2016-06-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Med tanke på meningen i fetstil så kanske du borde söka ett rent ekonomprogram istället. Det verkar ju onekligen vara det du egentligen vill ha.

Fast samtidigt skulle jag inte kunna tänka mig ett rent ekonomiskt då matte/fysik är kul och går bra, plus att jag skulle dö av att bara läsa ren ekonomi från starten... Är verkligen vilse
Edit: Menar alltså att jag vill läsa I "ren", grunderna i I (ekonomin, matten) utan inriktning förrän master!
Senast redigerad av aktersnurran1 2016-06-13 kl. 21:52.
Citera
2016-06-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktersnurran1
Skulle precis in och skriva detta! Måste ha läst helt fel tidigare Tycker Chalmers verkar ha intressanta masterinriktningar, så det är inget problem. Dock verkar inte teknikinriktningarna på Lund heller speciellt roliga, och samma problem med det mer matematiska kvarstår. Börjar bli riktigt osäker nu när jag inser detta! Skulle helst vilja läsa I utan tekniska inriktningar alls som det ser ut just nu..
Citat:
Fast samtidigt skulle jag inte kunna tänka mig ett rent ekonomiskt då matte/fysik är kul och går bra, plus att jag skulle dö av att bara läsa ren ekonomi från starten... Är verkligen vilse
Edit: Menar alltså att jag vill läsa I "ren", grunderna i I (ekonomin, matten) utan inriktning förrän master!
Precis som herrn ovan ställer jag mig frågande till huruvida I är rätt program för din del. Själva syftet är ju att skapa ingenjörer som har både tekniskt och ekonomiskt kunnande. Alla I-utbildningar är uppbyggda med både teknisk inriktning och ekonomisk inriktning. Det går inte att fylla ut de tre grundåren på ett vettigt sätt utan teknisk inriktning.

Att bara plocka ut matten och ekonomin går inte riktigt, det närmaste man kommer är nog med matematik som teknisk inriktning, typ Lunds "matematisk modellering", men det verkade du inte intresserad av? Chalmers verkar förvisso erbjuda störst möjligheter att läsa mer ekonomi än teknik. Historiskt sett har de haft störst andel ekonomi inom basutbudet. Vet inte om det fortfarande gäller dock.
Citera
2016-06-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Precis som herrn ovan ställer jag mig frågande till huruvida I är rätt program för din del. Själva syftet är ju att skapa ingenjörer som har både tekniskt och ekonomiskt kunnande. Alla I-utbildningar är uppbyggda med både teknisk inriktning och ekonomisk inriktning. Det går inte att fylla ut de tre grundåren på ett vettigt sätt utan teknisk inriktning.

Att bara plocka ut matten och ekonomin går inte riktigt, det närmaste man kommer är nog med matematik som teknisk inriktning, typ Lunds "matematisk modellering", men det verkade du inte intresserad av? Chalmers verkar förvisso erbjuda störst möjligheter att läsa mer ekonomi än teknik. Historiskt sett har de haft störst andel ekonomi inom basutbudet. Vet inte om det fortfarande gäller dock.

Tack alla för svar hittills! Börjar själv tvivla ordentligt jo, problemet är att jag inte hittat någon annan vettig utbildning som jag kunnat tänka mig då jag inte riktigt brinner för något speciellt. Skulle kunna fundera på programmering dock, och i såna fall läsa IT som inriktning på I på Chalmers. Skulle det räcka med att läsa sommarprogrammering.se eller rekommenderas minst en gymnasiekurs/självlärd sen några år månntro? Ringde den som höll i inriktningen för något tag sen där han endast svarade att "de allra flesta läst programmering innan"...
Citera
2016-06-14, 21:24
Medlem
Citat:
Tack alla för svar hittills! Börjar själv tvivla ordentligt jo, problemet är att jag inte hittat någon annan vettig utbildning som jag kunnat tänka mig då jag inte riktigt brinner för något speciellt. Skulle kunna fundera på programmering dock, och i såna fall läsa IT som inriktning på I på Chalmers. Skulle det räcka med att läsa sommarprogrammering.se eller rekommenderas minst en gymnasiekurs/självlärd sen några år månntro? Ringde den som höll i inriktningen för något tag sen där han endast svarade att "de allra flesta läst programmering innan"...
"Brinner inte för något speciellt"... jo, du kommer nog att passa bra på I

Sommarprogrammering räcker som förberedelse, går man I är man tillräckligt klipsk för att kunna lista ut programmering även om man inte har sysslat med det innan. Tror inte riktigt på att de allra flesta har läst programmering innan, möjligtvis att en del har sysslat med det som hobby eller är datorintresserade.
Citera
2016-06-16, 00:27
Medlem
Citat:

Du ska inte vara rädd för en IT-inriktning! Jag läser själv I och tappade intresset för de andra profilerna så valde data-profil, trots att jag inte kunde något om datorer innan. Det är lite kämpigt i början och det gör det inte bättre att vi läser med datakillarna som har programmerat hela livet. MEN man lär sig väldigt fort och det är sjukt roligt!
Citera
2016-06-16, 00:49
Medlem
Förstår att det kan vara svårt att svara på men för en som är intresserad av utlandsstudier, vilka skolor är mest meriterande, men samtidigt möjliga, att läsa vid utan något samarbete med ens Uni? Kollade på de skolor som mitt uni (kau) samarbetade med och tyckte inte riktigt att något lockade...

Undrar även om det är någon som har erfarenhet av att under sabbatsår läst någon enstaka, meriterande, kurs utomlands?
Citera
2016-06-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dommar1
Du ska inte vara rädd för en IT-inriktning! Jag läser själv I och tappade intresset för de andra profilerna så valde data-profil, trots att jag inte kunde något om datorer innan. Det är lite kämpigt i början och det gör det inte bättre att vi läser med datakillarna som har programmerat hela livet. MEN man lär sig väldigt fort och det är sjukt roligt!
Kan bara instämma. Även för någon som aldrig har programmerat förut är en IT-inriktning fruktansvärt användbar.

Citat:
Förstår att det kan vara svårt att svara på men för en som är intresserad av utlandsstudier, vilka skolor är mest meriterande, men samtidigt möjliga, att läsa vid utan något samarbete med ens Uni? Kollade på de skolor som mitt uni (kau) samarbetade med och tyckte inte riktigt att något lockade...

Undrar även om det är någon som har erfarenhet av att under sabbatsår läst någon enstaka, meriterande, kurs utomlands?
Du får definiera "möjligt", det går ju att komma in på Harvard om du bara är tillräckligt duktig och kan punga ut med en saftig studieavgift.
Citera
2016-06-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Du får definiera "möjligt", det går ju att komma in på Harvard om du bara är tillräckligt duktig och kan punga ut med en saftig studieavgift.

Då menar jag möjlig för en svensson med icke utstickande betyg
Citera
2016-06-17, 18:30
Medlem
Citat:
Då menar jag möjlig för en svensson med icke utstickande betyg
Med icke utstickande betyg blir det ganska svårt att komma in på någon meriterande skola. Det kan ju fortfarande finnas ett värde i att plugga på något universitet utomlands. Att ha samarbete med ditt universitet underlättar ju men det finns inget som hindrar dig från att söka valfri skola i världen.

Personligen skiljer jag på utlandsstudier och utlandsstudier:

Å ena sidan kan man göra det som CV-krydda. Då ska skolan vara kanske top 30 i världen eller topprankad inom sitt område. Problemet är att dessa toppskolor allt som oftast kräver toppbetyg.

Det går att komma in på skolor som är top 100-200 med mindre än toppbetyg. Det som är problemet då är att de helt enkelt inte ger tillräckligt med CV-krydda för pengarna. Abetsgivare kan oftast inte kan se skillnad på top 100 och top 500. Säg den som vet vilken av Monash University och University of Calgary som är bäst liksom?

Å andra sidan kan man göra det för upplevelsens skull. Då får man dels ikryssat att man överhuvudtaget har pluggat utomlands och dels en trevlig upplevelse.
Citera
2016-06-20, 09:23
Medlem
Sista dagen att stryka utbildningar är snart här och jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska välja Chalmers eller Linköping. Det som talar för Chalmers är att det är mer ekonomi där och att ekonomikurserna känns lite intressantare. Men det som talar för Linköping är att teknikinriktningarna känns intressantare där, i synnerhet energiteknik. Så det som lockar i Linköping är teknikinriktningen. Men det som talar emot Linköping är det större fokuset på fysik och matematik, eftersom att jag inte är helt säker på att jag är intresserad av det/klarar av det.
Så hur mycket svårare är Linköping jämfört med Chalmers för någon som är mer lagd pt det ekonomiska hållet?
Citera
2016-06-20, 22:19
Medlem
Hej

Kommer läsa industriell ekonomi till hösten och funderar på att dubbla med en ekonomi-kandidat.

Vilket år bör man påbörja den i så fall?

Är det värt? För- och nackdelar?
Citera
2016-06-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adsaker
Hej

Kommer läsa industriell ekonomi till hösten och funderar på att dubbla med en ekonomi-kandidat.

Vilket år bör man påbörja den i så fall?

Är det värt? För- och nackdelar?
Är inte alltför insatt i detta men är inte Industriell Ekonomi och en ekonomikandidat lite för lika? Känns isåfall som att det är bättre att fixa andra vettiga meriter. Det man "brukar" höra om är först och främst andra civilingenjörer som läser ekonomi vid sidan av, så som teknisk fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in