2007-12-05, 16:11
Medlem
mr_zipoxs avatar
När jag satt och åt middag slog jag på tven och upptäckte att dom körde någon typ av svensk såpopera. Plötsligt såg jag något som man i vanliga fall mest brukar se i Amerikanska såpopror. Tänkte ta ett exempel på något som återkommer i alla möjliga former.

------Såpoperan KÄRLEK OCH HAT (Eller något annat passande namn)------
Mannen kommer in till såvrummet där han ser sin fru ligga och jöka med en annan man. Mannen som blir upptäckt springer naken ut från rummet.
Mannen frågar sin fru.
Mannen: Vilken var det där.
Fru: En kompis
Mannen: Du kan ju inte hålla på att va otrogen.
Fru: Men du jobbar ju hela tiden.
Mannen brusar upp lite
Mannen: Men du kan ju för fan inte hålla på att träffa andra bara för att jag är på jobbet.
Fru: Men jag var lite ensam.
Mannen: Förlåt att jag brusade upp sådär det ska inte hända igen jag vill ju bara dig väl.
Också fortsätter gullandet till nästa sceen.
-----------------------------------------------------------------

Varför ber männen alltid om förlåtelse när kvinnan har gjort något fel i alla dessa serier?
Exemplet kanske var lite extremt men liknande händelser brukar nästan alltid finnas med på ett eller annat sätt.
Citera
2007-12-05, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
När jag satt och åt middag slog jag på tven och upptäckte att dom körde någon typ av svensk såpopera. Plötsligt såg jag något som man i vanliga fall mest brukar se i Amerikanska såpopror. Tänkte ta ett exempel på något som återkommer i alla möjliga former.

------Såpoperan KÄRLEK OCH HAT (Eller något annat passande namn)------
Mannen kommer in till såvrummet där han ser sin fru ligga och jöka med en annan man. Mannen som blir upptäckt springer naken ut från rummet.
Mannen frågar sin fru.
Mannen: Vilken var det där.
Fru: En kompis
Mannen: Du kan ju inte hålla på att va otrogen.
Fru: Men du jobbar ju hela tiden.
Mannen brusar upp lite
Mannen: Men du kan ju för fan inte hålla på att träffa andra bara för att jag är på jobbet.
Fru: Men jag var lite ensam.
Mannen: Förlåt att jag brusade upp sådär det ska inte hända igen jag vill ju bara dig väl.
Också fortsätter gullandet till nästa sceen.
-----------------------------------------------------------------

Varför ber männen alltid om förlåtelse när kvinnan har gjort något fel i alla dessa serier?
Exemplet kanske var lite extremt men liknande händelser brukar nästan alltid finnas med på ett eller annat sätt.

För att feminismen utpekar män som gärningsmän och kvinnor som offer ..
Citera
2007-12-05, 16:17
Medlem
Squalos avatar
För att nästan samtliga som skriver dessa serier är kvinnor, och dessa vet mycket lite om hur män skulle reagera i en sådan situation.

Sen vill sådana här såpor röra sig i en miljö där folk knullar med vem som helst vitt och brett, och där det ska framstå som "normalt" att vara otrogen.
Citera
2007-12-05, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
För att nästan samtliga som skriver dessa serier är kvinnor, och dessa vet mycket lite om hur män skulle reagera i en sådan situation.

Sen vill sådana här såpor röra sig i en miljö där folk knullar med vem som helst vitt och brett, och där det ska framstå som "normalt" att vara otrogen.

Sanning, nuförtiden är ju "otrohet" accepterat av alla utom den som blir bedragen!
Citera
2007-12-05, 16:20
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Nygren
Sanning, nuförtiden är ju "otrohet" accepterat av alla utom den som blir bedragen!
Inte då. Bara på TV. (Och kanske i fjollträsk.)
Citera
2007-12-05, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Inte då. Bara på TV. (Och kanske i fjollträsk.)

I media är det då det ;P, och politikerna inför ju inte precis lagar emot otrohet heller..
Citera
2007-12-05, 16:46
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Nygren
I media är det då det ;P, och politikerna inför ju inte precis lagar emot otrohet heller..
Nu var det inte bara otrohet jag tänkte på utan fenomenet att mannen alltid måste be om förlåtelse om kvinnan gjort något fel. Oftast för att mannen höjt rösten lite lite gran. Sedan brukar det bli en halv minut med gulligull som om kvinnan vore bräcklig som en nyfödd bäbis.
Citera
2007-12-05, 17:02
Bannlyst
Citat:
Nu var det inte bara otrohet jag tänkte på utan fenomenet att mannen alltid måste be om förlåtelse om kvinnan gjort något fel. Oftast för att mannen höjt rösten lite lite gran. Sedan brukar det bli en halv minut med gulligull som om kvinnan vore bräcklig som en nyfödd bäbis.

Haha, ja, så är det ju :P.. Dom måste spela ut sin roll som offer..
Citera
2007-12-08, 14:27
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:

För att i den konflikträdda svenska kulturen är det fult att höja rösten. Alltså oavsett vad den andra har gjort så är det den som är arg som måste skämmas.

Sen att det oftast är mannen som måste ångra sej beror förstås på att mannen är starkare. Om mannen skriker och gormar förutsätts kvinnan bli rädd. Om det motsatta gällde (kvinnan kommer på mannen med otrohet) så förutsätts inte mannen bli rädd om kvinnan skriker och gormar.

Om det var Andra avenyn du råkade se så har jag också retat mig på den mesige Roland och den dominanta Lotta som trots sin otrohet ser ned på Roland för att han tittat på porr på nätet. Men han verkar ha mopsat upp sej lite nu. Och det är en manlig manusförfattare!
Citera
2007-12-08, 15:26
Medlem
Är det inte uppenbart?

De som tittar på serien är kvinnor. Det tror jag är den största anledningen.
Åtta inlägg och jag är den första som inser det?

Sen så är det naturligtvis så att i matriarkat som USA och Sverige så är det officiell doktrin att om en kvinna är otrogen så beror det på att mannen inte gjort tillräckligt av någonting: att han inte duger. Samtidigt så är det så att om en man är otrogen så beror det på att är han ett svin. Om hustrun/sambon sexvägrar är totalt irrelevant. Pitbull Bitch kan bekräfta det senare om ni nu tror annorlunda.

Bitchen: jag såg också dom glimtarna av andra avenyn. Var det inte så att "porrtittandet" i själva fallet var när han visade upp att deras dotters sexuella eskepader fanns utlagt på internet?

Att hon ser ner på honom - ja, så är det naturligtvis. Att hon skulle se ner på honom pga eventuellt porrtittande är bara en ursäkt. Hon ser ner på honom och allt han gör. Han är ju, som du skriver, en mes. Därför sökte hon sig till en riktig man - en nege... eh, afrosvensk. Han får belöning för att vara en manlig feminist - en dotter som porrrar sig på internet och en fru som knullar med ... nya svenskar.

Serien är bra i utbildningssyfte på det sättet. Fast jag tror inte att våra vänner på statstelevisionen tänkte sig det!
Citera
2007-12-11, 16:57
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
De som tittar på serien är kvinnor. Det tror jag är den största anledningen.
Åtta inlägg och jag är den första som inser det?
Nä jag var först, det var bara det att jag aldrig skrev ner det i tråden.
Citera
2007-12-11, 17:51
Medlem
Hundsims avatar
Citat:
Nä jag var först, det var bara det att jag aldrig skrev ner det i tråden.

Isåfall var jag ännu mer först PAX!
För övrigt kan man väl bara säga att dessa dokusåpor framförallt vänder
sig till kvinnor och därför framställer kvinnan som ett heligt och etikbefriat
väsen av högre status än den bestialiska mannen. Hah, trodde dom ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in