och råkade för dagen vara beväpnad och när han såg paret Palme så föddes en "idé" i hans alkoholstinna hjärna att han skulle minsann ge dem vad de förtjänar... Att OP var skälet till hans eget misslyckande kändes väl som en logisk slutsats för honom just då.
Citera
2007-12-13, 09:14
Medlem
Citat:
Vad i tillvägagångssättet är det som säger att skytten är påverkad?

inte så mycket i tillvägagångssättet, eftersom ingen har sett skytten direkt är det ju svårt att avgöra om personen var påverkad... men en kvalificerad gissning, att han skall man mörda någon, och är en a-lagad tjackis, så är man påverkad när man genomför en sån grej !
Citera
2007-12-13, 09:23
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikebatch
men en kvalificerad gissning, att han skall man mörda någon, och är en a-lagad tjackis, så är man påverkad när man genomför en sån grej !

Ja det var ju kvalificerat.. Men man kan ju lika gärna vända på det och säga att eftersom att det var så proffsigt utfört så var nog gärningsmannen icke påverkad. Detta kan vi bara spekulera i. Dock kan vi säga att om meningen var att döda Olof Palme så lyckades det alldeles utmärkt. Karln var död innan han slog i backen. Och om meningen var att fly utan att bli sedd så lyckades det också väldigt bra. Ingen har ju sett mördaren i ansiktet. Och nu har det gått snart 22 år och vi vet ungefär lika mycket nu som vi gjorde den första mars 1986.
Citera
2007-12-13, 09:29
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Äh, vafan... Mordet på OP var inte det mer planerat än det dråp han tidigare utfört. Han kom över revolvern och råkade i sitt sus & dus trilla över paret Palme som han beskyllde för en j-a massa och kramade avtryckaren.

Ja dets sägs att han kom över revolvern hos Sigge C. Borde Sigge då inte ha haft likadan ammunition själv för att kunna bevisa sitt påstående...?

Touché
Citera
2007-12-13, 09:43
Medlem
Citat:

det "dråp"et viftar du bort som ingenting. att hugga ner någon me en bajonett är fan inte normalt... jag anser att det är lättare att skjuta någon än att hugga ner någon. Har man lyckats ha ihjäl någon en gång, så är linjen ganska tunn till att kunna göra det 1 gång till. vad är det som säger att OP inte var i vredesmod? fast den här gången hade han en revolver istället för en bajonett.

jag vet varken varför eller vem som gjorde det. jag lägger in min personliga åsikt. och för mig var det tyvärr CP som gjorde det. jag tycker inte illa om CP för det, han hade det inte lätt. Jag känner mig ex. antal liknande människor som CP och dom har oftast goda hjärtan och menar väl, men det blir fel. sen får man förstå att dom är missbrukare, och det inte alltid är dom själva som handlar i alla situationer. Han är ingen sämre människa i mina ögon för att han mördade Palme...

Nu är båda dessa begravna och vi kommer förmodligen aldrig få alla svar, utan kan endast spekulera...

Nu tillbaka till OnT: Varför bara skjuta två skott ? varför tömde han inte magasinet i Palme...
Citera
2007-12-13, 14:48
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Ja dets sägs att han kom över revolvern hos Sigge C. Borde Sigge då inte ha haft likadan ammunition själv för att kunna bevisa sitt påstående...?

Touché

Ööhh...? Förstår inte riktigt vart du vill komma? Att Sigge Cedergren inte kan ha haft revolvern eftersom han inte vid senare tillfälle kunde uppvisa likadan ammo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in