Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-06, 22:46
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Inledning
Misstänker att denna tråden detta inlägg kommer bli rätt långt, men tyvärr är jag i sådant behov av hjälp att jag ska försöka bidra med så detaljerad information som möjligt om problemet. För ungefär en vecka sedan fick jag hem min nya dator. En Hem-PC jag beställt från Dell. Datorn är en Dell XPS m1730.

Datorn (Dell XPS m1730)

Monitor: 17,0" UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™ med inbyggd 2.0MP webbkamera
CPU: Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz, 4 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
Ram: 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Hårddisk: 320 GB (7 200 rpm) SATA RAID 0 Stripe (2 x 160 GB)
Grafikkort: Dual NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT-grafik med NVIDIA SLI-teknik
Fysikprocessor: Ageia PhysX-processorkort
Bluetooth: Dell Wireless 355 Bluetooth Netwok Card
Ethernet: Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
Trådlöst nätverk:
Intel Next-Gen Wireless-N (Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN)
Ljudkort: Integrerat SigmaTel STAC9228
Optiskt enhet: Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet
Operativsystem Microsoft Windows Vista 32bits (Home Premium)

Problembeskrivning
Internet slutar fungera mellan olika intervaller. Ibland går det fem minuter, iband tio, och ibland en timme. Spelar ingen roll om jag använder det trådlösa nätverkskortet, eller det trådbundna. Om jag använder torrent, DC++, eller bara slösurfar spelar ingen roll, internet kan dö precis när som hällst. Att återställa internetanslutningen fungerar i de flesta fall, men tar tid, och är oerhört frustrerande. Routern är en billig zyxelrouter som jag fick med då jag beställde Telias ADSL vilket tyvärr är det enda jag kan ha där jag bor. Har även testat att koppla bort routern, och köra direkt till modemet, men problemet kvarstår. Har aldrig haft detta problem tidigare, men varken Ubuntu, eller XP så om ingen lösning snart hittas kommer Vista cdn fladdra ut genom fönstret.

Vilka åtgärder jag provat
bytte från trädlösa nätverkskortet till det trådbundna. RESULTAT: Ingen skillnad
Updaterade till senaste drivrutinerna för både det trådlösa och det trådbundna kortet. RESULTAT: Ingen skillnad
Kopplade bort den trådlösa routern och kopplade datorn direkt till modemet. RESULTAT: Ingen skillnad
Stängde av Windows brandväggen. RESULTAT: Ingen skillnad
Avinstallerade Nod32. RESULTAT: Ingen skillnad
Formaterade hårddisken, och gjorde en clean ominstallation med enbart de grundläggande drivrutinerna. RESULTAT: Ingen skillnad.

Windows Loggbok
I Windows loggbok hitar jag lite information som kan vara hjälpsam.

Citat:
Event-ID: 1002 Fel 2007-12-06 19:41:31 Dhcp-Client 1002 Ingen
Event-ID: 1003: Varning 2007-12-06 19:41:31 Dhcp-Client 1003 Ingen

Event-ID 1002
Citat:
IP-adresslånet 10.103.143.54 för det nätverkskort som har nätverksadressen 0015C5804D55 har nekats av DHCP-servern 192.168.1.1 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande).

Event-ID 1003
Citat:
Beskrivningen för händelse-ID 1003 från källan Microsoft-Windows-Dhcp-Client kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen korrupt. Installera eller återställ komponenten på datorn.

Om händelsen skapades från en annan dator behövde visningsinformationen sparas med händelsen.

Följande information inkluderades med händelsen:

0015C5804D55
%%2163146757

Det gick inte att hitta beskrivningssträngen för parameterreferensen (%1)

HiJackThis logg
Citat:
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 19:44:41, on 2007-12-06
Platform: Windows Vista (WinNT 6.00.1904)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16546)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe
C:\Program Files\Dell\MediaDirect\PCMService.exe
C:\Program Files\SigmaTel\C-Major Audio\WDM\sttray.exe
C:\Program Files\Common Files\Logitech\LCD Manager\LCDMon.exe
C:\Windows\OEM02Mon.exe
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe
C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveMonitor.exe
C:\Program Files\Java\jre1.6.0_03\bin\jusched.exe
C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\acrotray.exe
C:\Windows\System32\rundll32.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Program Files\Dell Support Center\bin\sprtcmd.exe
C:\Program Files\Skype\Phone\Skype.exe
C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe
C:\Program Files\nHancer\nHancer.exe
C:\Windows\ehome\ehtray.exe
C:\Program Files\Free Download Manager\FUM\fum.exe
C:\Program Files\Free Download Manager\FUM\fumoei.exe
C:\Windows\ehome\ehmsas.exe
C:\Program Files\TechTracker\VersionTracker Pro\VersionTrackerPro.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Program Files\Common Files\Logitech\LCD Manager\Applets\LCDClock.exe
C:\Program Files\Common Files\Logitech\LCD Manager\Applets\LCDCountdown.exe
C:\Program Files\Common Files\Logitech\LCD Manager\Applets\LCDPOP3.exe
C:\Program Files\Common Files\Logitech\LCD Manager\Applets\LCDMedia.exe
C:\Windows\System32\mobsync.exe
C:\Program Files\Skype\Plugin Manager\skypePM.exe
C:\Program Files\Windows Media Player\wmplayer.exe
C:\Windows\system32\conime.exe
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\PROGRA~1\FREEDO~1\fdm.exe
C:\Windows\explorer.exe
C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe
C:\Windows\system32\SearchFilterHost.exe

FORTS...
Citera
2007-12-06, 22:49
Medlem
SinXs avatar
FORTS...
Citat:

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Int ernet Settings,ProxyOverride = *.local
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: ContributeBHO Class - {074C1DC5-9320-4A9A-947D-C042949C6216} - C:\Program Files\Adobe\/Adobe Contribute CS3/contributeieplugin.dll
O2 - BHO: Skype add-on (mastermind) - {22BF413B-C6D2-4d91-82A9-A0F997BA588C} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O2 - BHO: Groove GFS Browser Helper - {72853161-30C5-4D22-B7F9-0BBC1D38A37E} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\GRA8E1~1.DLL
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_03\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Adobe PDF Conversion Toolbar Helper - {AE7CD045-E861-484f-8273-0445EE161910} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O2 - BHO: FDMIECookiesBHO Class - {CC59E0F9-7E43-44FA-9FAA-8377850BF205} - C:\Program Files\Free Download Manager\iefdm2.dll
O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O3 - Toolbar: Contribute Toolbar - {517BDDE4-E3A7-4570-B21E-2B52B6139FC7} - C:\Program Files\Adobe\/Adobe Contribute CS3/contributeieplugin.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide
O4 - HKLM\..\Run: [PCMService] "C:\Program Files\Dell\MediaDirect\PCMService.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [dscactivate] "C:\Program Files\Dell Support Center\gs_agent\custom\dsca.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SigmatelSysTrayApp] %ProgramFiles%\SigmaTel\C-Major Audio\WDM\sttray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Launch LCDMon] "C:\Program Files\Common Files\Logitech\LCD Manager\lcdmon.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [OEM02Mon.exe] C:\Windows\OEM02Mon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] "C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [LanguageShortcut] "C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD\Language\Language.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [GrooveMonitor] "C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveMonitor.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0_03\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Acrobat Assistant 8.0] "C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\Acrotray.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe_ID0EYTHM] C:\PROGRA~1\COMMON~1\Adobe\ADOBEV~1\Server\bin\VER SIO~2.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvSvc] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\nvsvc.dll,nvsvcStart
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [NVHotkey] rundll32.exe C:\Windows\system32\nvHotkey.dll,Start
O4 - HKCU\..\Run: [Sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun
O4 - HKCU\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter
O4 - HKCU\..\Run: [DellSupportCenter] "C:\Program Files\Dell Support Center\bin\sprtcmd.exe" /P DellSupportCenter
O4 - HKCU\..\Run: [Skype] "C:\Program Files\Skype\Phone\Skype.exe" /nosplash /minimized
O4 - HKCU\..\Run: [DAEMON Tools] "C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - HKCU\..\Run: [nHancer] "C:\Program Files\nHancer\nHancer.exe" /tray
O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Free Upload Manager] "C:\Program Files\Free Download Manager\fum\fum.exe" -autorun
O4 - HKCU\..\Run: [Free Uploader Oe Integration] C:\Program Files\Free Download Manager\FUM\fumoei.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')
O4 - Global Startup: VersionTracker Pro.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: Append to existing PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Convert link target to Adobe PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Convert link target to existing PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Convert selected links to Adobe PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECaptureSelLinks.html
O8 - Extra context menu item: Convert selected links to existing PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppendSelLinks.html
O8 - Extra context menu item: Convert selection to Adobe PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Convert selection to existing PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Convert to Adobe PDF - res://C:\Program Files\Adobe\Acrobat 8.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Download video with Free Download Manager - file://C:\Program Files\Free Download Manager\dlfvideo.htm
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Ladda ner allt med Free Download Manager - file://C:\Program Files\Free Download Manager\dlall.htm
O8 - Extra context menu item: Ladda ner markerat med Free Download Mananger - file://C:\Program Files\Free Download Manager\dlselected.htm
O8 - Extra context menu item: Ladda ner med Free Download Manager - file://C:\Program Files\Free Download Manager\dllink.htm
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_03\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_03\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra button: Skype - {77BF5300-1474-4EC7-9980-D32B190E9B07} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Upload - {FD4E2FF8-973C-4A19-89BD-8E86B3CFCFE1} - C:\Program Files\Free Download Manager\FUM\fumiebtn.dll
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {E008A543-CEFB-4559-912F-C27C2B89F13B} (Domino Web Access 7 Control) - http://admmail03.orebro.se/dwa7W.cab
O18 - Protocol: grooveLocalGWS - {88FED34C-F0CA-4636-A375-3CB6248B04CD} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\GR99D3~1.DLL
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O23 - Service: Adobe Version Cue CS3 - Adobe Systems Incorporated - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Adobe Version Cue CS3\Server\bin\VersionCueCS3.exe
O23 - Service: Andrea ST Filters Service (AESTFilters) - Andrea Electronics Corporation - C:\Windows\system32\aestsrv.exe
O23 - Service: ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762# # (Bonjour Service) - Apple Computer, Inc. - C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: Intel(R) PROSet/Wireless Event Log (EvtEng) - Intel Corporation - C:\Program Files\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe
O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe
O23 - Service: nHancer Support (nHancer) - KSE - Korndörfer Software Engineering - C:\Program Files\nHancer\nHancerService.exe
O23 - Service: PnkBstrA - Unknown owner - C:\Windows\system32\PnkBstrA.exe
O23 - Service: Intel(R) PROSet/Wireless Registry Service (RegSrvc) - Intel Corporation - C:\Program Files\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe
O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown owner - C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\RichVideo.exe
O23 - Service: SupportSoft Sprocket Service (dellsupportcenter) (sprtsvc_dellsupportcenter) - SupportSoft, Inc. - C:\Program Files\Dell Support Center\bin\sprtsvc.exe
O23 - Service: SigmaTel Audio Service (STacSV) - IDT, Inc. - C:\Windows\system32\STacSV.exe

--
End of file - 11661 bytes
Citera
2007-12-06, 22:49
Medlem
SinXs avatar
Både linux, och XP burken funkar som de ska. Detta verkar vara ett problem som får skyllas på VISTA.
Jag börjar verkligen få slut på idéer, och tyvärr är jag ingen superhacker, så jag är verkligen behov att all hjälp jag kan få. Är tacksam för alla förslag.

Tack på förhand!
Citera
2007-12-06, 22:53
Medlem
Glada Taskens avatar
Kan tala om att jag just precis haft exakt samma problem.. dinternet höll ut längre om jag inte satte på bitlord eller limevire.. Ringde iaf glocalnet som jag har och dom fattade ingenting felanmälde eftersom dom gjort nåt med sationen för ett tag sen.. De ringde flera gånger med an massa olika förslag tills dom stod helt handfallna i princip..

Då fick jag tipset att byta modem helt enkelt..
Det gjorde vi och nu funkar det prima. så det var modemet som spökade.

Nu läste jag inte hela din text men tyckte det mesta passade in på mitt problem.

Här är antagligen svaret: Byt modem
Citera
2007-12-06, 22:55
Medlem
Hur kan något dö "hela tiden"? Man dör EN gång.

Internet lever! Det kommer nog ta ett tag till Internet dör. Det är trots allt inte en fluga...
Citera
2007-12-07, 00:55
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glada Tasken
Kan tala om att jag just precis haft exakt samma problem.. dinternet höll ut längre om jag inte satte på bitlord eller limevire.. Ringde iaf glocalnet som jag har och dom fattade ingenting felanmälde eftersom dom gjort nåt med sationen för ett tag sen.. De ringde flera gånger med an massa olika förslag tills dom stod helt handfallna i princip..

Då fick jag tipset att byta modem helt enkelt..
Det gjorde vi och nu funkar det prima. så det var modemet som spökade.

Nu läste jag inte hela din text men tyckte det mesta passade in på mitt problem.

Här är antagligen svaret: Byt modem

Att anslutningen bryts då den belastas är inte direkt ovanligt om man kör trådlöst. Dock bryts min oav även helt utan belastning.
Citera
2007-12-07, 01:06
Medlem
krewls avatar
Istället för att lägga ner ~1h på att skriva ett långt inlägg så kanske du skulle ha gjort en enkel sökning på google?

Iallafall efter en snabb sökning på Dhcp-Client 1002 så fick jag fram flertal som har haft samma problem
tex http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=286987

sök så ska du finna

Edit:
Hoppsan
RESOLUTION

To resolve this issue, stop the DHCP Server service on the unauthorized server:

1. Click Start, point to Settings, click Control Panel, and then double-click Services.
2. In the Service list, click Microsoft DHCP Server, and then click Stop.
3. Click Close.

Det borde göra susen tror jag.
Citera
2007-12-07, 15:55
Medlem
Glada Taskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Att anslutningen bryts då den belastas är inte direkt ovanligt om man kör trådlöst. Dock bryts min oav även helt utan belastning.

Jo men jag kör inte trådlöst och det har funkat utmärkt ända tills den fick spel.. Låna någons och prova.. Det funkade för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in