Citat:
Ursprungligen postat av pyromanzz
det är så att jag har trådlöst internet utan WEP
och mellan 16-21.00 så går det riktigt trögt
så vad ska jag göra eller vad kan jag göra ???
OPS jag har inte till gång till modemet så jag kan ej sätta på WEP
men en då om jag skulle lykas sätta på WEP går inte iternet trögare då ???
Du måste undersöka hela situationen och ta reda på först varför det går trögt mellan de tiderna. Du verkar ha pinpointat dom under någon längre period.
Pröva att pinga t. ex google utanför dessa tider, och innanför, jämför medelvärdet på ping-tiden.
Pröva att köra ett bredbandstest, t. ex TPTEST både innanför och utanför dessa tider.
Detta borde ge tydliga indikationer på om nätverket faktiskt går långsammare, och inte att en viss tjänst går långsammare vid nämnda tider, exempelvis de Europeiska Wow-servrarna.
Du kan kolla vilka fler som utnyttjar nätet genom att sniffa paket med ett verktyg såsom Wireshark. Där bör du kunna se hur många olika unika MAC-adresser som dyker upp, och på så sätt avgöra hur många som utnyttjar WiFin under den stunden.
Du bör även kunna se om stora mängder data skickas över nätverket, innehållet i paketen, avsändare och mottagare.
Det kan vara lite jobbigt att gå igenom loggarna och tolka dom. Om du själv har svårt för att göra det, så är det nog bäst att ringa någon bekant som är snäll nog och hjälpa till, och dessutom ge honom en symbolisk summa pengar för hans arbete.