2007-12-02, 18:05
Medlem
Rakiis avatar
Ja, som jag skrev i min tråd om schizoid personlighetsstörning som man i mitt fall först var inne på att diagnostisera mig med var inte fallet utan att jag i detta fall lutade mer åt schizotypa spektrat mestadels för mina onormala särdrag, aspergerliknande personlighet och mitt psykosgenombrott för en tid sedan. Så nu gör jag en liknande tråd som den om schizoid mer än att denna kan vara som en frågor och svar tråd tillsammans med att man kan fråga mig saker och diskutera denna diagnos i allmänt då det känns som den skymts undan lite av andra diagnoser, står ju inte heller relativt mycket på Internet... Så jag saxar in det från Webhealth så resten kan se vad diagnosen går ut på;

Citat:
Personer med schizotyp personlighetsstörning saknar förmågan till socialt och mellanmänskligt samspel. De klarar inte av nära relationer och känner obehag i sociala situationer. En person med denna störning uppfattas av omgivningen som udda och tillbakadragen och med ett väldigt underligt beteende.

De lider dessutom av förvrängningar gällande perception och tänkande, vilket liknar de kognitiva störningar som är kännetecknande för schizofreni. Det är därför som personer med schizotyp personlighetsstörning löper större risk att utveckla schizofreni.

På grund av att symptomen för schizotyp personlighetsstörning och schizofreni överlappar klassificeras denna personlighetsstörning under schizofreni i ICD-10.

Schizotyp personlighetsstörning uppträder ofta tillsammans med borderline personlighetsstörning.

DSM-IV (diagnostisk och statistisk manual över psykiska sjukdomar, fjärde upplagan, mer) beskriver schizotyp personlighetsstörning som ett genomgående mönster av sociala och mellanmänskliga funktionsstörningar som utmärks av excentriskt beteende, kognitiva eller perceptuella förvrängningar samt akuta obehagskänslor vid nära kontakter och begränsad förmåga till nära relationer. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

Har hänsyftningsidéer (dock inte av vanföreställningskaraktär)

Har underliga föreställningar eller magiskt tänkande som påverkar beteendet och som inte stämmer med gällande uppfattningar och normer i personens sociokulturella omgivning (är t ex vidskeplig, tror på klärvoajans, telepati eller ett "sjätte sinne"; hos barn och ungdomar bisarra fantasier eller fixa idéer)

Har ovanliga perceptuella upplevelser, inkluderat kroppsillusioner
talar och tänker besynnerligt (t ex vagt, omständligt, metaforiskt, sirligt eller stereotypt)

Är misstänksam eller har paranoida tankar

Uttrycker inadekvata eller begränsade affekter ter sig udda, excentrisk eller besynnerlig i uppträdande eller yttre framtoning

Saknar nära vänner eller andra personliga kontakter utöver den närmsta familjekretsen

Känner stark social ångest som inte avtar vid närmare bekantskap och som är kopplad till paranoid rädsla snarare än till negativ självbild

Störningen visar sig inte enbart i samband med schizofreni, förstämningssyndrom med psykotiska drag, någon annan psykossjukdom eller en genomgripande utvecklingsstörning.

Mestadels förstår jag och kan på ett eller annat vis kunna relatera till mera nu efter att man vet vad som står på, men en sak återstår att kunna få svar på och det är det som dom syftar på "hänsyftningsidéer". En vän har förklarat lite vad som menas men tycker inte att jag genomgående fick något begrepp om ordet och om någon är villig att hjälpa till vore jag tacksam.
Citera
2007-12-02, 19:55
Medlem
flowss avatar
Vad är det som är så onormalt excentriskt med dig då?
Citera
2007-12-02, 20:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Vad är det som är så onormalt excentriskt med dig då?

Du får gärna utveckla då jag ej ser att jag påpekat att jag är det i tråden.
Citera
2007-12-02, 20:40
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du får gärna utveckla då jag ej ser att jag påpekat att jag är det i tråden.

Nähe, nej jag tänkte bara att du säkert hade något slags excentriskt drag då detta verkar vara en av de genomgående dragen i denna diagnos.
Citera
2007-12-02, 20:49
Medlem
Bickles avatar
Då jag personligen känner Rakii så finns det väl att nämna att han är ganska tillbakadragen i sociala situationer och därav har ett excentriskt beteende.
Citera
2007-12-02, 20:55
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickle
Då jag personligen känner Rakii så finns det väl att nämna att han är ganska tillbakadragen i sociala situationer och därav har ett excentriskt beteende.

Ganska tillbakadragen? Ja ja, okej!
Citera
2007-12-02, 21:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nähe, nej jag tänkte bara att du säkert hade något slags excentriskt drag då detta verkar vara en av de genomgående dragen i denna diagnos.

Hm, vet inte direkt några utåtstickande drag som jag kan lägga fram bortsett ifrån att jag har väldigt lätt att förlora mig in i diskussioner om sådant som jag vet mycket av och har stor kännedom i, på så sätt kan jag bli nästintill manisk till mig och rabbla upp faktan och åratal hit och dit, men kanske mest är mina aspergerdrag som snackar då. Fast kanske inte var det du menade...

Citat:
Ganska tillbakadragen? Ja ja, okej!

Om jag ska svara själv så har jag haft social fobi i snitt 7-8 år nu och var väldigt tyst och tillbakadragen i det sociala samspelet och livet i skolan, saknade motivationen för att umgås och skaffa vänner, mestadels för att jag vandrivdes med dom jag gick i samma klass med. På det sättet bidrog det till att jag mer och mer blev tillbakadragen och utåt sett är jag väldigt tystlåten, blyg och feg. Dom enda gångerna den sista tiden jag på något vis kunnat prata med folk utåt som normalt fungerande personer gör är då jag varit kraftigt alkoholpåverkad och under dessa omständigher är det även dom enda gångerna jag kan konversera med kvinnor överhuvudtaget, annars går det ej. Så någonting brister tyvärr i mitt sociala samspel och umgänge då jag helst känner en enorm vilja att spendera min lediga tid jag har med mig sittandes framför datorn där FB känns som den enda punkt jag kan knyta bekantskaper och ha en värdig fortsättning på mitt liv av.
Citera
2007-12-02, 21:23
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hm, vet inte direkt några utåtstickande drag som jag kan lägga fram bortsett ifrån att jag har väldigt lätt att förlora mig in i diskussioner om sådant som jag vet mycket av och har stor kännedom i, på så sätt kan jag bli nästintill manisk till mig och rabbla upp faktan och åratal hit och dit, men kanske mest är mina aspergerdrag som snackar då. Fast kanske inte var det du menade...
Det där kan säkerligen många känna igen sig i! Häftig känsla. Sök på "flow" för att veta mer.

Citat:
Om jag ska svara själv så har jag haft social fobi i snitt 7-8 år nu och var väldigt tyst och tillbakadragen i det sociala samspelet och livet i skolan, saknade motivationen för att umgås och skaffa vänner, mestadels för att jag vandrivdes med dom jag gick i samma klass med. På det sättet bidrog det till att jag mer och mer blev tillbakadragen och utåt sett är jag väldigt tystlåten, blyg och feg. Dom enda gångerna den sista tiden jag på något vis kunnat prata med folk utåt som normalt fungerande personer gör är då jag varit kraftigt alkoholpåverkad och under dessa omständigher är det även dom enda gångerna jag kan konversera med kvinnor överhuvudtaget, annars går det ej. Så någonting brister tyvärr i mitt sociala samspel och umgänge då jag helst känner en enorm vilja att spendera min lediga tid jag har med mig sittandes framför datorn där FB känns som den enda punkt jag kan knyta bekantskaper och ha en värdig fortsättning på mitt liv av.
Träning ger färdighet. Jävligt torrt och tråkigt. Men det måste de flesta gå igenom
Citera
2007-12-02, 22:07
Bannlyst
Det låter som du skulle ha nytta av att få en utredning, jag vet att det lätt kan bli fel när man analyserar sig själv.
Vissa aspergerdrag tex, gör det lätt att flyga iväg i andra diagnoser och åkommor. Speciellt då innan man har alla fakta.
Man kan bli borttrollad av läkare med, men chansen är större att man blir bemött av någon som har erfarenheter än på flashback. Sen så ser de ju mer på helheten än bara dina egna upplevelser. Helheten ska du ej fråga mig något om då jag har noll koll i ämnet
Citera
2007-12-02, 23:19
Medlem
SonicBooms avatar
Att vara socialt tillbakadragen och introvert är väl inte speciellt excentriskt beteende.
Gör du några mer "extrema" bettenden? typ flyttar objekt runt i cirklar. Ser mönster? Pratar du rörigt, osv som det stod i beskrivningen?
Citera
2007-12-03, 13:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonicBoom
Gör du några mer "extrema" bettenden? typ flyttar objekt runt i cirklar. Ser mönster? Pratar du rörigt, osv som det stod i beskrivningen?

Brukar som sagt prata rörigt som du säkert förstår och folk har klagat på att jag använder mig av ett klumpigt bildspråk som oftast bara är metaforer och dylikt såväl att jag själv virrar bort mig i orden och konvsersationen helt. Om jag ser mönster är det väl svårt att säga då jag inte ser mig själv göra det, men ser mig mer och mer som en slags övermänniska som har full kontroll på allt jag gör och vet bäst osv... lite besservisser sådär som jag antar har något med det där tänkandet jag funderade kring i början.

EDIT: Menade att jag talar i metaforer oftast, ej referenser...
Citera
2007-12-03, 21:57
Medlem
SonicBooms avatar
Ok. Jag tycker det är intressant, jag är lika dan själv typ. Vet inte riktigt vad jag ska fråga mer men..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in