Citat:
Vad var det mer du blev hjärntvättad om? Slaget vid Lützen, Karls XII:s död o.s.v.? Ja, vem vet historieskrivarna kanske ljuger, de kanske inte ens dog på de angivna sätten och att historien även i övrigt har förvanskats. Jag är inte helt säker på att en elevs avvikande åsikter också om något av detta mottas positivt av skolväsendet.
Deanna:
Citat:
Jag upplever ofta att många unga helt saknar kritiskt tänkande, och visst är det skolans fel..
http://www.flashback.org/showpost.php?p=9156031&postcount=5
Det kritiska tänkandet
mottas inte helt positivt av skolväsendet, vilket leder till att
många unga helt saknar kritiskt tänkande?
Babord tidigare:
Citat:
För min del tror jag dock att ett ifrågasättande av hemskheterna under förintelsen, lättast uppkommer genom det som faktiskt förekom där!
Skolans fel som Deanna ser det --- kan det korrigeras med det
ifrågasättande som
lättast uppkommer genom det som faktiskt förekom där, i historien?
Får eleverna reda på
det faktiska vad gäller hemskheterna under förintelsen,
uppkommer lättast ett ifrågasättande, som sen kan förse dom med det kritiska tänkande dom hittills saknat?
Detta ifrågasättande uppkommer inte när
det faktiska om slaget vid Lützen, Karl XII:s död osv förekommer i undervisningen?
Kungars död på slagfältet tvättar inga hjärnor längre (se Babord ovan), men som alla vet så har historieundervisningens roll i skolväsendet en egen historia, och kungars ev hjältedöd i kamp mot lede fi har använts för nationalistisk och revanschistisk mobilisering, för krig, försvarsvilja och -anslag etc.
Strindberg beskriving av Karl XII hade säkert inte mottagits positivt av det samtida skolväsendet, om den kommit "dithän" på hans tid.
Ernst Brunners beskriving av densamme skulle å andra sidan säkert gå hem ”positivt” i dagens mångkulturella undervisningsklimat. Kanske den rentav kan användas för att tvätta skinnskallar?
Citat:
Tänk om en elev gör lite research om lärarens felaktiga påståenden om påhittade tortyrscener och liknande, då börjar eleven säkerligen också ifrågasätta fler saker i Förintelsen...
http://www.flashback.org/showpost.php?p=9147604&postcount=1
Research – hur vet man för det första att påståendena är felaktiga och tortyrscenerna påhittade? Finns det ett kritiskt stadium i ifrågasättandet redan
innan eleven får idén att göra lite research?
Ett ”problematiseringsstadium”? Nåt som verkar konstigt? En konflikt med verkligheten?
Om en elev av idag skulle stöta på den främste Holocausthistorikerns 25 år gamla defintition/beskriving av Förintelsen, skulle han reagera på nåt annat sätt än hans förälder, före Internet-eran?
Citat:
Die deutsche Ausrottung der europäi¬schen Juden war der erste vollendete Vernichtungsprozeß der Weltgeschichte. Zum ersten Mal in der Geschichte der westlichen Zivilisation hatten die Täter alle einer Tö¬tungsoperation im Wege stehenden admini¬strativen und moralischen Widerstände überwunden. Zum ersten Mal auch stürzten sich die jüdischen Opfer gefangen in der Zwangsjacke ihrer Geschichte physisch und psychisch in die Katastrophe. Die Vernichtung der Juden war somit kein Zufall. Als zu Beginn des Jahres 1933 erstmals ein Ministerialbeamter eine Definition der Bezeichnung »nichtarisch« in einen Richtlinienerlaß hineinschrieb, war das Schicksal des europäischen Judentums besiegelt.
Quelle: "Die Vernichtung der europäischen Juden - Die Gesamtgeschichte des Holocaust" von Raul Hilberg, 1961 (englisch), 1982 (deutsch), S. 698 ff
http://www.luebeck-kunterbunt.de/seite3/Hilbergs_Lebensthema.htm
Den tyska utrotningen av de europeiska judarna var världshistoriens första fulländade förintelseprocess. För första gången i de västliga civilisationernas historia hade förövarna övervunnit alla administrativa och moraliska hinder för en mordoperation. Också för första gången störtade sig de judiska offren – fångad i sin historias tvångsjacka – fysiskt och psykiskt i katastrofen. Förintelsen av judarna var således ingen tillfällighet. När i början av 1933 för första gången en departementstjänsteman i en definition i ett riktlinjeutkast införde beteckningen ”icke-arisk”, var den europeiska judendomens öde beseglat. (min övers.)
Är det ett nytt kunskapsmedium – Internet – som problematiserar Hilbergs definition? En ny tillgång till information som skolan förtiger?
Själv råkade jag en gång klicka fram Disraeli-citatet om historiens alla judeförintelser, som jag postat flera gånger på Revisionism-forat, ett citat från en bok som jag förmodligen aldrig skulle ha kommit mig för att läsa…
Citat:
The world has by this time discovered that it is impossible to destroy the Jews. The attempt to extirpate them has been made under the most favourable auspices and on the largest scale; the most considerable means that man could command have been pertinaciously applied to this object for the longest period of recorded time. Egyptian pharaohs, Assyrian kings, Roman emperors, Scandinavian crusaders, Gothic princes, and holy inquisitors, have alike devoted their energies to the fulfilment of this common purpose. expatriation, exile, captivity, confiscation, torture on the most ingenious and massacre on the most extensive scale, a curious system of degrading customs and debasing laws which would have broken the heart of any other people, have been tried, and in vain. The Jews, after all this havoc, are probably more numerous at this date than they were during the reign of Solomon the wise, are found in all lands, and unfortunately prospering in most. All which proves, that it is in vain for man to attempt to baffle the inexorable law of nature which has decreed that a superior race shall never be destroyed or absorbed by an inferior.
Från Lord George Bentinck: A Political Biography 1852
http://www.gwb.com.au/2000/myers/100300.htm
Vem har rätt, Hilberg eller Disraeli? Båda kan väl inte rimligen ha rätt, eller? Men båda kanske har fel?
Här finns en möjlighet att jämföra/kontrastera två motsatta (eller kompletterar dom varann?) ”hela bilder” av förintelsen, och träna sitt kritiska tänkande!
Citat:
Skärp till dig och försök begripa innebörden av hela bilden.
Nu när Ezzelino, BlizzardKing o Bagge1 alla har kapitulerat för sanningen (eller vart har de annars tagit vägen?) så kanske det är dags för dig med att inse att du företräder en felaktig åsikt.
/VV
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7966573&postcount=12