2009-04-26, 18:22
Medlem
Banshee19s avatar
Det här med area codes för att smsa låter ju helt rövbögat. Jag måste väl fan kunna smsa en person utan att veta var han eller hon är?
Citera
2009-04-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banshee19
Det här med area codes för att smsa låter ju helt rövbögat. Jag måste väl fan kunna smsa en person utan att veta var han eller hon är?

Alla telefoner i USA har Area Codes. De har inte ett speciellt mobilriktnummer som vi har (tex 070), uttan det ser ut som ett vanligt telefonnummer. Jag bor här nu och mitt mobilnummer är 231 414 ****, och mitt hemtelefonnummer är 231 *** ****.Om någon orkar kolla detta så ser ni att båda numren hör hemma i västra Michigan. Dock, om jag tar med telefonen till Kalifornien så är det samma nummer på mobilen.

Om man ska skicka SMS, eller ringa för den delen, till USA så måste man först ta reda på om det verkligen är en mobiltelefon. Sedan skickar man SMSet till 001 *** *** ****. Det enda man gör är alltså att lägga till endera +1 eller 001 innan numret (spelar ingen roll vilket). Om numret du har inkluderar tio siffror är det komplett med area code.
Citera
2009-04-26, 20:07
Medlem
men det nummer som jag ska skicka till så är det 11 siffror
Citera
2009-04-27, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssken
men det nummer som jag ska skicka till så är det 11 siffror

Åhh... Hon har varit snäll och inkluderat landsnumret åt dig! Lägg till + eller två nollor (00) innan det and you should be all set then! Hör av dig om det blir mer problem.
Citera
2009-04-27, 06:26
Medlem
När jag var i USA förra året så hade jag problem med att skicka och ta emot sms till vissa telefoner. Vet inte om det var för att mina vänners abonnemang eller så inte klarade av att ta emot och skicka till utlänska telefoner. Jobbigt var det iallafall för mig som inte skaffade amerikanskt nummer :P
Citera
2009-04-27, 14:47
Medlem
Har hon provat sms dej..??
Citera
2009-04-28, 02:10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lefterbear
Åhh... Hon har varit snäll och inkluderat landsnumret åt dig! .

Nej, det har hon inte. Det finns inte en på tusen amerikaner som vet vad de har för landsnummer.

Pay attention nu så ni lär er något, ingen i den här tråden har fattat detta...:

I USA så är deras riksprefix 1. I Sverige är vårt riksprefix 0. Stockholm t ex har tekniskt sett 8 som riktnummer, Göteborg har 31. För att nå ett annat riktnummer ommråde slår man först 0, sedan 8, 31, 40 etc, men vi skriver alltid ihop detta till 08, 031, 0705, etc.

På samma sett är det i USA, men man anger oftast nummer utan riksprefix. Bor man i riktnummerområde 222, så skriver de oftast att de har nummer 222-3456789. MEN, skall man ringa detta "long distance", så måste man slå 1-222-3456789. Detta vet alla amerikaner, och när de skriver numret till en utlänning så lägger de till sitt riksprefix (för de vet att man i vilket fall inte bor i samma riktnummer...

Som tur är, så har de också samma landsnummer, dvs 1. Så när man tar bort riksprefix, och lägger till landsnummer så blir det - samma sak!

Exakt likadant gör vi ju i Sverige, från utlandet ringer man + (00 eller annat utlandsprefix) 46 (för Sverige) 8 (just det, ingen nolla) och abonnentnummer.

Till USA slår man då + 1 222-3456789

Det finns inga area codes som börjar med 1, så det kan aldrig bli + 11.........

Om man VET att man har ett mobilnummer, så kan man prova att skicka till +1-234-osv. Det är dock inte säker att det fungerar,, eller så fungerar det men man får inget mottagningskvitto, allt beroende på vilken operatör som mottagaren har. Det fungerar numera till de flesta GSM-nät i USA (AT&T, T-Mobile t ex)

/capmac
Citera
2009-04-29, 00:53
Medlem
DudeWithGranades avatar
För att man skall kunna skicka sms till en uländsk operatör, behöver den operatören man använder dig av ett så kallat "Interworkingavtal" med det land man försöker skicka till.
Kolla med den operatören du har.

Testa och istället skicka ett mms. Det är fler länder som stödjer det, då det skickas som datatrafik.

Peace out
Citera
2010-01-28, 15:32
Medlem
klantons avatar
Om jag t.ex ska smsa en kompis som ska till USA nästa vecka. Då behöver jag väl bara skicka ett sms som vanligt? Båda har Telenor.
Citera
2010-01-28, 16:04
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klanton
Om jag t.ex ska smsa en kompis som ska till USA nästa vecka. Då behöver jag väl bara skicka ett sms som vanligt? Båda har Telenor.

om människan tar med sitt svenska nummer ? då är det bara att sms:a som vanligt
Citera
2020-04-10, 13:35
Medlem
Hej asså jag vill skicka ett sms till en vän som bor i Kanada men går inte att skicka.. jag har ett abonnemang nr comviq och försöker skicka till kanadisk nr men går inte ... vad slår man först
Citera
2020-04-10, 13:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasho84
Hej asså jag vill skicka ett sms till en vän som bor i Kanada men går inte att skicka.. jag har ett abonnemang nr comviq och försöker skicka till kanadisk nr men går inte ... vad slår man först

Normalt slår man + före landsnumret som i detta fall är 1. Så det borde bli +1 följt av övriga siffrorna i numret. Nästan alltid utesluts första siffran efter landsprefixet (nollan). T ex säg att du har nr 0736-123456 då blir det +46736123456 om jag sms.ar dig till Sverige från utlandet. Sveriges landskod är 46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in