• 1
  • 2
2007-12-02, 01:14
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
får man skylla sig själv om en helt ny (två veckor) gammal hårddisk dör och all data på den försvinner
Ja, du måste själv avgöra om datan skall backas upp eller ej.
Förövrigt bör man aldrig lägga värdefull data på en ny hårddisk utan försöka belasta hårddisken maximalt under ett par veckor utifall.

Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Hehe, där har vi det 2 ms
Finns hårddiskar specifierade till 1ms också så det är inte mycke dom tål.
Mythbusters har ju en del avsnitt där dom testar klistermärken som löser ut vid exempelvis 25/50/75g som kan va av intresse.
Citera
2007-12-02, 01:15
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
63 g @ 2 ms halvsinuspuls (vid drift) / 300 g @ 2 ms halvsinuspuls (i vila)

Hehe, där har vi det 2 ms

Sen frågar man ju sig hur mycket värdet vid gång motsvarar i realiteten. Skulle tippa på ungefär motsvarande att ställa den på högkant på en stum yta och välta den. Det blir inga retardationer på 2 ms i verkligheten om man säger så :>
Citera
2007-12-02, 01:19
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Förövrigt bör man aldrig lägga värdefull data på en ny hårddisk utan försöka belasta hårddisken maximalt under ett par veckor utifall.
Det var backup till viss del. Jag har haft den lite längre än en månad iofs, tog nog i lite i underkant.
Fast det var inte riktigt svar på frågan. Nästa disk blir ingen Seagate iaf.
Citera
2007-12-05, 21:48
Medlem
tobins avatar
Kan rekomendera denna här http://www.pricerunner.se/pl/36-6902...7200rpm-priser
jag har haft en sådan i över 3månader fungerar grymt
Citera
2007-12-05, 22:54
Medlem
bogarleffes avatar
OT: Fan är du moderator tjaboooo?
Citera
2007-12-05, 23:03
Medlem
Att frysa ner en hårddisk under natten skall tydligen kunna hjälpa i vissa fall, så pass att man kan använda den 5-20 minuter för att rädda all kvarvarande data.
Citera
2007-12-05, 23:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasava_BARSKHET
Att frysa ner en hårddisk under natten skall tydligen kunna hjälpa i vissa fall, så pass att man kan använda den 5-20 minuter för att rädda all kvarvarande data.
Jodå de funkar, provat de själv och fick ut drygt 800mb ur 1.2gb hårddisk innan den totalhaverera men funkar endast på vissa mekaniska problem.

Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
OT: Fan är du moderator tjaboooo?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=584018
Citera
2007-12-05, 23:57
Medlem
datajesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Det var backup till viss del. Jag har haft den lite längre än en månad iofs, tog nog i lite i underkant.
Fast det var inte riktigt svar på frågan. Nästa disk blir ingen Seagate iaf.

bör som "seagate fan-boy" nämna att jag haft minst problem med seagate när det kommer till hdd's. senast en havererade var det en portabel 2,5" / 120gb disk. fick en ny direkt utan tjafs. sen efter det har jag köpt hem ca 130st andra diskar som varigt helt problemfria...... peppar peppar!

ang. allmän backup så bör man köra nått som vill hantera smart-meddelanden för diskarna i nån raidlösning eller liknande. promise ns4300n eller drobo kan jag glatt tipsa om, googla så hittar du dom nog
Citera
2007-12-05, 23:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo

Finns hårddiskar specifierade till 1ms också så det är inte mycke dom tål.
Mythbusters har ju en del avsnitt där dom testar klistermärken som löser ut vid exempelvis 25/50/75g som kan va av intresse.

Man bör alltid ha backup på backupen..

Nåja, man skall alltid se till att man har flera generationer av backuper. Det är därför man brukar ha band som backup. Att göra backup till hårddisk går bra, men då bör man ha minst två stycken som man roterar mellan och att samma fil alltid finns på bägge.

Har man bredband som inte är fullt belastad så kan man ju göra backup mot någon nätbackuptjänst också. Då kan man rädda data även om t.ex. huset brinner ner.
Citera
2007-12-06, 00:02
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
bör som "seagate fan-boy" nämna att jag haft minst problem med seagate när det kommer till hdd's. senast en havererade var det en portabel 2,5" / 120gb disk. fick en ny direkt utan tjafs. sen efter det har jag köpt hem ca 130st andra diskar som varigt helt problemfria...... peppar peppar!

ang. allmän backup så bör man köra nått som vill hantera smart-meddelanden för diskarna i nån raidlösning eller liknande. promise ns4300n eller drobo kan jag glatt tipsa om, googla så hittar du dom nog
Jo men RAID och Drobo...jag vet inte om jag vill lägga 5000 på att spara undan lite mp3 och film

Ja inte vet jag vad som gick fel med den, tror dock att jag satsar på en WD MyBook med Firewire denna gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in