2007-12-05, 22:25
Medlem
Varför har efedrin förbjudits i så många länder? INGA frågor om var man skaffar det, jag undrar varför det försvann. Det finns 30 trådar om var man kan skaffa det. Har hört massa om att det inte går att få tag på men ingen som sagt/vet varför.

Varför försvann det?
Citera
2007-12-05, 22:35
Bannlyst
I Sverige så förbjöds försäljningen p.g.a att efedrin numera (sen sep. -05) ses som ett läkemedel. Lite kort sammanfattat kan man säga att läkemedel är tillåtna att inneha och att köpa, men inte att sälja.
Citera
2007-12-05, 22:36
Medlem
Varför ses det som ett läkemedel då? Kan för övrigt tillägga att om man försöker ta in efedrin från utlandet via flygplats och tullen tar en så åker man dit för smuggling om man inte kan uppvisa recept utfärdat av läkare, för er som inte visste det.
Citera
2007-12-05, 22:39
Medlem
Supplements that included ephedra have been widely used for weight loss and bodybuilding, but have been linked to 155 deaths. The FDA ordered the substance off the market in April 2004.

Judge Tena Campbell's ruling sends the matter back to the FDA "for further rule-making consistent with the court's opinion" and keeps the agency from enforcement action against the companies.

Company president Bruce Hough said the decision is about "protecting the public's access to safe and effective dietary supplements." Bechler was 23 when he died after a spring training workout Feb. 17, 2003, sent his body temperature to 108 degrees.

The medical examiner who performed the autopsy said the pitcher had a history of borderline high blood pressure and an abnormal liver. The medical examiner also said that ephedrine -- the active substance in the plant ephedra -- played a major role in the pitcher's death.

Saxat från http://www.boston.com/sports/baseball/articles/2005/04/15/ban_on_ephedra_overturned/

Om man har högt blodtryck och en dålig lever kanske man inte borde använda efedrin. Upp till var och en att ta reda på sådant innan användning.
Citera
2007-12-05, 22:42
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glas-olle
Varför ses det som ett läkemedel då? Kan för övrigt tillägga att om man försöker ta in efedrin från utlandet via flygplats och tullen tar en så åker man dit för smuggling om man inte kan uppvisa recept utfärdat av läkare, för er som inte visste det.

Ingår i Hostmedicin.
Citera
2007-12-05, 22:43
Bannlyst
Det klassades som det, antagligen p.g.a allt "missbruk" bland bantare, motionärer osv och hur lättillgängligt det var.

Efedrin ingår ju fortfarande i en del läkemedel, därför är det klassat som läkemedel och går under läkemedelslagen.
Citera
2007-12-05, 22:46
Medlem
Grovt irriterande att en antal tjockisar med förstörda levrar pga av för mycket skräpmat och alkoholkonsumtion och högt blodtryck tuppar av för gott pga av efedrinet och gör att folk som är snäppet intelligentare inte får använda det överhuvudtaget.

Syftet med tråden är uppnått, tack och hej.
Citera
2007-12-05, 22:49
Bannlyst
Citat:
Irriterande att en antal tjockisar med förstörda levrar pga av för mycket skräpmat och alkoholkonsumtion och högt blodtryck som tuppar av för gott pga av efedrinet gör att folk som är snäppet intelligentare inte får använda det överhuvudtaget.
Du får använda det! Det är helt lagligt för dig att köpa det och använda. SÅvida du inte tävlar, då klassas det som doping.

En annan teori till varför det blev striktare regler kring efedrin kan ju vara att man kan tillverka metamfetamin av bl a efedrin.
Citera
2007-12-05, 22:52
Medlem
Jag skrev fel, jag menar MYCKET SVÅRT att få tag på. Jag vet ingen svensk webshop som säljer det, eftersom det är olagligt.
Citera
2007-12-06, 12:54
Medlem
trissels avatar
Citat:
Jag skrev fel, jag menar MYCKET SVÅRT att få tag på. Jag vet ingen svensk webshop som säljer det, eftersom det är olagligt.

Det finns svenska shoppar som säljer.
Citera
2007-12-06, 18:03
Medlem
Efedrin är inte svårt att få tag på. Den som letar ordentligt kommer finna ..
Citera
2007-12-06, 18:03
Medlem
funfs avatar
Det mesta som är kul blir ju klassat men som tur är finns det ingenting som totalt försvinner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in