2007-12-03, 21:30
Bannlyst
En som har haft körkort i 5 år fick alldeles nyligen övningsköra med en person som hade lämp.
Men det har kommit nya regler att den som sitter med måste nu ha någon form att licens för att få göra det.
Min fråga är vad händer om polisen stoppar en och man saknar denna licens.
Funkar det med att spela dum och hävda att detta visste jag verkligen inte om.
Blir den man övningskör med av med lämpet?
Vad händer med mitt körkort?
Citera
2007-12-03, 22:16
Medlem
Det är väl inte direkt nytt att den som sitter brevid ska ha ett tillstånd, det som är hyffsat nytt är väl att både övningskörare och handledare ska gå en 3 timmars kurs. Det är väl ganska många år sedan det bestämdes att handledaren ska godkännas som handledare åt varje individ han önskar handleda.

Att spela dum ska väll strikt talat inte spela någon roll. Missar jag en nyinflrd hastighetsbegränsning blir jag likväl bötfälld för fortkörning. Vad resultatet blir för ditt körkort vet jag inte men jag tror inte att det dras in för något som det här.
Citera
2007-12-03, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woodie
Det är väl inte direkt nytt att den som sitter brevid ska ha ett tillstånd, det som är hyffsat nytt är väl att både övningskörare och handledare ska gå en 3 timmars kurs. Det är väl ganska många år sedan det bestämdes att handledaren ska godkännas som handledare åt varje individ han önskar handleda.

Att spela dum ska väll strikt talat inte spela någon roll. Missar jag en nyinflrd hastighetsbegränsning blir jag likväl bötfälld för fortkörning. Vad resultatet blir för ditt körkort vet jag inte men jag tror inte att det dras in för något som det här.

Men har övning kört med den personen förut och har godkända papper
Citera
2007-12-04, 02:01
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Min fråga är vad händer om polisen stoppar en och man saknar denna licens.
Personen med körkortet kan åka dit för tillåtande till olovlig körning och förlora körkortet.
Citera
2007-12-04, 02:59
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Men har övning kört med den personen förut och har godkända papper

Har du övningskört innan gäller väl de reglerna som gällde när denne fick körkortstillstånd?

Annars se på: http://www.vv.se/templates/page3____14727.aspx

Och f.ö.. vad är det du behöver ta i PM med en user om du inte klarar av att bli kallad dum på FB?

DU verkar ju inte ha något problem med att kalla andra för "namn"?
Citera
2007-12-04, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Har du övningskört innan gäller väl de reglerna som gällde när denne fick körkortstillstånd?

Annars se på: http://www.vv.se/templates/page3____14727.aspx

Och f.ö.. vad är det du behöver ta i PM med en user om du inte klarar av att bli kallad dum på FB?

DU verkar ju inte ha något problem med att kalla andra för "namn"?

Ja förstår att det kanske ser konstigt ut för dig.
Men det finns historia bakom detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in