Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-03, 10:21
Medlem
Hejsan,

Jag har fått i uppdrag av en forskare att hjälpa honom med ett problem. Han har forskat i 20 år med hjälp av program som:

MacDraw Pro, SuperPaint 2 och StatView SE+Graphics™.

Men sedan MAC övergick till intel-processor så fungerar inte programmen. Programmen har lagts ner och slutat att uppdaterats. Så jag skulle behöva en full emulering till en MAC 8 så att han kan köra programmen på en ny dator med intel-processorer.

MVH
/Samme.
Citera
2007-12-03, 23:59
Medlem
Inigos avatar
SheepShaver kanske kan vara något?

http://gwenole.beauchesne.info/projects/sheepshaver/
Citera
2007-12-04, 06:56
Medlem
datajesuss avatar
borde finnas alternativa program han/hon kan använda. om inte, testa vmware fusion, parallels eller nått
Citera
2007-12-04, 07:02
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammejao
Hejsan,

Jag har fått i uppdrag av en forskare att hjälpa honom med ett problem. Han har forskat i 20 år med hjälp av program som:

MacDraw Pro, SuperPaint 2 och StatView SE+Graphics™.

Men sedan MAC övergick till intel-processor så fungerar inte programmen. Programmen har lagts ner och slutat att uppdaterats. Så jag skulle behöva en full emulering till en MAC 8 så att han kan köra programmen på en ny dator med intel-processorer.

MVH
/Samme.

Så Classic-läge i OSX är inte tillräckligt "bra" emulering?
Citera
2007-12-04, 07:03
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
borde finnas alternativa program han/hon kan använda. om inte, testa vmware fusion, parallels eller nått

Jag gjorde igår en liten snabb koll på Parallells och där verkar det som att man inte kan emulera Mac på en Mac så jag tror att faktiskt det alternativet går bort. Jag misstänker att det är samma för VMWare.
Citera
2007-12-04, 07:12
Medlem
datajesuss avatar
fick för mej dom hadde det då "classik läget" väl endå är helt borta nu i 10.4/10.5 eller har jag missat nått nu igen?
Citera
2007-12-04, 09:42
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Så Classic-läge i OSX är inte tillräckligt "bra" emulering?
Classic kan inte köras på en Intelmac.
Citera
2007-12-04, 10:06
Medlem
Jag håller på och kollar lite på SheepShaver,vet inte riktigt hur man ska göra med alla ROMs osv, är inte så insatt i emulering. Ett annat alternativ är Softmac. Har någon hört talas om det?

Länk till en guide med Softmac:
http://www.emulators.com/docs/StpByStp.htm
Citera
2007-12-08, 12:48
Medlem
corals avatar
Likt som att Parallels inte går att köra på en PPC eftersom arkitekturen är en annan kan man inte köra Classic på Intel.

Dock luktar det väldigt skumt, alla sådand program lär ha fått en efterföljare, behovet till nya maskiner finns ju fortfarande så någon klon eller ersättare från andra företag lär ha dykt upp. Med ett antal nya funktioner. Det är ändå nästan 7 - 8 år sen det programmet slutade utvecklas. Man är bara naiv om man inte tror att något som kan utföra samma saker inte finns.

Möjligtvis är arbetsvägen olik, men resultatet lär bli detsamma.
Citera
2008-01-10, 11:10
Medlem
Ja, men grejen är den att alla är sparade i programmets eget filformat. Försök har gjorts att övergå till andra program och dess filformat. Men all information och data lyckas inte överföras helt korrekt.
Citera
2008-01-10, 12:46
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag gjorde igår en liten snabb koll på Parallells och där verkar det som att man inte kan emulera Mac på en Mac så jag tror att faktiskt det alternativet går bort. Jag misstänker att det är samma för VMWare.
Det går att emulera mac i VMware, däremot kan det bli knivigare att emulera arkitekturen för programmen. VMware abstraherar och använder egna drivrutiner för att kunna köra den virtuella maskinen på vilken arkitektur som helst, tror knappast att det kommer att fungera att köra en virtuell maskin för att maska arkitekturen.

En annan sak att komma ihåg är att du bryter mot Apples licensavtal om du kör MacOS i en virtuell maskin.
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Vmware_how_to
Citera
2008-01-10, 13:02
Medlem
katten80s avatar
Det ända jag lyckats hitta är PearPC men det verkar mest vara för att emulera OS X PPC.

Citat:
Ursprungligen postat av sammejao
Ja, men grejen är den att alla är sparade i programmets eget filformat. Försök har gjorts att övergå till andra program och dess filformat. Men all information och data lyckas inte överföras helt korrekt.

För eller senare måste ni ändå byta så bäst gör ni att ta i tu med det problemet även om det krångligt och dyrt och fixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in