Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-04, 14:55
Medlem
Om man ska formatera om sin hårddisk är det då bättre att göra en långsammare formatering än en snabb formatering för NTFS?
Citera
2007-12-04, 15:06
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Om man ska formatera om sin hårddisk är det då bättre att göra en långsammare formatering än en snabb formatering för NTFS?

Beror lite på, jag brukar köra som så, Har jag haft problem med disken så kör jag en långsam formatering. Vill jag dock bara installera om den av någon annan anledning, så kör jag en snabb.
Citera
2007-12-04, 18:16
Medlem
apskafts avatar
Hej där

Vad är det för skillnad på snabb och vanlig då?
ja,jag vet att den ena går snabbare men formaterar den då mindre noga eller?
Har alltid undrat över dä
Citera
2007-12-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskaft
Hej där

Vad är det för skillnad på snabb och vanlig då?
ja,jag vet att den ena går snabbare men formaterar den då mindre noga eller?
Har alltid undrat över dä

Den snabba tömmer bara fil-tabellerna (registret över alla filer på hd:n). Det innebär att själva datan finns kvar på HD:n och kan hyffsat lätt återskapas.

En långsam formatering nollställer varenda sektor på disken. Datan blir mycket svår att återskapa. Ytterligare en bra grej är att samtliga cluster-/sektorfel upptäcks och kan flaggas för fel. Mao minskar du risken att hårddisken plötsligt börjar hacka under exempelvis en installation av Windows, bara för att en fil inte kan skrivas.
Citera
2007-12-04, 18:22
Medlem
project_xs avatar
http://support.microsoft.com/?kbid=302686

Citat:
When you choose to run a regular format on a volume, files are removed from the volume that you are formatting and the hard disk is scanned for bad sectors. The scan for bad sectors is responsible for the majority of the time that it takes to format a volume.

If you choose the Quick format option, format removes files from the partition, but does not scan the disk for bad sectors. Only use this option if your hard disk has been previously formatted and you are sure that your hard disk is not damaged.

EDIT// Ceru var snabbare :/

Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Beror lite på, jag brukar köra som så, Har jag haft problem med disken så kör jag en långsam formatering. Vill jag dock bara installera om den av någon annan anledning, så kör jag en snabb.

Det förklarar ju saken ganska bra, när du har haft problem med disken så kör du en långsam. Om inte en snabb
Citera
2007-12-04, 21:11
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Den snabba tömmer bara fil-tabellerna (registret över alla filer på hd:n). Det innebär att själva datan finns kvar på HD:n och kan hyffsat lätt återskapas.

En långsam formatering nollställer varenda sektor på disken. Datan blir mycket svår att återskapa. Ytterligare en bra grej är att samtliga cluster-/sektorfel upptäcks och kan flaggas för fel. Mao minskar du risken att hårddisken plötsligt börjar hacka under exempelvis en installation av Windows, bara för att en fil inte kan skrivas.

Man får tacka för ett bra svar................
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in