• 1
  • 2
2007-12-01, 11:52
Medlem
Mx_1337s avatar
Märkte för några dagar sen att jag hade ytterst lite plats kvar på C:, 11 gb, håller på att åtgärdas, men, saken är den att siffrorna sjunker utan att jag lägg in något nytt på disken, de är nu nere på 10,1 gb och datorn är väldigt seg.

Beror segheten på att jag har så lite plats kvar på C: ?

Varför försvinner utrymme ?
Citera
2007-12-01, 12:00
Medlem
X_surfers avatar
Dum fråga kanske, men antar att du inte har massa grejer i queuen i DC++ eller nåt?
Windows skriver då och då en massa tempfiler som tenderar att bli rätt stora till sist högerklicka på disken i utforskaren och välj egenskaper -> verktyg -> diskrensning
Hjälper inte detta heller så kan du tanka ner spacemonger
http://www.sixty-five.cc/sm/v1x.php
Citera
2007-12-01, 12:10
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Dum fråga kanske, men antar att du inte har massa grejer i queuen i DC++ eller nåt?
Windows skriver då och då en massa tempfiler som tenderar att bli rätt stora till sist högerklicka på disken i utforskaren och välj egenskaper -> verktyg -> diskrensning
Hjälper inte detta heller så kan du tanka ner spacemonger
http://www.sixty-five.cc/sm/v1x.php
Nej, tankar inte DC-filer till den disken, har bara en DC++ mapp ligger där och kollade upp det men den var helt tom.
Citera
2007-12-01, 12:48
Moderator
Falukropps avatar
Kanske nåt program som fyller upp minnet på datorn, så swapfilen växer om du inte låst storleken på den. Det skulle gå bra hand i hand med att datorn blir seg också.

Gå in i alternativen för utforskaren och slå på så du ser systemfiler och dolda filer, sen tar du en kik på hur pagefile.sys bär sig åt storleksmässigt. Den ligger direkt på C-roten om du inte ändrat nåt.
Citera
2007-12-01, 13:24
Medlem
Festiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Märkte för några dagar sen att jag hade ytterst lite plats kvar på C:, 11 gb, håller på att åtgärdas, men, saken är den att siffrorna sjunker utan att jag lägg in något nytt på disken, de är nu nere på 10,1 gb och datorn är väldigt seg.

Beror segheten på att jag har så lite plats kvar på C: ?

Varför försvinner utrymme ?
Segheten beror inte på att det "bara" finns kvar 10gb på c:. En halv gb eller mindre tror jag är vad som krävs för att märka något.
Citera
2007-12-01, 14:27
Medlem
Som Falukropp säger, kan det vara så att din växelfil fylls upp. Kan bero på virus.

Annars är det ett klassiskt symptom hos en döende hårddisk att utrymme och/eller filer börjar försvinna. Kan också vara så att dina indexfiler och/eller Master Boot Record är korrupta, vilket i sig kan tyda på döende hårddisk. Förslagsvis: kör en komplett chkdsk till att börja med och kolla om det hjälper.

(Start > Kör > CMD > OK > skriv "chkdsk C: /r", tryck enter)

För detta kommer datorn att behöva startas om och chkdsk köras innan Windows startar eftersom det är en systempartition det handlar om.

Jag skulle också ladda hem diagnostikprogram från respektive tillverkares hemsida och kolla upp så att hårddisken inte är döende.
Citera
2007-12-01, 14:31
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osen
Som Falukropp säger, kan det vara så att din växelfil fylls upp. Kan bero på virus.

Annars är det ett klassiskt symptom hos en döende hårddisk att utrymme och/eller filer börjar försvinna. Kan också vara så att dina indexfiler och/eller Master Boot Record är korrupta, vilket i sig kan tyda på döende hårddisk. Förslagsvis: kör en komplett chkdsk till att börja med och kolla om det hjälper.

(Start > Kör > CMD > OK > skriv "chkdsk C: /r", tryck enter)

För detta kommer datorn att behöva startas om och chkdsk köras innan Windows startar eftersom det är en systempartition det handlar om.

Jag skulle också ladda hem diagnostikprogram från respektive tillverkares hemsida och kolla upp så att hårddisken inte är döende.
Vad mer exakt menas med att den är döende?
Och vad måste ha hänt för att den ska bli det?
Citera
2007-12-01, 15:29
Medlem
viktorslows avatar
Har du varit på lan nyligen, eller har du några skojfriska syskon eller dyl? med en .bat/.vbs går det att få datorn att kopiera system filer tills hddn blir full.

Fast i och med att det går såpass långsamt så verkar det troligare att det är något annat som är knas.
Citera
2007-12-01, 15:55
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorslow
Har du varit på lan nyligen, eller har du några skojfriska syskon eller dyl? med en .bat/.vbs går det att få datorn att kopiera system filer tills hddn blir full.

Fast i och med att det går såpass långsamt så verkar det troligare att det är något annat som är knas.
Nej det tror jag inte, har varken lanat eller släppt på några idioter på datorn.
Citera
2007-12-01, 16:55
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Vad mer exakt menas med att den är döende?
Och vad måste ha hänt för att den ska bli det?

Att din hårddisk håller på att paja kort sagt.
Alla diskar pajar för eller senare, för att kolla om disken är okej så ladda ner tillverkarens diagnostikprogram från disktillverkarens hemsida
Citera
2007-12-01, 17:42
Bannlyst
En vänn hade samma problem, det visade sig vara delade mappar eller vad det heter till MSN som var full med massa prylar som tog massor med plats.
Citera
2007-12-01, 18:05
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippi_långstrmp
En vänn hade samma problem, det visade sig vara delade mappar eller vad det heter till MSN som var full med massa prylar som tog massor med plats.
damn, hittar inget dignostikprogram på HPs hemsidan, men iallafall, om vi nu säger att disken fortfarande är okej..varför beter den sig då såhär.. sjunker 0,1 gb ganska ofta och höjer sig 0,1 då och då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in