2007-12-04, 18:33
Medlem
tjaboooos avatar
Sterilisering r meningslst.
En hankatt kommer ju fortfarade ha sin sexuella drift kvar med allt vad det innebr.
En honkatt kommer ju fortfarande lpa och riskera livmodercancer.
Citera
2007-12-09, 03:01
Medlem
P min klinik dr jag gjorde min praktik kosta det 550:- fr hane och 900:- fr hona. Det r alltid dyrare med bukingrepp pga att det r mer komplicerat och tar nn kvart. Hane tar ca 5 minuter ...
Citera
2008-08-26, 19:52
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
P min klinik dr jag gjorde min praktik kosta det 550:- fr hane och 900:- fr hona. Det r alltid dyrare med bukingrepp pga att det r mer komplicerat och tar nn kvart. Hane tar ca 5 minuter ...

Hur pass riskfyllt r ingreppet p en honkatt nr det gller sterilisering, risker finns ju alltid men r det relativ skert nd?
Vilken lder kan man gra detta, har sjlv en p 3 mnader s det lr ju drja ett tag till innan det r dags.
Har haft en honkatt innan denna och helvete nr man inte hade fler p-piller hemma. Orkar inte med allt det hr medfr nr dom vl brjar. Blir ju galen fr mindre. Srskilt ntterna.

r ju trots allt inte lika skert jmfrt med hankatt dr det bara r att klippa i princip.
Citera
2008-08-26, 19:52
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Sterilisering r meningslst.
En hankatt kommer ju fortfarade ha sin sexuella drift kvar med allt vad det innebr.
En honkatt kommer ju fortfarande lpa och riskera livmodercancer.

Stmmer detta verkligen? Klla?

Vad r nyttan med steriliseringen?

Efter steriliseringen lper inte katten mera och den kan inte f ungar. En steriliserad katt kan inte heller f livmoderinflammation, vilket r en relativt vanlig och farlig sjukdom srskilt hos ldre katthonor. Sterilisering av en yngre katt minskar betydligt risken fr juvertumrer: om katten steriliseras fre det frsta lpet r risken fr juvertumrer bara 0,5%, sterilisering efter det andra lpet ger en risk p 8% och sterilisering efter det tredje lpet 26%. Sterilisering som utfrs p en katt som r ver 2 r har ingen betydelse fr utvecklingen av juvertumrer. tminstone katter som rr sig fritt utomhus br absolut steriliseras fr att undvika onskade kattungar. Sterilisering av innekatter r ocks att rekommendera.

Syftar p tjaboos inlgg lngre upp. Ls detta tjabaoo:
Knns som du inte har mycket kunskaper p detta omrdet, no hard fellings.

http://www.aisti.info/swe/poliklinik...g_av_katt.html..

Klla: http://www.aisti.info/swe/poliklinik...g_av_katt.html
Senast redigerad av TireFire 2008-08-26 kl. 20:30.
Citera
2008-08-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
D kan man med andra ord sterilisera bda knen? Vad r bst d, kastrering eller sterilisering? Vad tror ni?
Sjlvklart kan man sterilisera bda knen? Och kastrering r en form av sterilisering, vilken gr ut p att operera bort testiklar/ggstockar.
Citera
2008-08-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TireFire
Stmmer detta verkligen? Klla?
S hr skrev "min" veterinr om kastreringen fr min katt.
"Er katt har kastrerats, ggstockar och livmoder har opererats bort...."

1580kr kostade det och d id-mrktes katten med tatuering i ena rat.
Senast redigerad av NightRider. 2008-08-26 kl. 20:35.
Citera
2008-08-26, 20:51
Medlem
Snurrens avatar
Kastrering av hane

Fr lnge sedan hade jag en billig veterinr i en enkel lokal p samma gata som jag bodde p. Nr min hankatt skulle kastreras s bad han mig hjlpa till och hlla katten. Det var intressant att se hur ltt det var och det kom bara en enda droppe blod frn den ena testikeln. Katten hade ftt lugnande och smrtstillande och verkade inte knna ngot och han mdde utmrkt eftert. det var bara ett litet snitt i pungen med en skalpell och ngra frsiktiga skrapningar med densamma fr att frigra testiklarna frn lite vvnad. Det var ett mindre ingrepp n att skrapa tandsten.

S vill jag sl ett slag fr chip-mrkning i stllet fr tatuering. En tatuering kan bli suddig och pigmenterad efter ett tag s att det r svrt att lsa av den. En chipmrkning scannar man av med en apparat som lser av koden klart och tydligt. Sen fr man ju grna ha en liten namnbricka (kan bestllas p ntet) med telefonnummer och namn p, eller en liten kapsel med lapp i halsbandet. Chipmrkningen kan gras samtidigt som man vaccinerar katten. Det gr till s att en ganska grov nl frs in i nackskinnet och ett litet "risgryn" med uppgifter lagrade frs in. Det gr jttesnabbt och nr det det gllde min kattungekull p fem s var det en unge som kved och vred sig lite, och en skrek hgt, dom andra sa ingenting.
Citera
2008-08-26, 21:13
Medlem
Soppas avatar
Hr i Gteborg, p det djursjukhus dr vi har kastrerat vra hankatter s svs dom.
Citera
2008-08-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
S vill jag sl ett slag fr chip-mrkning i stllet fr tatuering.
Eftersom chip inte syns r det ltt hnt att katten tas fr omrkt och det gller ven fr personer med utrustning att kolla mrkningen.
Dessutom hller inte alltid chippet kattens hela livslngd.

Citat:
En tatuering kan bli suddig och pigmenterad efter ett tag s att det r svrt att lsa av den.
Rtt ofta rcker det att 1 av 5 tecken kan avlsas s att det blir suddigt r ett mindre problem, p www.skk.se kan man ska p hela eller delar av tatueringen och hittar d bl.a information om kattens utseende och var den hr hemma samt kontaktinformation till garen.

Ska man va p den skra sidan s br man bde tatuera och chipa.
Senast redigerad av NightRider. 2008-08-26 kl. 21:22.
Citera
2008-08-26, 22:00
Medlem
Tatueringar p katt blir ofta mer eller mindre olsbara, inte bara suddiga so p hund. Ska man ha utekatt r allts bde tatuering och chip den enda vettiga lsningen.

TireFire- Bara fr att det finns p ntet behver det inte vara rtt... Sterilisering r alla ingrepp som tar bort fortplantningsfrmgan, kasterering den typen av ingrepp som ven tar bort de knshormonsproducerade organen (eller huvuddelen av dem). Det man gr med djur r allts att kastera, allt annat vore meningslst.

En honkatt blir inte sllan knsmogen runt halvrsldern, s vnta inte med kastering om hon gr ute. Hankatter knner lphona p lngt hll, och man behver inte alls mrka att hon blivit parad frrn det r frsent. De frsta veckorna av drktigheten gr det dock bra att abortera i samband med kastering, det r mycket bttre n att lta en ung hona f en onskad kull.
Citera
2008-08-26, 22:39
Medlem
kapten zooms avatar
gjorde det privat hos en gammal veterinr. offret va en hane och ja betalade 200:- d fick han bedvning osv innan.
Citera
2008-08-27, 12:44
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hitta detta p en veterinrs hemsida fr ngra r sen.
Kastrering d tar man bort knsorganen, vid sterilisering tar man bort frmgan till fortplantning.
Men om man tar bort knsorganen kan vl inte djuret kissa mer? Eller tar man bort delar av det? I vilken del sitter sexualdriften d?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in