Citat:
Ursprungligen postat av Olliie
En följdfråga på det här då; Är Airport Express kompatibel med usb-hdd? I.o.m att jag har en bärbar Macbook som jag kopplar till min stereo, samt nätverkssladd och en usb-hdd så skulle isf jag kunna köra dem trådlöst istället.
Skulle det funka med en Airport Express? Airport Extreme är ju inte intressant då den inte kan streama musik.
Mvh//Olliie
Expressen är tyvärr inte kompatabel med USB-hårddisk.
Däremot finns det en annan lösning som jag kör på. Jag kör WDS vilket innebär att Expressen och Extreamen kopplas ihop till ett nätverk enda nätverk men med två enheter. Så när du ansluter till t.ex. "Olliies nätverk" kan du både streama musik, skriva ut och komma åt nätverkshårddisken. Täckningen och räckviden blir såklart också bättre då det är två enheter som sänder istället för en. Datorn ansluter automatiskt till den enheten med bäst hastighet och växligen går utmärkt om du har en Mac (med PC kan det strula lite, men det går att lösa utan problem), du kan vandra runt med datorn och den byter automatiskt enhet utan att det märks ett skvatt.
Jag har två Expresser och en Extreme. Kabelmodemet, en svart/vit laserskrivare och USB-hårddisken är ansluten till Extremen som också är huvudstation, till den ena expressen är en bläckstråleskrivare samt en stereo ansluten och och andra expressen har jag ansluten till hemmabion via en optisk kabel. Då enhetern är runtspridda i huset bli täckningen och farten superb överallt. WDS (dvs ihopkopplingen) fungerar kanon och jag är supernöjd!