Citat:
Ursprungligen postat av Wizznoch
Nu snittar jag högre än 3a på logistiken. Även om det inte passar in i din bild av världen så råkar jag vara en sådan person som lassar in mycket "effort" och engagemang i de kurser som jag tycker är roliga och intressanta, logistiken, men skiter i resten.
Så de kurser du tycker är intressanta anstränger du dig mer i? Denna extra ansträngning resulterar i att du lär dig mer, och får högre betyg i dem? Har jag förstått dig rätt?
I sådana fall argumenterade du ju just för att ett högt betyg visar på att du kan kursen väl. Strålande. Vi är överens.
Citat:
Personligen så hoppas jag att du tror att den som har 5 års praktisk erfarenhet av logistikarbete och snittar 4or på logistiken kan logistik bäst. Svarar du den som har 5or i snitt och aldrig har sin fot i ett lager eller en lastbil så blir jag mest bara mörkrädd och hoppas att du stannar på FB
Som Semester påpekade introducerar du flera nya förutsättningar och besvarar därför på intet sätt frågan. Nu jämför du äpplen med bananer. Frågan var väldigt enkel, vi tar den en gång till och ser om du lyckas besvara den:
"Vem tror du jag, i rollen som rekryterare, tror kan logistiken bäst? Den som har ett betyg som visar att han kunde besvara i stort sett allt på tentan, eller den som har ett betyg som visar på att hon precis klarat sig med näsan ovanför vattenytan?"
Du och jag diskuterar betygens relevans. Introducera då inte arbetslivserfarenhet. Jämför två likvärdiga studenter, men där den ene har 5a och den andre 3a. Vem är mest attraktiv för arbetsgivaren?
Citat:
Bra! Vi är alltså överens om att betyg inte speglar din förståelse för något utan bara visar på hur väl du har orkat lära dig vad examinatorn anser är "rätt" svar på tentan. Har du läst logistiken i Linkan så vet du mkt väl att Björns viktigaste lärdom är att det inte finns något rätt svar utan bara bra och dåliga lösningar. Detta gäller i verkligheten och inte på tentan dock, så jag garderar mig mot ditt "bättre" vetande
Jag är såpass ödmjuk att jag utgår från att en lektor i logistik kan logistik bättre än mig. Därför utgår jag från att det denne lektor anser vara relevant att inkludera i en kurs, och denna kurs examination,
är viktigt.
Du tycks utgå från att du vet bättre än din examinator, och bortser därför från att lära dig vad hon/han anser viktigt. Det är
ett synsätt. Jag föredrar att ta till mig av andras kunskap.
Citat:
Med hänsyn till att du inte ens kan använda dig av korrekt svenska, det heter "än du" inte "än dig" så har jag svårt att ta dig på allvar när du försöker kaxka på Internet.
Språkrådet menar på att mitt bruk av "än mig" är korrekt. Men måhända vet du bättre än Språkrådet?
Se
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=27068;objekttyp=lan
Jag tror du bör vara bergsäker på dina uttalanden innan du börjar mästra folk.
Citat:
Vars har jag sagt detta? Vad jag vet så har jag sagt att tentaresultat inte speglar vad man presterar i en skarp yrkesroll.
Jag citerar dig ordagrant:
"Om jag vore rekryterare hade jag nog mer imponerats av någon som istället gett intrycket "kolla jag har bara 3or rakt igenom eftersom att jag när de andra satt och pluggade valde att sitta och koda olika sorters appar då jag tycker att det är jävligt roligt och därför är jag jävligt vass på detta och har en Civ.Ing-examen"."
Antagandet jag gjort är att du som rekryterare vill anställa en så duktig person som möjligt. I valet mellan en person med bra betyg och någon med 3or rakt igenom hävdar du att du valt personen med 3or, eftersom "den personen gjort annat än att lägga tid på studierna".
Återigen är din och min logik vitt skilda. Jag hade personligen valt den som visat intresse för sina studier, och visat att den kan prestera.
Citat:
Sedan så undrar jag vart du får mina 3or ifrån????
Återigen citerar jag dig ordagrant: "
...och mina akademiska betyg är 3or nästan rakt igenom."
Citat:
Jag skiter totalt i om du har 5or på logistikkurserna eftersom att det inte säger mer än att du suttit med gamla tentor och pluggat. Vad hade du på projektkursen? Säg det istället då det säger mig mer eftersom att det är den enda kursen som inte examineras via en tenta som du har oändligt med försök på och som du inte kan sitta och plugga mha gamla tentor.
Jag hade en 5a på projektkursen.
Jag ställer frågan igen: Om du i rollen som rekryterare har två kandidater du inte känner till, mer än att den ena har 5or i samtliga relevanta kurser, och den andra 3or - menar du på fullt allvar att du föredrar den med dåliga betyg?
Citat:
Skicka mig gärna länken till ditt exjobb via PM också så att du verkligen ger mig möjligheten att avgöra om du är en "talker" eller om du har något bakom dina stora ord här på forumet. Hänvisa heller inte till din lön eller din nuvarande tjänst eftersom att du inte tjänar mer än vad jag gör.
Jag föredrar min anonymitet, så mitt exjobb får du dessvärre inte. Däremot gjorde jag det på Scania och fick deras maximala belopp - om jag inte missminner mig så var det 75.000kr - utbetalt efter avslutat exjobb. Så jag tror att de ansåg att det åtminstone var okej.
Jag förstår inte varför jag skulle hänvisa till min lön då jag inte ser någon som helst relevans i den? Att du tjänar mer än vad jag gör kan jag endast gratulera dig till. Du måste tjäna fantastiskt för att vara student. Jag gratulerar dig, men ser samtidigt inte relevansen av din inkomst.
Mvh
g