2007-11-30, 21:49
Medlem
Skiftnyckels avatar
Ikväll så gjorde jag en smaskig potatisgratäng och stekte lite god oxfilé som jag hade tänkt att flambera i cognac, nu hade jag ingen konjak hemma så jag flamberade i lite calvados, mycket gott. Flamberingskyn blandandes med grädde och svartpeppar. Det hela avnjöts med en Bordeaux från 2001 Saint-Emillion Grand Cru. Måltiden kändes väldigt "resturangish" och fru Skiftnyckel blev väldigt nöjd

Vad kan man mer flambera i för spritsorter?
Vad ska man tänka på? (Det blev ett eldklot stort som Närke när jag tände på )
Någon som har nåt smaskigt recept på sås på flamberingsskyn?
Citera
2007-11-30, 23:23
Medlem
apanola IIs avatar
minns när jag flamberade första gången, jag var en smula osäker på mängden konjak som skulle i så jag hällde på en rejäls skvätt. eldmolnet slickade taket i köket, en både skrämmande och imponerande syn!
Citera
2007-12-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Ikväll så gjorde jag en smaskig potatisgratäng och stekte lite god oxfilé som jag hade tänkt att flambera i cognac, nu hade jag ingen konjak hemma så jag flamberade i lite calvados, mycket gott. Flamberingskyn blandandes med grädde och svartpeppar. Det hela avnjöts med en Bordeaux från 2001 Saint-Emillion Grand Cru. Måltiden kändes väldigt "resturangish" och fru Skiftnyckel blev väldigt nöjd

Vad kan man mer flambera i för spritsorter?
Vad ska man tänka på? (Det blev ett eldklot stort som Närke när jag tände på )
Någon som har nåt smaskigt recept på sås på flamberingsskyn?
Det viktigaste att tänka på är nog att stänga av fläkten ( så inte lågan sugs in) och att ha ett lock till hands ( för att kväva lågan vid behov). Själv brände jag lite hår vid ett tillfälle.

Efterrätter flamberas ofta i likör t.ex Crepes Suzette.

En god sås blir det om du blandar flamberingsskyn med grädde, tillsätter ca 1 msk Slotts fransk senap och kokar ihop. Sist strör du över hackad persilja.
Citera
2007-12-01, 11:14
Bannlyst
Whiskey är stabilt att flambera i har jag hört.
Citera
2007-12-01, 12:24
Medlem
Harry_Hallers avatar
Jag brukar flambera i cognac och gör då en god liten sås av stekskyn, kalvfond, grädde och lite svartpeppar. Extra god blir det förstås när man använder sig av kalvköt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in