2007-12-06, 20:33
Medlem
Jag har en extern hårddisk, western digital 300 GB, som inte fungerar längre. Jag tror att det beror på att min flickvän stoppat i fel strömsladd. tror att det brännt sönder något i den.

Lampan på den lyser när den får spänning, dock händer inget mer när den sen kopplas till två av varandra oberoende datorer som den fungerat med förut.

Hur räddar jag bäst innehållet..? och om garrantin gått ut, är det ens värt att bry sig om att laga? jag vågar inte bryta upp den själv, men finns det ngn rimlig möjlighet att själva hårddisken i inte är sönder och att den kanske går att koppla på en stationär dator...?

Andra förslag?
Citera
2007-12-06, 20:44
Medlem
-Dr-s avatar
Kanske att det går?

Om du har provat att koppla den till två olika burkar och den verkar död, så är det nog så.

Du skulle kunna bryta upp den och koppla in en sådan
http://www.compusb.com/saandidehadr.html

Tror att det finns på Classes eller kjelles.
Annars går det ju att öppna på en stationär burk ock plugga in den, det borde funka. Förmodligen är det ngt. kontroll kort i externa disken som är trasigt. Men det kan ju vara skälva disken med. Men en ny kostar väll inte med är 1500 eller??
Citera
2007-12-07, 08:26
Medlem
Om du har tur så är det bara den externa lådan som är trasig och inte hårdisken i den. Jag skulle pröva att ta ur hårdisken ur den externa lådan och koppla den internt i en stationär dator. Då brukar det också gå att känna med handen om den vibrera dvs lever eller är död när du har tagit ur den ur den externa lådan.
Citera
2007-12-07, 13:26
Medlem
Det enda jag är rädd för är att det inte går att koppla, att de skulle ha någon egen typ av kontakt eller så..?

Vill inte bryta sönder den om jag inte vet säkert att det går att ordna, detta då jag måste ha sönder den och att det kan kanske förstör mina chnser att de kan hjälpa som en sista utväg..?

Specifikationer på den:

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1413&p_created=1138830314
Citera
2007-12-07, 13:58
Medlem
jingizus avatar
sådana diskar har jag personligen strippat ifrån externa skal (i samma syfte - rädda data), det är pATA - diskar i dessa lådor, så det går att koppla den direkt i din stationära dator om du har en ledig plats.

en lösning ifall disken inte startar (du hör direkt om det kommer att funka när du kopplat den i en dator, om du lägger örat emot när du startar, knäpper det i hårddisken är den bränd enda lösningen som finns då är att skicka den till ibas i Norge eller liknande).

Om den startar med du får massor av läsfel osv. STÄNG AV DATORN FORT!
  1. om du vill göra en billig lösning/chansning, släng in hårddisken i frysen i 20 minuter, stoppa den i datorn och för över det viktigaste fort, disken rasar när som helst!
  2. Lite dyrare men säkrare lösning (gäller endast om du har fått kontakt med disken!) är att ta den till något företag som har samarbete med t.ex IBAS, då har dom oftast speciellt framtagna maskiner för att återfå data, kostar ca 1600:-

Får du kontakt med disken men den ser "tom" ut så är den enklaste lösningen att köra den till ett företag med utrustning att återfå data se ovan.

du kan lösa detta hemma själv med t.ex GetDataBack, dock kostar programmet en slant och utgången är allt annan än säker, visserligen är all data du kan få ut efter datakrash bara en bonus, inget annat.

knäpper det eller låter illa när du ger ström på disken så är den tyvärr till 99% bortom räddning utan speciell labutrustning, skickar man den till ett sådan företag brukar riktpris ligga på ca 15000 :-

lycka till!
Citera
2007-12-07, 14:17
Medlem
blåljuss avatar
Hur mycket har du testat?

En del av mina externa diskar beter sig sådär ibland. Då brukar man få koppla bort alla sladdar och börja om. Då funkar det igen. Iaf för mig.
Citera
2008-12-14, 13:45
Medlem
Bumpar denna.

Jag har samma problem som TS, min externa hårddisk har slutat fungera. Jag har dock inte tappat den eller något sånt utan den slutade bara fungera när jag skulle öppna en videofil på den. Det kom ett felmeddelande som sa att sökvägen inte kunde hittas eller något sånt. Den verkar helt död och "surrar" inte som den brukar göra.

Hårddisken är köpt på netonnet och är en Western Digital Elements 500GB.

Vad kan ha hänt?
Finns det nån chans att få tillbaka filerna som var på den?

Jag är inte speciellt datakunnig så om det finns ett sätt att rädda den på så uppskattas en enkel steg-för-steg-guide.

Och om man måste lämna in den, bryr sig de som fixar den om vad man har på hårddisken? Har illegalt nedladdade filmer och TV-serier, rätt mycket porr och några personliga bilder...

Tack på förhand!
Citera
2008-12-14, 14:59
Medlem
Dålig kabel?
Vikt kabel?
Citera
2008-12-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Dålig kabel?
Vikt kabel?

Kablen ser okej ut.

Min amatörmässiga gissning är att det är något med strömmen det är fel på... Eftersom den inte "surrar" längre. Hur kan man kolla om felet ligger i elen?
Citera
2008-12-15, 14:01
Medlem
Hur gör man för att ta ut hårddisken från den externa lådan och koppla direkt in i datorn? Skulle uppskatta en guide, finns säkert massor på nätet men mina googlekunskaper är inte tillräckliga. Förslag på sökord?
Citera
2009-10-11, 14:25
Medlem
Jag har ett liknande problem. Min viktigaste externa hårddisk med full truecrypt kryptering har slutat fungera. Den fungerade då och då första dagarna men nu har den slutat funka helt vare sig på min dator eller min fästmans dator.

Jag tror helt enkelt USB-grejen är trasig men hårddisken är hel. Vi är inga tekniska individer så finns det en billig lösning att bara helt enkelt få ut den krypterade partitionen och flytta över den till en annan hårddisk? (alltså ett företag som inte tar 12000kr eller liknande). Felet verkar vara minimalt, den startar bara inte.
Citera
2009-10-11, 14:55
Medlem
6dissident:
I en extern låda finns en vanlig intern hårddisk (vanligen SATA).
Ta ur hårddisken ur den externa lådan.
Sätt in hårddisken i din stationära datorn och starta datorn.

Berätta hur det gick.
Garantin ryker när du gör det här dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här