2007-12-03, 23:06
Medlem
Adrian von Butts avatar
Som jag förstått det finns det två skolor vad gäller hur man håller en kockkniv...

Dels har vi standardgreppet, dvs att greppa skaftet som vanligt med fyra fingrar runt skaftet och tummen som "mothåll".

Sen har vi det jag blev lärd att kalla "kockgrepp", alltså med endast tre fingrar (lill, ring, lång) runt skaftet och tummen och pekfingret knipandes runt bladet.

Den vidbrända frågan här är alltså vilken skola du bekänner dig till? Gärna med motivation om varför.

Själv använder jag "kockgreppet", tycker det ger bättre kontroll, det funkar ju dock inte på knivar med låga blad.
Citera
2007-12-03, 23:17
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian von Butt
Som jag förstått det finns det två skolor vad gäller hur man håller en kockkniv...

Dels har vi standardgreppet, dvs att greppa skaftet som valigt med fyra fingrar runt skaftet och tummen som "mothåll".

Sen har vi det jag blev lärd att kall "kockgrepp", alltså med endast tre fingrar (lill, ring, lång) runt skaftet och tummen och pekfingret knipandes runt bladet.

Den vidbrända frågan här är alltså vilken skola du bekänner dig till? Gärna med motivation om varför.

Själv använder jag "kockgreppet", tycker det ger bättre kontroll, det funkar ju dock inte på knivar med låga blad.
Kockgreppet, och har förhårdnaden på pekfingret som bevisar det. =)
Citera
2007-12-03, 23:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Dels har vi standardgreppet, dvs att greppa skaftet som vanligt med fyra fingrar runt skaftet och tummen som "mothåll".

Sen har vi det jag blev lärd att kalla "kockgrepp", alltså med endast tre fingrar (lill, ring, lång) runt skaftet och tummen och pekfingret knipandes runt bladet.

http://i5.photobucket.com/albums/y16...knife_grip.jpg

~Paul~
Citera
2007-12-03, 23:50
Medlem
stånkare wonks avatar
kockgreppet självklart och visst har man den obligatoriska hårdnaden.
Citera
2007-12-04, 00:01
Medlem
dePauls avatar
Ett litet förtydligande. Jag har inte samma grepp varje gång. Det hela beror på vad jag skär eller hackar.

~Paul~
Citera
2007-12-04, 06:29
Medlem
Adrian von Butts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett litet förtydligande. Jag har inte samma grepp varje gång. Det hela beror på vad jag skär eller hackar.

~Paul~

Pratar vi varianter på standardkockgreppet eller något nyskapande??
Citera
2007-12-04, 08:23
Medlem
PurrePs avatar
Kockgreppet ger ju bra kontroll men det är också en fråga om vilken mängd man ska hacka och skära.

Ska man mepa 10 lådor paprika och hacka en säck lök gör man bäst i att hålla fint i handtaget annars blir det ett fint köttsår på pekfingret till slut. Självklart gäller dock kockgreppet hemmavid...
Citera
2007-12-04, 08:40
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:

Förstår inte riktigt vad standardgreppet innebär, och kockgreppet har jag aldrig sett nån använda. Jag kör tummen och tre fingrar runt skaftet, och pekfingret ovanpå kniven.
Citera
2007-12-04, 10:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Pratar vi varianter på standardkockgreppet eller något nyskapande??
Kan man säga. Beroende på vad jag skär så håller jag lite olika från gång till gång. Svårt att förklara.

~Paul~
Citera
2007-12-04, 10:43
Medlem
kockgrepet för vanlig kockkniv, och jag har slipad till knivarna så att jag inte får nogot sår. absolut bäst kontroll på så sätt. min gamla trancherkniv från eskilstuna håller jag dock på "vanligt" sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in