2010-02-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysergsyredietylamid
Har en maxtor One Touch 4... nu verkar den ha pajjat eftersom den inte låter någonting och lampan blinkár likt en strobe... fast inte lika snabbt då...
Hårddisken låter inte heller någonting... inte vad jag har hört i varje fall...
Är det någon som vet vad som kan ha hänt?
Kan den räddas?
Är det säkrare att lämna in den till butik eller ska jag öppna den själv och kolla? Är inte så kunnig dock

Kan lika gärna vara strömen till den som inte räcker till så adaptern kan vara knas till den
Citera
2010-02-07, 22:08
Medlem
Lysergsyredietylamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinylen
Kan lika gärna vara strömen till den som inte räcker till så adaptern kan vara knas till den
Kollade till adaptern och den ger 12.25 volt så det verkar inte vara adaptern som är trasig
Kanske har nånting med motståndet att göra?
Citera
2010-02-12, 20:36
Medlem
Får lov att dela med mig av mina erfarenheter med skitdisken Western Digital 500GB.
Sålde den till en polare i tron att den fungerade, det gjorde den INTE givetvis.
Den la av titt som tätt, hamnade ALDRIG i viloläge utan man fick ladda ner ett program och manuellt lägga in den i viloläge. Slitaget på disken då den aldrig gick ner i viloläge, ljudet samt värmeutvecklingen är ju inte direkt bra.

Iaf. så slaktade jag chassit och satte in den som intern SATA då fungerade den utmärkt.
Citera
2010-02-13, 16:47
Medlem
domblirledsnas avatar
Passar också på att kapa tråden lite...

Klantig som jag är hade jag nyligen ner min externa hårddisk (wd 1000gb) i golvet. Den fungerade bra i fem minuter efter det och sedan stängde jag av datorn och hårddisken. Nästa gång jag satte igång datorn och hårddisken började mina problem. När jag kopplar in hårddisken hör jag att den går igång men samtidigt som datorn "hittar" hårddisken (det typ plingar till i högtalarna) så stannar hårddisken av. Den syns i enhetshanteraren men jag kan inte hitta den någon annan stans. Första gången jag startade den efter olyckan satte datorn igång med att installera hårddisken men allt la helt plötsligt av.. Här måste jag tillägga att jag är riktigt usel på allt som har med teknik att göra...

Så, det är en hel del på hårddisken som är viktigt, går det att rädda eller är jag helt körd? Vad ska jag göra?
Citera
2010-03-03, 23:37
Medlem
Torkel torvtasks avatar
Lånar tråden jag med

Tidigare denna kväll så pluggade jag ur min externa seagate 1tb-hårddisk som vanligt för att koppla in den i en annan laptop för att använda på en större skärm.

När jag sedan pluggade in den i min laptop så fann den inte musikfilerna. Nu när jag kikar på den så står det att det är kring 445 gig i utrymme (jag har som jag tidigare skrev 1tb) kvar, alltså så ytot datorn att filerna är kvar.
Dock så står det att mapparna är tomma, förutom tre som vardera har kring en gig i filer var.

Vad har hänt? Jag antar att recovery borde funka bra?
Får även upp felmeddelanden på datorn som lyder;
Windows - En fördröjd skrivning misslyckades.
Det fick inte att spara att data för filen H:\. Dess data har gått förlorad.

Vad händer?

Edit:
Datorn hittar fortfarande hårddisken fast jag har pluggat ur den.
Senast redigerad av Torkel torvtask 2010-03-03 kl. 23:48. Anledning: Glömska
Citera
2010-03-04, 06:47
Medlem
Torkel torvtask:
Glömde du att använder säker borttagning av hårdvara?
Citera
2010-03-04, 07:54
Medlem
Kights avatar
Alla ni som lyckas med konst stycket att dra ur hårddisken lite titt som tätt borde fundera på att stänga av write cashen på disken så slipper ni att ert filsystem på diskarna går sönder (dessa blir dock onekligen långsamma som stryk för mindre filer)

Själv brukar jag ha en backtrack live cd tillhands när polarnas hårddiskar failar har rätt tools och no swap läge
Citera
2010-03-04, 12:16
Medlem
Torkel torvtasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Torkel torvtask:
Glömde du att använder säker borttagning av hårdvara?

Det var antagligen därför, dock så har jag inte hittat SB av hårdvara när jag pluggar in hårddisken.

En fråga till, är det stor chans att jag kan få tillbaks det som försvunnit?
Citera
2010-03-04, 12:29
Medlem
domblirledsnas avatar
Nu när det är några andra som kollar i tråden kanske någon kan hjälpa mig med problemet jag skrev om tidigare? Har ni några förslag?
Citera
2010-04-13, 20:47
Medlem
Doiis avatar
Lånar denna tråden lite..

Jag har samma problem som många andra har på denna tråden.
Jag är säker på att I/O har gått sönder, alltså firewire delen.

Så testade att sätta in hårddisken i datorn och har den där nu.
Man ser den på enhetshanteraren men när man ska klicka upp den så svara den inte och fönstret låser sig.

Läste att man skulle formatera den men fick aldrig uppfattningen om man skulle formatera datorn eller enbart hårddisken.

Om man ska enbart ska formatera hårddisken, försvinner inte all information ifrån den då?
Så någon kanske kan berätta mer ingående hur man ska gå tillväga?

Första gången gör detta så vill vara säker på att allt sparas för har information där jag inte har någon annanstans..

Jag har en Western Digital och har kopplat in den i en vista.

Tack för mig!
Citera
2010-04-13, 22:04
Medlem
Räddnings program kan få tillbaka grejerna även om man formaterar.
Snabb formatera sparar tid om du funderar på det.

Räddnings program provar man först ändå efter att man kollat i diskhanteraren.

Diskhanteraren kollar man först. Där ser du hårddisken/partitionen i 2-3 rutor/bilder beroende på vilken du höger klickar på så ser menyn som dyker upp på 2-3 olika sätt med olika val. I Vista/Win 7 måste vissa välja "monter hårddisken" eller vad det heter innan den dyker upp. Andra måste gen den en enhets bokstav.

Start / Höger klicka på "My Computer" / Mangage / "Disk Management"
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Senast redigerad av panpo98 2010-04-13 kl. 22:08.
Citera
2010-04-21, 21:16
Medlem
Har liknande problem med en extern hårddisk och när jag läser igenom den här och andra trådar om detta får jag intrycket att:

- om hårddiskens lampa lyser men den i övrigt är helt tyst finns det goda chanser att den ska fungera om man plockar ut den ur lådan och sätter den i en stationär dator.

- om hårddisken tickar när man kopplar in den är chanserna att den ska fungera i en stationär dator ganska små och det är nödvändigt att skicka den till (t.ex.) IBAS och deras labb.

Är jag för snabb när jag drar dessa slutsatser eller låter de vettiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in