Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-06, 08:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Har fått ett ordentligt irriterande problem med min burk.
För ett tag sen märkte jag plötsligt att vid omstart så tog det lååååååång tid innan nätverket startade, dvs allt som har med internet att göra som autostartas.

Allt annat är blixtsnabbt efter att jag kört alla knep jag kan för att rädda situationen: antivirusscan med flera olika program, spywarescan med flera olika, registerrensning, defrag...you name it.
Men från det Windows är uppe och jag kan använda det så tar det flera minuter innan uppkopplingen hoppar igång!

Och som sagt, allt annat funkar underbart och såfort det "släpper" så funkar även internet som det ska.

Så...alla tips mottages tacksamt!
Formatering är inte aktuellt än på ett tag och detta är ju inget jätteproblem heller, men jag har aldrig varit med om nåt liknande tidigare och då är det ju intressant att se om man kan lära sig nåt av det iaf.
Citera
2007-12-06, 09:47
Avslutad
kör> msconfig > autostart.

kolla ifall du har mycket som sätter igång, är nog det som är problemet om du har installerat mkt program.
Citera
2007-12-06, 10:50
Moderator
rotadents avatar
Jag har också haft det där problemet. Då var det, precis som ovanstående säger, ett par program i autostarten som spökade. Internetuppkopplingen väntade på något sätt på att de skulle starta... Jag använde The Ultimate Troubleshooter för att rensa bort lite program ur autostarten och nu går det fort igen.
Citera
2007-12-06, 11:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Nej, tyvärr är det nog inte så enkelt.
Har endast 6 saker som startas med windows: Avira antivirus, Comodo brandvägg, itype till tangentbordet, Utorrent, Msn och Ctfmon.
Alla dessa är uppe egentligen direkt från start och kan användas.
Det enda jag inte kan hålla den kollen på är ju ctfmon, men det är ju iaf en intern windowsprocess som tydligen bör laddas.
Plus att det inte går att stänga av den från att laddas ändå...tro mig, jag har försökt.

Så min bästa gissning är antingen en korrupt Tcp/ip eller nåt som ligger i bakgrunden och hindrar/saktar ner starten av denna.
Jag har även tidigare kört en kontroll med XP-skivan så den fått kontrollera alla systemfiler, utan att hittat några fel.
Citera
2007-12-06, 11:35
Medlem
927s avatar
du vet väl när det börja, jag tänker på om det börja på samma gång som du installera nåt.
vad har du testat då?, att ta bort utorrent från autostarten måste ju va enkelt
Citera
2007-12-06, 11:55
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
du vet väl när det börja, jag tänker på om det börja på samma gång som du installera nåt.
vad har du testat då?, att ta bort utorrent från autostarten måste ju va enkelt

Jo, absolut, det är nästa steg.
Saken är den att jag har ju haft alla dessa som autostart hur länge som helst och att det plötsligt skulle börja bråka nu känns märkligt.
Men jag har ju tydligen varken virus eller spyware, så gissningen ligger på nåt korrupt i windows.
Men jag ska testa av kryssa ur allihop vid uppstart en gång, bara för att!
Citera
2007-12-06, 12:01
Bannlyst
det finns ett program som loggar uppstarten, där kan du se hur lång tid diverse service och program tar på sig innan de är i ok-state.
Funkade bättre än förväntat

Bootlog XP kallas det
Citera
2007-12-06, 12:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Leta upp BootVis så kan du inte bara se vad som startas när, utan även optimera sekvensen så saker inte i onödan väntar på varandra.
Citera
2007-12-06, 13:09
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jo, absolut, det är nästa steg.
Saken är den att jag har ju haft alla dessa som autostart hur länge som helst och att det plötsligt skulle börja bråka nu känns märkligt.
Men jag har ju tydligen varken virus eller spyware, så gissningen ligger på nåt korrupt i windows.
Men jag ska testa av kryssa ur allihop vid uppstart en gång, bara för att!

det är inte säkert att det ger full effekt att kryssar ur för det kan ju fortfarnade va tjänster som startar, det är brandväggen jag tänker på i första hand.

ibland kan man få sånna här problem efter man hämtat nån uppdatering till windows. jag minns att ikonen till sygate kunde va borta lång tid efter att windows startat, en ominstallation och allt va ok
Citera
2007-12-06, 15:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Leta upp BootVis så kan du inte bara se vad som startas när, utan även optimera sekvensen så saker inte i onödan väntar på varandra.

Har kört Bootvis nu, utan någon som helst skillnad tyvärr, men tanken var god!

Citat:
Ursprungligen postat av 927
det är inte säkert att det ger full effekt att kryssar ur för det kan ju fortfarnade va tjänster som startar, det är brandväggen jag tänker på i första hand.

ibland kan man få sånna här problem efter man hämtat nån uppdatering till windows. jag minns att ikonen till sygate kunde va borta lång tid efter att windows startat, en ominstallation och allt va ok

Nej, kör även med så lite processer som möjligt igång, är relativt fanatisk när det gäller att optimera datorn.
Det jag trodde kunde ha nåt med saken att göra var mitt nya trådlösa nätverkskort, men efter att ha provat med hjälpprogram och service av och på märker jag ingen skillnad...märkligt detta.
Jaja, jag ska fortsätta försöka senare, nu ska jag in i duschen och sätta mig i bilen till flickvännen 12 mil bort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in