2007-12-04, 00:10
Medlem
Kärlekskranks avatar
Jag har just köpt hem tio burkar färdigkokta gröna linser @ 5 kr stycket (”Celeste”, blå burk – finns på ICA).

400 g varav 240 g gröna linser.
Näringsvärde per 100 g:

Protein – 28 g
Fett – 1 g
Kolhydrater – 57 g
Energi – 90,5 Kcal

Alltså får man i sig 67,5 g (!) protein om man smaskar i sig en hel burk varje dag. Är det nåt som är lurt? Varför äter inte folk sånt här istället för kosttillskott?
Citera
2007-12-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kärlekskrank
Jag har just köpt hem tio burkar färdigkokta gröna linser @ 5 kr stycket (”Celeste”, blå burk – finns på ICA).

Näringsvärde per 100 g:

Protein – 28 g
Fett – 1 g
Kolhydrater – 57 g
Energi – 90,5 Kcal

Alltså får man i sig 67,5 g (!) protein om man smaskar i sig en hel burk varje dag. Är det nåt som är lurt? Varför äter inte folk sånt här istället för kosttillskott?

finns många anledningar varför folk inte smaskar i sig de istället, kan försöka skriva ner några

1.inte lika enkelt som proteintillskott

2.inte lika gott

3.inte ett fullvärdigt protein

4.innehåller kolhydrater som man ibland vill undvika
Citera
2007-12-04, 00:15
Bannlyst
Proteinet är inte fullvärdigt. Men visst är det en bra källa. Bara att komplettera med något. Baljväxter skyms oftas undan, vilket är lite tråkigt.
Citera
2007-12-04, 10:16
Medlem
freyas avatar
Citat:

Näringsvärde per 100 g:

Protein – 28 g
Fett – 1 g
Kolhydrater – 57 g
Energi – 90,5 Kcal

Av samma anledning som jag inte käkar en lycklingfilé efter ett träningspass - det är osmidigt och jobbigt. För mig har tillskott och "vanlig mat" olika egenskaper rent praktiskt även om de näringsmässigt är likvärdiga. Att käka linser helt "naturellt" är dessutom äckligt (och inte fullvärdigt som nämndes), kombinerat med annan mat är det dock helt ok (och fullvärdigt).
Citera
2007-12-04, 10:37
Medlem
Citat:
Näringsvärde per 100 g:

Protein – 28 g
Fett – 1 g
Kolhydrater – 57 g
Energi – 90,5 Kcal

Om man kollar nogrannare på näringsvärdena så ser man att något är fel.
28g protein + 57g kolhydrater @ ~kcal st. 85*4 = 340 kcal. Plus ett gram fett, så totalt nästan 350 kcal. De har angett protein/fett/kolhydrater för torrvikten, och energivärdet för blötvikten. Linser sväller när de kokas, 350/90 ~3.9, så du får i dig ungefär 18g protein för varje burk.

Personligen tycker jag att mjölk är det bästa "proteintillskottet" i form av mat. Hur lätt som helst att få ner, och innehåller 35g bra protein och massor med nyttigheter.
Citera
2007-12-04, 13:06
Medlem
gromzies avatar
Han får fortfarande i sig 28g protein / 100g TORRVARA, det är väll så man räknar. Så han får i sig 28*2.5 = x g protein.
Citera
2007-12-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
Han får fortfarande i sig 28g protein / 100g TORRVARA, det är väll så man räknar. Så han får i sig 28*2.5 = x g protein.
Förutom att burkar med bönor och linser brukar vara förkokta, och vikten inkluderar därför redan vattnet. 100g okokt pasta har inte samma näringsinnehåll som 100 kokt pasta, som ju inkluderar massor med vatten.

Oavsett så ser man ju på energivärdet att något inte stämmer.

Alla burkbönor jag har hemma har ca 5-10g protein / 100g.
Citera
2007-12-06, 12:23
Medlem
gromzies avatar
Dom kan ju inte sätta ett näringsvärde för en annan produkt? Det är det som ligger i som står på burken, right? Vore riktigt dumt om dmo satt näringsvärde för torra linser, då dom i DEN produkten redan är kokta.

Jag har iallafall torra linser i ett paket.
Citera
2007-12-06, 12:55
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:

28 g protein med ett lågt upptagningsvärde.
Citera
2007-12-06, 21:49
Medlem
Citat:
Dom kan ju inte sätta ett näringsvärde för en annan produkt? Det är det som ligger i som står på burken, right? Vore riktigt dumt om dmo satt näringsvärde för torra linser, då dom i DEN produkten redan är kokta.

Jag har iallafall torra linser i ett paket.

Alla kan göra misstag. Vi vet ju att det inte är 28g protein / 100g produkt, då det är 90 kcal / 100g och bara proteinet innehåller mer än det, för att inte tala om kolhydraterna. Så antingen är p/k/f fel, eller så är energivärdet fel.

Mina torra linser -- röda iofs -- innehåller 24g protein, 59g kolhydrater och 2g fett per 100g torrvara. Liknar trådskaparens väl, IMO. Detta på 345 kcal / 100g.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in