2007-12-06, 20:00
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Det måste vara mitt begränsade intellekt som inte kan få mig att förstå hur tre ting kan vara samma sak.
Citera
2007-12-06, 20:01
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Nej, i början av Skriften deklareras det att Herren är en och att det aldrig mer skall komma ännu en Skrift. Hela kristendomen går emot GT mest fundamentala budskap.

Var står det att det aldrig skall komma ännu en skrift?
Citera
2007-12-06, 20:15
Avslutad
Citat:
Nej, i början av Skriften deklareras det att Herren är en och att det aldrig mer skall komma ännu en Skrift. Hela kristendomen går emot GT mest fundamentala budskap.

Ja.. Gud är en..

NT är ett vittnesbörd om Guds Ord.. som nedtecknades av lärjungarna.. och en del av Skriften.. som består av många Skrifter..

Är GT´s mest fundamentala budskap att det aldrig mer skall komma ännu en Skrift?
Citera
2007-12-06, 20:16
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Nu kommer jag med något av mina funderingar här. Det aldrig sinande ämnet 'treenighet'.

Bara den tesen att Jesus fvmh (Sonen i treenigheten, men också Gud och den Helige Ande) sägs sätta sig vid Guds sida i himlen. Om man ÄR en och samma, vilket det väl antas att Gud är - hur kan man sitta bredvid varandra?

1: Treenigheten är ett mysterium, det är knappast rättvist att någon på detta forum skall förklara det och ge det någon rättvisa, maila Benedikt.

2: Jag tänker så här. Gud är evig och oföränderlig. När han bestämmer sig för att födas så upphör han inte att vara Skapare, allerstädes närvarande och allsmäktig. Jesus blir ett tillägg. Efter som Gud är Herre även över tiden så existerar han även bakåt. Guds Ande är ju egentligen vad som uppfyller profeterna och borde inte vara så svårt att acceptera även för en jude. Samtidigt är de ett. (Förklaringen är kass, jag vet.) Herren talar, formar ord, Herrens ord är ett med Herren, Herrens ord blir människa och visar mänsklighet och Gudomlighet på en gång. Han lämnar jorden och låter en grupp människor leva i och efter Herrens ord, sitt ord och Faderns ord. När människan lever i enlighet med Ordet förändras hon, hon får en helig ande, den Helige Ande. När människorna tänker och handlar efter Guds ord utgör de också, på så vis Kristi kropp på jorden - Kyrkan, och har som Kristi kropp del i Kristi död och uppståndelse. Samtidigt är allt ett...

Citat:
Det brukar jämföras ibland med att en man kan vara 'man', 'pappa' och 'son' på en och samma gång. Visst kan han - han är man till sin fru, pappa till sina barn och son till sin egen fader.

Men om då en av dessa roller dör - så dör ju även de andra två rollerna. Ni vet vad jag är ute efter - Jesus fvmh dör (dvs Sonen dör) men inte de andra enheterna. Här uppstår frågor...

Jesus dör men vandrar genom döden tillbaka till oss.
Citera
2007-12-06, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nutid

Det brukar jämföras ibland med att en man kan vara 'man', 'pappa' och 'son' på en och samma gång. Visst kan han - han är man till sin fru, pappa till sina barn och son till sin egen fader.

.

Oerhört barnsligt..

Vi talar om vem Gud är i sig själv..

Han är Fader, Son och helig Ande..
Citera
2007-12-06, 20:46
Medlem
Bismillah

Excelsis

Ja då verkar vi vara överens om att det är ett mysterium i den kristna tron.
Tänker inte debattera det här och nu för det är fel tillfälle, men tankarna kom upp i alla fall. Tack för din förklaring.
Citera
2007-12-06, 20:49
Medlem
Bismillah

Tubbo

Citat:
Oerhört barnsligt..
Precis, dock är förklaringen inte min utan det är kristna som försökt sig på att förklara detta mysterium i dessa termer fler än en gång. Och lydig som jag är så antar jag andra kristna förstår den förklaringen av treenigheten även om jag finner den ohållbar.

Citat:
Vi talar om vem Gud är i sig själv..
Som är ett mysterium....?

Citat:
Han är Fader, Son och helig Ande..
Citera
2007-12-06, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja.. Gud är en..

NT är ett vittnesbörd om Guds Ord.. som nedtecknades av lärjungarna.. och en del av Skriften.. som består av många Skrifter..

Är GT´s mest fundamentala budskap att det aldrig mer skall komma ännu en Skrift?

Ett av GTs budskap är att Herren är en, och att han väljer Israel som sitt egendomsfolk. Jag ser ingen anledning att tolka GT utifrån NT som du gör och hittar de verser som passar in i din tro, precis som xenofober gör med Koranen, bättre att läsa Bibeln rakt av och se vad som faktiskt står där.
Citera
2007-12-06, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Var står det att det aldrig skall komma ännu en skrift?

Do not add to what I command you and do not subtract from it, but keep the commands of the LORD your God that I give you. (Deut 4:2)
Citera
2007-12-06, 21:46
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Do not add to what I command you and do not subtract from it, but keep the commands of the LORD your God that I give you. (Deut 4:2)

Ok, då måste den enda rimliga tolkningen vara att Jesus förklarar lagens mening utan att lägga till.
Citera
2007-12-06, 22:15
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Ok, då måste den enda rimliga tolkningen vara att Jesus förklarar lagens mening utan att lägga till.
Fast kristendomen förklarar ju inte judendomen, det är en fundamentalt annorlunda religion.
Citera
2007-12-06, 22:22
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Fast kristendomen förklarar ju inte judendomen, det är en fundamentalt annorlunda religion.

Hehe, ja du... Inte enligt kristna, det är samma Gud. En förutsättning för nya testamentets trovärdighet är dess samstämmighet med det gamla testamentet. De nya förbundet på dess likhet med det gamla. Den andra påsken (Kristus) på dess likhet med den första. I från vårat perspektiv är förklarar och fullkomnar precis vad kristendomen gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in