2007-12-02, 22:56
Medlem
... hur tror ni då att det kommer se ut i resten av landet om några år?

Argumentet att hela Sverige måste ta sitt ansvar eftersom flyktingarna är för många i några få kommuner, håller ju inte eftersom med nuvarande flyktingpolitik kommer kommun efter kommun uppnå samma kritiska massa med tiden.

Även om Malmö, Gbg, Tälje, Landskrona, Helsingborg samt några av Sthlms förorter är litet till ytan sett, bor ju 25% av Sveriges befolkning där. Om 25% av Sverige har ohanterliga flyktingproblem idag.....................

Jag kan bara upprepa vad en vis man en gång utbrast: "Bor jag i ett land eller ett skämt?"
Citera
2007-12-02, 23:00
Bannlyst
utjämningssystemet

Det kommer bli en krasch. De rika kommunerna kommer få betala mer och mer för de som tar emot invandrare. Till slut har de rika kommunerna inga pengar att ge bort. Göran Persson ditt as du skulle aldrig kommit med utjämningssystemet
Citera
2007-12-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Det kommer bli en krasch. De rika kommunerna kommer få betala mer och mer för de som tar emot invandrare. Till slut har de rika kommunerna inga pengar att ge bort. Göran Persson ditt as du skulle aldrig kommit med utjämningssystemet
Mycket dumt har Persson ställt till med men han kan knappast skyllas för att ha uppfunnit utjämningssystemet. Han pillade med dess utformning, ja, men olika system för utjämning mellan kommuner har vi haft i många decennier, åtminstone sedan 50-talet.
Citera
2007-12-03, 00:30
Medlem
Jag har också funderat en del på hur de faktiskt har tänkt. Förmodligen har de inte tänkt så långt och insett att om det här kommer fortsätta så kommer de så småningom få berikarna in på husknuten.

Men ponera att de faktiskt har insett detta, eller fundera i alla fall en stund över hur utvecklingen kommer att ske vare sig de har en plan eller inte. Jag tar för givet att politikereliten kommer öppna upp sina egna kommuner sist av alla, så min teori är i stället att det kommer införas lagar på att vi alla måste ta vårat ansvar. Dessa lagar kommer dock vara formulerade på ett sådant sätt att de rika kommunerna (där politikerna bor) kommer kunna slingra sig från sitt ansvar på ett eller annat sätt, eller åtminstone inte belastas speciellt hårt av berikarna.

I stället så kommer först de syd- och mellansvenska arbetarkommuner som i dagsläget inte tar emot lika många invandrare som Södertälje, Landskrona osv. tvingas göra det, och nästa steg blir att fylla norrlands inland. Problemet där kommer ju vara att det inte finns en tillräckligt stor skattebetalande befolkning som kan bekosta experimentet, så andra kommuner kommer tvingas skjuta till ekonomiskt stöd.

När också Norrland är fullt så kommer då dagen multikulturen knackar på dörren i villaförorten, och då mina vänner, då kommer det bli riktigt intressant.
Kommer det tillåtas gå så långt så kommer vi dessutom ha ett antal kommuner där invandrarna är i majoritet och rättsstaten som vi känner den har satts ur spel. En stor andel av svenskarna kommer förmodligen ha bosatt sig i Danmark eller ännu längre bort, Sverige kommer ha sjunkit långt ner på listan över välfärdsstater och mer eller mindre betraktas som en stat tillhörande tredje världen. Låter det inte som en utopi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in