Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-04, 19:02
Medlem
Hejsan! Har stött på ett märkligt problem de senaste veckorna. Det hela började med att jag satt vi datorn en helt vanlig kväll när det kom upp en såndär windows update ballong från aktivitetsmenyn. Väljer att installera allting och startar sedan om. Men datorn kommer aldrig längre än till windowsloggan vid boot, sedan startar den om sig och detta händer om och om igen.

Jag vet inte om det kan ha med windows update att göra för installerade xp igen igårkväll (körde vista ett par dagar efter förra kraschen) och windows update fungerade felfritt ända tills jag skulle mounta ett spel med daemon-tools. Plötsligt frös datorn fast mitt under installationen. Sedan startar datorn om precis som tidigare. Ända skillnaden nu är att hela skärmen blir blå strax efter windowsloggan och strax innan datorn startar om. Står en massa vit text, har aldrig lyckats tyda den dock.

Någon som har några förslag? Har läst runt på forumet och hittat lite spekulationer kring nätagget? Hur kollar man om något är fel i den?

Tack på förhand! M.V.H.

[Edit] Kan även tillägga att jag aldrig fick några problem med vista. Men väljer hellre att köra XP då min dator känns seg tillsammans med vista.
Citera
2007-12-04, 20:46
Medlem
Om du försöker starta datorn i Felsäkert läge då? Detta gör du genom att klicka på F8 hela tiden medans datorn startar och väljer att starta windows i felsäkert läge.
Citera
2007-12-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollee
Om du försöker starta datorn i Felsäkert läge då? Detta gör du genom att klicka på F8 hela tiden medans datorn startar och väljer att starta windows i felsäkert läge.
Ja, det alternativet kommer upp automatiskt, precis innan bootscreen. Står något i stil med att windows avslutades på felaktigt sätt och man kan välja mellan "starta windows normalt", "felsäkertläge (med/utan nätverk)", och nått med "senaste fungerande konfiguration"...

Händer samma sak vad man än väljer; datorn startar om sig.
Citera
2007-12-04, 21:11
Bannlyst
påminner om min nuvarande laptop, precis när jag fick den.
ledsnade o blåste hårddisken, och sedan fungerade det - i knappt en vecka.
samma problem, och samma åtgärd utfördes.
tog även denna gång några dagar, sen frös allting (när den var igång dvs, skrivbordet o allt), och jag stängde av via powerknappen.
lät den vila och vid boot fick jag felmeddelandet om att disken inte gick att läsa.
prövade det mesta men det gick inte.

så jag skaffade mig en ny hårddisk, och körde på som vanligt - och nu fungerar den som smort sen snart en månad.

våra problem skiljer sig väl inte alltför mycket, men jag hade testat med en annan hårddisk (idag sitter ju folk oftast med flera st), och därigenom dra uteslutningsmetoden.

edit: låter iofs skumt att det funkade i vista, men precis som du körde jag xp då ovanstående inträffade.
Citera
2007-12-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkoel
påminner om min nuvarande laptop, precis när jag fick den.
ledsnade o blåste hårddisken, och sedan fungerade det - i knappt en vecka.
samma problem, och samma åtgärd utfördes.
tog även denna gång några dagar, sen frös allting (när den var igång dvs, skrivbordet o allt), och jag stängde av via powerknappen.
lät den vila och vid boot fick jag felmeddelandet om att disken inte gick att läsa.
prövade det mesta men det gick inte.

så jag skaffade mig en ny hårddisk, och körde på som vanligt - och nu fungerar den som smort sen snart en månad.

våra problem skiljer sig väl inte alltför mycket, men jag hade testat med en annan hårddisk (idag sitter ju folk oftast med flera st), och därigenom dra uteslutningsmetoden.

edit: låter iofs skumt att det funkade i vista, men precis som du körde jag xp då ovanstående inträffade.

Hmm, intressant... Får nog kila ner till närmsta hårddisks-återförsäljare imorgon efter skolan imorgon. Har ändå tänkt införskaffa en större hårddisk. Kör på 160GB och tycker det är lite i dagsläget.

Tack för tipset, återkommer med resultat!
Citera
2007-12-04, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelbulle
Hmm, intressant... Får nog kila ner till närmsta hårddisks-återförsäljare imorgon efter skolan imorgon. Har ändå tänkt införskaffa en större hårddisk. Kör på 160GB och tycker det är lite i dagsläget.

Tack för tipset, återkommer med resultat!

jag lovar absolut ingenting, men det löste sig för mig genom detta.
fast sen är ju 500gigarna ruggigt billiga idag, så kör hårt vilket som. lycka till!
Citera
2007-12-10, 12:40
Medlem
Löste problemet nu

Tankade hem en Home Edition iso, brände den på en cd-r skiva och formaterade om, datorn fungerar bättre än någonsin , windows update fungerar felfritt. Ända nackdelen var att XP versionen jag fick hem var med SP1, och ett antal spyware hittades. Men det var inga problem att få bort dem med Spybot Search & Destroy och Ad-Aware 2007.

Tack för all hjälp!

BTW: Om någon får liknande problem kan det vara värt att tanka hem denna release: http://thepiratebay.org/tor/3360037/Windows_XP_Home_Edition_Swedish_.ISO_File
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in