Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah
Nu kommer jag med något av mina funderingar här. Det aldrig sinande ämnet 'treenighet'.
Bara den tesen att Jesus fvmh (Sonen i treenigheten, men också Gud och den Helige Ande) sägs sätta sig vid Guds sida i himlen. Om man ÄR en och samma, vilket det väl antas att Gud är - hur kan man sitta bredvid varandra?
1: Treenigheten är ett mysterium, det är knappast rättvist att någon på detta forum skall förklara det och ge det någon rättvisa, maila Benedikt.
2: Jag tänker så här. Gud är evig och oföränderlig. När han bestämmer sig för att födas så upphör han inte att vara Skapare, allerstädes närvarande och allsmäktig. Jesus blir ett tillägg. Efter som Gud är Herre även över tiden så existerar han även bakåt. Guds Ande är ju egentligen vad som uppfyller profeterna och borde inte vara så svårt att acceptera även för en jude. Samtidigt är de ett. (Förklaringen är kass, jag vet.) Herren talar, formar ord, Herrens ord är ett med Herren, Herrens ord blir människa och visar mänsklighet och Gudomlighet på en gång. Han lämnar jorden och låter en grupp människor leva i och efter Herrens ord, sitt ord och Faderns ord. När människan lever i enlighet med Ordet förändras hon, hon får en helig ande, den Helige Ande. När människorna tänker och handlar efter Guds ord utgör de också, på så vis Kristi kropp på jorden - Kyrkan, och har som Kristi kropp del i Kristi död och uppståndelse. Samtidigt är allt ett...
Citat:
Det brukar jämföras ibland med att en man kan vara 'man', 'pappa' och 'son' på en och samma gång. Visst kan han - han är man till sin fru, pappa till sina barn och son till sin egen fader.
Men om då en av dessa roller dör - så dör ju även de andra två rollerna. Ni vet vad jag är ute efter - Jesus fvmh dör (dvs Sonen dör) men inte de andra enheterna. Här uppstår frågor...
Jesus dör men vandrar genom döden tillbaka till oss.