2007-12-05, 23:41
Medlem
jocke_me_knivens avatar
Hade tänkt smacka upp en jävla massa extraljus på isbilen.
Och är det ngn här som vet hur många watt man kan kräma på med, innan jag måste sätta dit dubbla batterier?

/jocke
Citera
2007-12-06, 00:01
Medlem
En hel del.
Citera
2007-12-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke_me_kniven
Hade tänkt smacka upp en jävla massa extraljus på isbilen.
Och är det ngn här som vet hur många watt man kan kräma på med, innan jag måste sätta dit dubbla batterier?

/jocke
J-vligt konstig fråga igentligen. Du kan sätt på hur många extraljus som helst.
visserligen kommer de bara å glöda men de lyser i alla fall (mikroskopiskt), i några mikrosekunder, så du kan nog få ut en miljon watt under ca en halv millisekund.
det som avgör hur mycket effekt man kan belasta system med är givetvis generatorns kapacitet. Har man en generator som levererar max 100 A, i ett 12 V's system så är effektuttaget 100 x 12 = 1200W. dvs 20 st 55 W lampor. =1100 W. övriga 100 W behövs för elfläkt, instrumentbelysning mm.
Citera
2007-12-06, 00:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
J-vligt konstig fråga igentligen. Du kan sätt på hur många extraljus som helst.
visserligen kommer de bara å glöda men de lyser i alla fall (mikroskopiskt), i några mikrosekunder, så du kan nog få ut en miljon watt under ca en halv millisekund.
det som avgör hur mycket effekt man kan belasta system med är givetvis generatorns kapacitet. Har man en generator som levererar max 100 A, i ett 12 V's system så är effektuttaget 100 x 12 = 1200W. dvs 20 st 55 W lampor. =1100 W. övriga 100 W behövs för elfläkt, instrumentbelysning mm.

Så kraftig generator har man inte i vanliga bilar. Nomalt är väl runt 550-650 watt. I min gamla bil med insprutning så drog hela bilen ca 250 watt med halvljuset avstängt. Dvs det går att få runt 300 watt effekt för kontinuerlig helljus. Hade 4 x 100 watt helljus på den bilen så det sög lite på batterierna.

Av olika skäl så är batterier sällan fulladdade. Man kan inte räkna med att få ut mer än 12V x 20A ur dem, dvs motsvarande 2 st 100W i en timme.

Att ha 6 st 100W helljus är inget problem på ett batteri om man inte kör mer än max en timme med helljuset på konstant.

När det gäller strömuttag så tål bilbatterier kontinuerligt uttag på 100A utan problem.

Så svaret är att du kan ha upp till runt 10-12 st 100W lampor belastningsmässigt utan att spänningen i bilen blir för låg, men batteriet klarar detta bara i kanske 20 minuter innan det blir tomt.

Om du skall ha många lampor på bilen så kan man välja att använda optima-batterier istället. Dessa klarar betydligt mer.
Citera
2007-12-06, 00:38
Medlem
Jag har för egen del inga problem med strömförsörjning, generatorn laddar ca 12,9-13,1 volt när jag har de flesta strömkrävande förbrukarna igång. Helljus med 3 st extraljus, stolsvärme, vindrutetorkare/bakrutevärme, stereo med 2 slutsteg och ECC i automatikläge så länge jag inte låter bilen stå på tomgång. Har original generator (Volvo 940) och 2 gelčbatterier. Så till isbilen, om du räknar av stolsvärme (2x50w), bakrutevärme (100-150w) och 2 steg (100-1500w) så kan du ju åtminstone ha 5-7 extraljus ā 100 watt. Hade just 7 stycken på en 240 en gång i tiden med en utbytt generator som specade 80 ampčre och OK-batteri. Inga problem där heller så länge man höll sig över 1700 varv d.v.s normal körning. Take it isigt
Citera
2007-12-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Så kraftig generator har man inte i vanliga bilar. Nomalt är väl runt 550-650 watt. I min gamla bil med insprutning så drog hela bilen ca 250 watt med halvljuset avstängt. Dvs det går att få runt 300 watt effekt för kontinuerlig helljus. Hade 4 x 100 watt helljus på den bilen så det sög lite på batterierna.

Av olika skäl så är batterier sällan fulladdade. Man kan inte räkna med att få ut mer än 12V x 20A ur dem, dvs motsvarande 2 st 100W i en timme.

Att ha 6 st 100W helljus är inget problem på ett batteri om man inte kör mer än max en timme med helljuset på konstant.

När det gäller strömuttag så tål bilbatterier kontinuerligt uttag på 100A utan problem.

Så svaret är att du kan ha upp till runt 10-12 st 100W lampor belastningsmässigt utan att spänningen i bilen blir för låg, men batteriet klarar detta bara i kanske 20 minuter innan det blir tomt.

Om du skall ha många lampor på bilen så kan man välja att använda optima-batterier istället. Dessa klarar betydligt mer.

Det var länge sedan vanliga bilar bara hade 45-60 Amperes generatorer. Möjligen att småbilarna har det idag, men troligen inte ens de.

På vanliga bilar som t ex V70 och SAAB 9000/9-5 så är det vanligare med 90-110 Ampere eller mer.

På min egen BMW 740iL -99 sitter det en borstlös vattenkyld generator på 150 Ampere.

Dr Tinnitus
Citera
2007-12-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var länge sedan vanliga bilar bara hade 45-60 Amperes generatorer. Möjligen att småbilarna har det idag, men troligen inte ens de.

På vanliga bilar som t ex V70 och SAAB 9000/9-5 så är det vanligare med 90-110 Ampere eller mer.

På min egen BMW 740iL -99 sitter det en borstlös vattenkyld generator på 150 Ampere.

Dr Tinnitus

Så är det nog. På min helt vanliga Citroen Xantia sitter det en 150A generator. Visserligen är det en diesel, men ändå.
Citera
2007-12-06, 20:56
Medlem
Hilding Barcks avatar
Men nu var det frågan om en isbil
Citera
2007-12-06, 21:35
Medlem
jocke_me_knivens avatar
tack för alla svar.

Bilen i fråga är en volvo 740 gle -88.
Har nu smackat dit 5*100watt på taket.

Ska nog fungera. Med tanke på att man ligger ju aldrig på några låga varv..

Men nu är det ju fittjävla plusgrader ;///
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in