2007-12-01, 13:04
Medlem
fågelmannens avatar
Har lite problem med lagrings utrymmet på min MBP (120 gig!) så tiden har kommit att införskaffa en extern hårddisk. Har en del olika problem jag vill lösa:

Dels vill ja ha mer utrymme för nerladdad media så som musik och film. Dels vill jag ha en trygg backup för foton, vanliga familjebilder och sånt men fotar en del seriöst själv och rawfiler, olika photoshop versioner etc har ju en tendens att ta upp otroligt mkt utrymme så här skulle jag både behöva backup och lagringskapiacitet. Sen har jag en stor last för datorspel och har därför en windowspartion med en del spel installerade. Eftersom varenda spel nu för tiden tar upp ca 10 gig så blir det ju lätt ganska kärvt, därför hade jag gärna velat ha en disk där jag kan installera spel.

Har funderat på om jag kanske måste skaffa två olika diskar, en för lagring och en för backup. Låter ju ganska logiskt men är kanske lite väl tungt på ekonomin (tråkig utgift!).

Hade gärna haft min disk ansluten till det trådlösa nätverket, även om jag kan tänka mig att det skulle dra ner på hastighten ganska rejält så är det skönt att slippa mer sladdar och röra vid skrivbordet och kunna slänga in den i garderoben med modemet. Har trådlöstbredbands modem från BBB så isf skulle jag få köpa till en router med usbportar antar jag?

Är det någon som har tips på lösningar, hårddiskar och smarta system mottages de isf med stor glädje.
Citera
2007-12-01, 13:24
Medlem
Hispers avatar
För backup skall du ju definitivt ha en separat disk, så att du lätt kan ta loss den och förvara den på ett annat ställe än där datorn är.

Jag har totalt 3 lösa hårddiskar där den största 1TB är just backupdisken som förvaras någonstans i huset men inte i närheten av datorn. De andra två finns kopplade till en firewirehub på skrivbordet.

Ang router så kör jag en Linksys idag som fungerar perfekt men saknar USB-portar. Funderar allvarligt på att skaffa Appel Airport Extreme som har portar för skrivare och extra diskar. Kolla upp den.
Citera
2007-12-01, 13:38
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
För backup skall du ju definitivt ha en separat disk, så att du lätt kan ta loss den och förvara den på ett annat ställe än där datorn är.

Jag har totalt 3 lösa hårddiskar där den största 1TB är just backupdisken som förvaras någonstans i huset men inte i närheten av datorn. De andra två finns kopplade till en firewirehub på skrivbordet.

Ang router så kör jag en Linksys idag som fungerar perfekt men saknar USB-portar. Funderar allvarligt på att skaffa Appel Airport Extreme som har portar för skrivare och extra diskar. Kolla upp den.
Jag har en Airport Extreme som jag har anslutit en 250 gigs USB-håddisk till och en skrivare (har en USB-hubb) och jag är verkligen supernöjd. Routern är hur stabil som helst, lätt installerad och lätt att ha att göra med, många inställningsalternativ och bra räckvid, speciellt med 802.11N, hastigheten till USB-disken är fullt acceptabel den med.
Du kan även ställa in så att USB-hårddisken och skrivaren går att komma åt via internet när du inte är ansluten till din router (alltså typ som en FTP) exakt hur det fungerar vet jag inte då jag inte har provat.
Citera
2007-12-01, 14:05
Medlem
En följdfråga på det här då; Är Airport Express kompatibel med usb-hdd? I.o.m att jag har en bärbar Macbook som jag kopplar till min stereo, samt nätverkssladd och en usb-hdd så skulle isf jag kunna köra dem trådlöst istället.

Skulle det funka med en Airport Express? Airport Extreme är ju inte intressant då den inte kan streama musik.

Mvh//Olliie
Citera
2007-12-01, 14:14
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olliie
En följdfråga på det här då; Är Airport Express kompatibel med usb-hdd? I.o.m att jag har en bärbar Macbook som jag kopplar till min stereo, samt nätverkssladd och en usb-hdd så skulle isf jag kunna köra dem trådlöst istället.

Skulle det funka med en Airport Express? Airport Extreme är ju inte intressant då den inte kan streama musik.

Mvh//Olliie
Expressen är tyvärr inte kompatabel med USB-hårddisk.
Däremot finns det en annan lösning som jag kör på. Jag kör WDS vilket innebär att Expressen och Extreamen kopplas ihop till ett nätverk enda nätverk men med två enheter. Så när du ansluter till t.ex. "Olliies nätverk" kan du både streama musik, skriva ut och komma åt nätverkshårddisken. Täckningen och räckviden blir såklart också bättre då det är två enheter som sänder istället för en. Datorn ansluter automatiskt till den enheten med bäst hastighet och växligen går utmärkt om du har en Mac (med PC kan det strula lite, men det går att lösa utan problem), du kan vandra runt med datorn och den byter automatiskt enhet utan att det märks ett skvatt.

Jag har två Expresser och en Extreme. Kabelmodemet, en svart/vit laserskrivare och USB-hårddisken är ansluten till Extremen som också är huvudstation, till den ena expressen är en bläckstråleskrivare samt en stereo ansluten och och andra expressen har jag ansluten till hemmabion via en optisk kabel. Då enhetern är runtspridda i huset bli täckningen och farten superb överallt. WDS (dvs ihopkopplingen) fungerar kanon och jag är supernöjd!
Citera
2007-12-01, 14:53
Medlem
fågelmannens avatar
Tackar för svaren alla. Det är riktigt synd att airport expressen inte kan hantera hårddiskar eller alternativt att extremen inte kan streama musik. Lutar just nu åt att det blir en macmini formad disk som man i framtiden kan stapla med liknande samt andra produkter som t.ex en extreme (när den klarar av musik).lite dyrare kanske men något ska man väl tvingas offra för väldesignad teknik.
Citera
2007-12-01, 17:59
Medlem
datajesuss avatar
nya modellerna av airport extreme (alltså inte a1143) med gigabit switch fungerar ganska bra. men man bör vara väldigt införstådd med att det inte finns närheten av något webgui eller liknande bara crapple's applikation för configurering. upnp/nat-pmp fungerar dåligt och vpn anslutningar kan man helt glömma..

på plus sidan är att man kan få en usbhdd på nätet och det fungerar tillomed ganska bra. absolut inte så pass bra så man får kalla det "bra" men ganska.

samma gäller airport express det funkar, men knappast bra..

som man ganska enkelt kan förstå så gillar jag kompatiblitet och inte inlåsning. bra exempel på det är apples router och mediaspelar utbud =/
Citera
2007-12-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Expressen är tyvärr inte kompatabel med USB-hårddisk.
Däremot finns det en annan lösning som jag kör på. Jag kör WDS vilket innebär att Expressen och Extreamen kopplas ihop till ett nätverk enda nätverk men med två enheter. Så när du ansluter till t.ex. "Olliies nätverk" kan du både streama musik, skriva ut och komma åt nätverkshårddisken. Täckningen och räckviden blir såklart också bättre då det är två enheter som sänder istället för en. Datorn ansluter automatiskt till den enheten med bäst hastighet och växligen går utmärkt om du har en Mac (med PC kan det strula lite, men det går att lösa utan problem), du kan vandra runt med datorn och den byter automatiskt enhet utan att det märks ett skvatt.

Jag har två Expresser och en Extreme. Kabelmodemet, en svart/vit laserskrivare och USB-hårddisken är ansluten till Extremen som också är huvudstation, till den ena expressen är en bläckstråleskrivare samt en stereo ansluten och och andra expressen har jag ansluten till hemmabion via en optisk kabel. Då enhetern är runtspridda i huset bli täckningen och farten superb överallt. WDS (dvs ihopkopplingen) fungerar kanon och jag är supernöjd!

Tack för ditt mycket utförliga svar. Dock känns den lösningen lite för overkill för min 24kvm lägenhet.

Finns det några andra routers som stödjer usb-hdd och streama musik?

Mvh//Olliiie
Citera
2007-12-01, 18:01
Medlem
datajesuss avatar
qnap's grejjer borde vara vad du letar efter isåfall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in